שימוש מבצעי ראשון במערכת ההגנה האווירית 'קלע דוד'

שני מיירטי 'קלע דוד' - מערכת ההגנה האווירית החדישה, שוגרו לעבר רקטות שנורו במסגרת הלחימה הפנימית בשטח סוריה. לא היו נפגעים ולא נגזם נזק

שימוש מבצעי ראשון במערכת ההגנה האווירית 'קלע דוד'

מערכת 'קלע דוד' (צילום: דו"צ)

שימוש מבצעי ראשון של מערכת ההגנה האווירית "קלע דוד": דובר צה"ל הודיע כי צה"ל שיגר שני מיירטי "קלע דוד" לעבר רקטות שנורו במסגרת הלחימה הפנימית בשטח סוריה בין תומכי הנשיא אסד לכוחות המורדים. במהלך התקרית נשמעו אזעקות במספר יישובים בגליל ובגולן.
 
מדו"צ נמסר כי "האזעקות הנשמעות בצפון הארץ הינן כתוצאה מזיהוי שיגורים המבוצעים במסגרת הלחימה הפנימית בסוריה. לאור זאת שוגרו שני מיירטי קלע דוד אל מול זיהוי רקטות שהיה חשש שיפגעו בשטח ישראל. הרקטות הסוריות שוגרו במסגרת הלחימה הפנימית בסוריה ונפלו בשטח סוריה. אין נזק ואין נפגעים".

מערכת 'קלע דוד' מיועדת להגן על המדינה כולה. בעוד שמעטפת ההגנה של 'כיפת ברזל' ו'יהלום' (פטריוט) היא ממוקדת, המעטפת של 'קלע דוד' רחבה כרוחב המדינה ואורכה. הפיקוד על לחימת ההגנה האווירית מרוכז באותו בסיס בדרום, שם נמצא מנ"י – מרכז ניהול יירוטים, בו מתקבלות הערכות המצב על איום, מתבצעים ומנוהלים הגילוי והיירוט, ושם יושב המפעיל הלוחץ על כפתור השיגור.

ההגדרה הרשמית של מערכת 'קלע דוד' היא: "מערכת הגנה נגד רקטות ארוכות טווח  (LRAR), טילים בליסטיים קצרי-טווח (SRAR), טילי שיוט (CM) ואיומי הגנ"א רגילים". המערכת מורכבת מ-מנ"י (מרכז ניהול יירוטים), מיירט 'סטנר' (STUNNER), מכ"ם רב-משימתי ומערכת שו"ב. המבנה הבסיסי הוא בן ארבע יחידות טילים שבכל אחת 12 מיירטי סטנר. המיירט מוגדר כדו-שלבי ותלת-פולסי, והוא בעל ראש ביות (SEEKER) אלקטרו-אופטי ואלקטרו-מגנטי. ראש הביות פוגע במטרה בשיטת AIM POINT, פגיעת נקודה, כלומר פגיעה של ברזל-בברזל במטרה עצמה עם אפקט HARD KILL. 

לפני מספר חודשים כתב ישראל דיפנס, דן ארקין, ביקר בגדוד של מערכת 'קלע דוד' ושמע ממפקד הגדוד על הפעילות של המערכת החדישה: "מיקום סוללת המיירטים והמכ"ם איננו צמוד לשטח או לעיר מוגנת, כי מעטפת ההגנה של 'קלע דוד' היא ארצית. איננו חייבים לפרוס צמוד לאזור המוכרז כמוגן. ברור שלא נציב מכ"ם מול הר או מול אנטנות קורנות, אלא באתר שייתן תצפית אל מרחבי האויב". 

 
 
 

אולי יעניין אותך גם