מ"השחר" עד "דובדבן" – מסתערבים מסתערים בשטח

בימים שאנו שומעים תכופות על מעצר מבוקשים ביהודה ושומרון וסיכול פעילות טרור בשטחים ניזכר בשיטת הפעולה המסתערבת, היטמעות במרחב הערבי בטור השבועי של אפרים לפיד

 

מ"השחר" עד "דובדבן" – מסתערבים מסתערים בשטח

הפרות סדר באיו"ש (צילום ארכיון: AP)

מחשבות יצירתיות על "מסתערבים", אנשים המתחזים לערבים ומקיימים פעולות מבצעיות ואיסוף מודיעין, מלוות את הפעילות הציונית עוד שנים לפני קום המדינה. בחודש מרס 1941 גברו הידיעות כי הגרמנים עלולים לחדור לסוריה כדי לסייע לעיראקים במלחמתם בבריטים. משה שרתוק, ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית ופולוק, נציג המודיעין הבריטי בארץ אז, סיכמו כי יש להתחיל מיד בפעולות נגד יעדים בסוריה ולבנון, אשר היו נתונים לכוחות מצבא וישי של צרפת.  

בתחילת מאי 1941 הוחדרו לסוריה מוסווים כערבים אנשי ה"המחלקה הסורית" של ה'הגנה', ביניהם ישראל בן-יהודה ("עבדו"),חיים לבקוב, יוסף קוסטיקה , ירוחם כהן וג'וש פלמון. הרשת העבירה ידיעות לירושלים בדרך מורכבת – השידור מדמשק נקלט בחיפה ומכאן הועבר לירושלים בטלפון או על ידי בלדר. המידע היה על מטוסים החונים בשדות התעופה בלבנון, על מקומות תדלוק אפשריים למטוסים הגרמניים בדרכם לעיראק ועל תנועות הצבא הצרפתי בסוריה.

 לקראת שיגור כוח משימה ימי מיומן של הפלמ"ח לטריפולי בלבנון נשלח אחד המסתערבים שפעלו בסוריה, יוסף קוסטיקה, לסייר באזור בתי הזיקוק שם. "הרשת הסורית" של 'ההגנה' הצליחה לשרוד בין עשרות תכניות לפריסת רשת מודיעין ברחבי המזרח התיכון במהלך מלחמת העולם השנייה, כיוון שהבריטים העדיפו את הנאמנות של יהודי ארץ ישראל על פני המינהל הצרפתי והערבי בסוריה ולבנון. פעולה ראשונה למבצעים משותפים של הפלמ"ח והבריטים הייתה שיגור כ"ג יורדי הסירה במאי 1941 לפגיעה בבתי הזיקוק בטריפולי בלבנון. הלוחמים טבעו, לא הגיעו ליעד, ועד היום אין ידוע היכן וכיצד נספו.

סמוך להקמת הפלמ"ח הוקמה מחלקה ערבית בכינוי "השחר" ופעלה מ-1943 עד 1950.  היחידה נועדה לפעול בעומק שטח האויב לצורך איסוף מודיעין ולפעולות מבצעיות נקודתיות. חברי המחלקה הערבית התחזו לערבים ופעלו כבודדים או כזוגות בלבד. הם נערכו לפעילות מבצעית כנגד פעולות חבלה של ערבים בארץ ישראל ובמקביל התאמנו לפעולות בארצות ערב השכנות. חלק מההכשרה היה למשימות ימיות אשר דרשו יכולת מבצעית מיוחדת. אנשי "השחר" הצליחו לאתר מאגרי נשק של ערבים בארץ ובצעו פעולות תגמול כנגד אנשי כנופיות שתקפו יהודים. הם גם דאגו לפזר כרוזים בסוריה ולבנון במסגרת תחום פעילות חדש של לוחמה פסיכולוגית (ל"פ).

באוגוסט 1948 הפכה מחלקת "השחר" ל-ש.מ. 18,"מחלקה לתפקידים מיוחדים", אחת מיחידות שירות המודיעין החדש שהוקם בצה"ל. בימי מלחמת העצמאות פעלו כמה מאנשיה במדינות ערב. זו הייתה היחידה האחרונה של הפלמ"ח אשר פורקה בשנת 1950. עם פירוקה התגייסו רבים מחבריה לשירותי המודיעין השונים, ובעיקר ליחידה המבצעית באמ"ן שהייתה אחר כך ל"קיסריה" במוסד.

בשנת 1957, בתקופת ראש אמ"ן יהושפט הרכבי, הקים אברהם ארנן יחידה חדשה של "מסתערבים" במסגרת יחידת האם 154, היחידה להפעלת סוכנים באמ"ן. ארנן, קצין מודיעין יליד ירושלים ולוחם פלמ"ח, שיבץ בה בתחילה רק יוצאי עדות המזרח, יודעי ערבית. יחידה זו התפתחה לסיירת מטכ"ל המיתולוגית וחייליה היו החל משנת 1960 בעלי רקע כללי שונה מה"מסתערבים" הקלסיים.

על דור חדש של יחידות מסתערבים בצה"ל הוחלט ביוזמתו של אלוף פיקוד המרכז אהוד ברק בשנת 1986 עוד לפני תחילת ההתקוממות העממית בשטחים. באותה שנה הוקמה יחידת "דובדבן" מתוך הבנה כי יש לפתח שיטת לוחמה נקודתית וחכמה להתמודדות עם אירועים ביטחוניים שונים בגזרת יהודה ושומרון, במיוחד בקרב אוכלוסייה אזרחית צפופה. סיסמת היחידה "בתחבולות תעשה לך מלחמה" - מרמזת על מגוון פעילויותיה. יחידת דובדבן היא כיום יחידת חוד מובחרת ייעודית ללוחמה במתארי שטח שונים, ובעיקר בשטחי יהודה ושומרון. היחידה פועלת במסגרת חטיבת הקומנדו "עוז" למניעת פעילות חבלנית עוינת ומתפקדת בצורה גלויה ומוסווית בקרב אוכלוסייה ערבית מקומית. בשנים 2001 ,2005 ו-2016, הוענקו ליחידה ציון לשבח מטעם הרמטכ"ל.

על רקע הניסיון בפיקוד המרכז הוקמה ב-1986 גם יחידה דומה "שמשון", ברצועת עזה בפיקוד הדרום, והיא נסגרה בשנת 1996.

במסגרת משמר הגבול במשטרת ישראל הוקמו מאז 1991 שלש יחידות מסתערבים (ימ"ס) באיו"ש, בדרום ובירושלים. גם בשב"ס הוקנתה יכולת הסתערבות ליחידת העלית שלהם "מצדה", אשר הוקמה ב-2003.

***

תודה לאתרי צה"ל, מג"ב ושב"ס