רחוק, חשאי ומפתיע

מטוס התובלה הכבדה הוותיק של חיל האוויר – ה"קרנף" – עובר תהליך השבחה והסבה. מעכשיו קראו לו "קרנף אוויוני". ביקור מיוחד בטייסת 131, "אבירי הציפור הצהובה", ומבט מקרוב על המטוסים שקיבלו מתיחת פנים

צילום: דו"צ

שניהם ניצבים על המסלול זה ליד זה בבסיס חיל האוויר נבטים. שניהם מטוסי תובלה כבדה קרנף, C-130, המשתייכים לטייסת התובלה הוותיקה 131, טייסת 'אבירי הציפור הצהובה'. אבל יש הבדל עצום בין שני המטוסים, שחיצוניותם זהה. שניהם צבועים בצבעי הסוואה ובעלי ארבעה  מנועי רולס רויס. האחד הקרנף הישן, מסוג מטוסי התובלה המשרתים בצה"ל כ-40 שנה, קרנף אנלוגי. ולידו קרנף שעבר שלבי השבחה והסבה, שהפכו אותו למטוס חדש, קרנף אוויוני.

הטייס הצעיר, סגן עומר, מטפס עמנו אל תאי הטייסים, הקוקפיט הצפוף של שני המטוסים, ומדגים את ההבדלים: המטוס האנלוגי מציג בפני הטייס לוח מכשירים הכולל מספר גדול של מחוונים, כפתורים ומתגים. 

לא פשוט לשנן את הב"דח של לוח מכשירים שחור כה עמוס. ואילו במטוס האוויוני - קוקפיט של המאה ה-21, GLASS COCKPIT, שישה צגים אלקטרוניים צבעוניים (ארבעה צגים של נתוני טיסה ושני צגים מיוחדים של חיל האוויר לשו"ב וניהול המשימה), סטיק (מוט היגוי) חדש, נוח לאחיזה ולהפעלה, טייס אוטומטי. החידוש המרכזי הוא תצוגה עילית (HUD -  HEADUP DISPLAY). תצוגה שקופה מול עיני הטייס, המציגה לעיניו במשך כל זמן הטיסה את  נתוני הטיסה העיקריים, כך ששני הטייסים יכולים לצפות בעיניהם החוצה, ללא צורך להשפיל עיניים ללוח המכשירים. 

זה יתרון משמעותי ביותר לצוות אוויר של מטוס תובלה צבאי, המרבה לטוס נמוך מאוד, להמריא ולנחות על מסלולים קצרים, להצניח לוחמים וציוד, לתדלק ולקבל דלק ממטוסים אחרים באוויר, להטיס כלי טיס השומר על קשר רצוף עם הקרקע. 

עוד חידושים במטוס האוויוני: מכ"ם חדש ואיכותי, מערכת FLIR בעיקר לטיסות לילה, חיישנים שונים, וחיווי מיוחד – מחוונים נצבעים אוטומטית באדום בולט כאשר 'יש בעיה'.

תמצית החידושים הללו: האנלוגיה נהפכה לדיגיטציה. לתהליך המורכב הזה אחראיות חברות רבות בארץ ובחו"ל: אלביט מערכות היא האינטגרטורית הראשית, קבלן משנה של ההשבחה – התעשייה האווירית, וכן רפאל וחברות ענק אמריקניות כמו רוקוול קולינס וגרומן. 

מבצעים מיוחדים 'כאן ושם'

סגן נעם הוא הטייס הראשון בטייסת 131 המתחיל את השרות שלו בטייסת ישר בהטסת הקרנף האוויוני החדיש והמתקדם. הוא לא יטיס עוד את הקרנף האנלוגי המיושן, וכך גם חבריו הצעירים המתחילים את דרכם וטייסי מילואים ותיקים של הטייסת, שיעברו תקופת לימוד, אימון והכשרה עד שיוכשרו ו'יתמבצעו' (כשירות מבצעית) בקרנף האוויוני, המוגדר על ידי מפקדי הטייסת כמטוס חדש. סגן עופר מסכם בתמצית מלים את התרשמותו והרגשתו להטיס את הקרנף האוויוני החדש – "זה מטוס מטורף". 

חמישה אנשי צוות בקרנף: קברניט, טייס משנה, נווט, מכונן ופקח העמסה (LOAD MASTER). הקברניט הוא מפקד המטוס, שני הטייסים מטיסים, הנווט מזין את מערכות הניווט, השו"ב, קולט מידע מבצעי ומשימות, מנהל את המשימה. המכונן, איש צוות אוויר, מנהל את מערכות החשמל, ההידראוליקה והמכניקה - הוא מהנדס הטיס FLIGHT ENGINEER. פקח ההעמסה מקומו בתא הנוסעים והוא אחראי להטענה, לניהול המטענים, להעמסתם ולקשירתם, להצנחה, לתספוק אווירי. פקחי ההעמסה זכו באחרונה להכרה כ'לוחמי חוד'. 

בכל המקצועות במטוסי קרנף בטייסת 131 יש ייצוג נשי נכבד – טייסות, נווטות, מכוננות, וכמובן מספר גדול של חיילות בגף הטכני.

לטייסת 131 מורשת ארוכה המשולבת בתולדות התובלה הכבדה של חיל האוויר. הטייסת הוקמה אחרי מלחמת יום הכיפורים, ב-14 באוקטובר 1974. ישראל קיבלה אז מתנה מארה"ב – 12 מטוסי הרקולס C-130 ותיקי מלחמת וייטנאם, ויחד עם שני קרנפים חדשים שנרכשו בארה"ב הוקמה הטייסת החדשה. 

במהלך השנים רשמה הטייסת פרקים מפוארים רוויי מורשת הנלמדת לצעירים ומשקיפה מקירות בניין הטייסת בנבטים בתצוגת קבע של עשרות תמונות ישנות וחדשות: ארבעת הקרנפים שהטיסו את הלוחמים לאנטבה עם מפקד הטייסת שיקי שני כקברניט במטוס מוביל המבנה, העלאת יהודי אתיופיה במבצעי סודן (מבצע חשאי מסובך ומסוכן), ו'שלמה', מבצעי אספקה בהיטס במלחמת לבנון השנייה, טיסות למשימות הומניטריות בטורקיה, רואנדה, ארמניה ויוון, הטלת 300 אלף כרוזים מעל צור וצידון בלבנון.

אירוע אחד מלווה את הטייסת כטראומה קשה: ב-25 בנובמבר 1975 התנגש מטוס קרנף מספר 203  בג'בל הילאל בסיני. 11 לוחמים ותשעה אנשי צוות של חיל האוויר נספו באסון. שני הקרנפים חזרו מאימון בסיני. כתוצאה מטעות בניווט, נכנס המטוס המוביל, בעת טיסה בתוך ענן, אל תוך ההר והתרסק. המטוס השני טיפס במהירות ושב לבסיסו בשלום.

את השיחה עם ישראל דיפנס פותח מפקד טייסת 131, סא"ל א., דווקא בטרגדיה ההיא: "האסון הזה בסיני מלווה את הטייסת עד היום. הצורה שבה אנו טסים היום מבוססת על לקחי התאונה הקשה ההיא, על מסקנות ועדת החקירה. התו"ל (תורת הלחימה) שלנו היום כולל לקחים ממה שקרה בג'בל הילאל, וכך צריך להיות. עובדה היא כי כעבור פחות משנה יצאו ארבעה קרנפים של הטייסת לאנטבה במבצע תעופה צבאית-קרבית מסובך, מורכב ומסוכן, עם הצלחה מלאה בתכנון, בדיוק הביצוע, בניווט, בהטסה ובהובלת הלוחמים".  

לפני כעשר שנים עברה טייסת 131 לבסיס נבטים, בח"א 28. מפקד הטייסת מתגאה בבסיס הדרומי החדשני, בתשתיות המעולות, במסלול המראה ונחיתה 'הטוב ביותר במזרח התיכון', קרוב לאזורי האימונים. סא"ל א.,(42), נשוי עם שני ילדים, מפקד הטייסת כשנתיים, שירת בתפקידי פיקוד ומטה (רע"ן איסוף), אך כמעט את כל חייו כטייס בילה בקוקפיט של מטוסי קרנף. 

הוא מסכם את המשימות והיכולות של טייסת קרנפים: טיסות יום ולילה, המראות ונחיתות ממסלולים קצרים, סלולים ולא סלולים, הטסת מטענים (עשרות לוחמים על ציודם או נגמ"ש), הצנחת מטענים, תספוק גייסות, שיגור נורים, חיפוש מודיעין כמו, למשל, חיפוש אדם בים, איתורו והורדת סירת הצלה לניצול. מטוסי הטייסת מתדלקים מסוקי יסעור וכך מאריכים זרוע צה"לית מוסקת ארוכה. הקרנפים מקבלים דלק ממטוסי תדלוק בואינג בשיטת ה'BOOM', מנור. יכולת התדלוק מאריכה בצורה משמעותית והמבצעית את זרוע התובלה הארוכה של חיל האוויר. 

לכל אלה מוסיף מפקד הטייסת: "יש במצבת המבצעים שלנו מבצעים מיוחדים, כמו הטסת ראש הממשלה ופמלייתו לסיור במדינות אפריקה, כולל לאנטבה, השתתפות בתרגילים אוויריים באירופה ובארה"ב, הטסת כוחות מיוחדים לאימון בקפריסין. אנו טסים הרבה, יש הרבה מאוד טיסות אימונים, כולל להכרת הקרנף האוויוני, אימון טייסים צעירים וריענון לטייסי מילואים ותיקים. מלבד כל אלה, יש הרבה משימות, טיסות וגיחות ליעדים רחוקים שונים ומשונים, רבים כאלו שהשתיקה יפה להם, טיסות 'אדומות' שלא בשטח ישראל".

"אנו מרבים לטוס בתווך הבינלאומי", אומר סא"ל א., ומסביר כי כאשר מטוס קרנף של חיל האוויר יוצא לטיסה לחו"ל, הוא מתנהג כמו מטוס נוסעים אזרחי. מגישים מרשה טיסה, הטייסים שולטים בשפת התקשורת התעופתית הבינלאומית, שמירת קשר עם בקרות אזוריות ועם מגדלי פיקוח. המטוס מקבל אות קריאה, ככל כלי טיס אחר, והטרנספונדר (משיב) שלו משדר את האות, כמו בכל טיסה מזוהה ומוצהרת.

"פיתחנו מטוס חדש"

המפנה בתולדות הטייסת חל ב-2013, כאשר התקבלה החלטת ההשבחה את מטוסי הקרנף, ולפני כשלוש שנים החל תהליך קליטת הקרנפים האוויוניים. הקרנפים הוותיקים, האנלוגיים, המכונים 'ג', יפסיקו לטוס ובמקומם תעבור הטייסת בהדרגה להרקולסים קרנפים האוויוניים. 

מפקדי הטייסת מתארים את השלבים והתהליכים של קליטת המטוס החדש: היום טסים שלושה קרנפים אוויוניים ובעתיד יהיו כמובן הרבה יותר. מערכת הניווט החדשה, הטייס האוטומטי, התצוגה העילית HUD מאפשרת להשאיר את הראש בחוץ. מפה נעה היא מתנה יקרה בטיסה מבצעית. כל אלו מאפשרים טיסה יותר מדויקת ויותר בטוחה. מרחיבים את מעטפת הטיסה המבצעית של הקרנף. הציוד הדיגיטלי נותן לצוות מודעות מצבית (SITUATIONAL AWARENESS), יכולת לטייסים להתמקד ולהתרכז במשימה בעוד המערכות עושות בעצמן את רוב מלאכת ההטסה. 

מפקד הטייסת מספר כי "למעשה פיתחנו כאן מטוס חדש, לא כלי טיס שקנינו מהמדף. זה קרנף הדורש ספר מטוס חדש, ואנחנו בטייסת כותבים אותו. לטייסת נדרש תו"ל חדש, וגם את זה אנו מחברים. כל שלבי הטיסה הם שונים מאשר בעבר: החל מההכנה לגיחה, אפשרות השימוש בטייס אוטומטי". 

לפני כשלוש שנים הגיע אב-טיפוס ראשון של המטוס האוויוני, גרסת בלוק 1. הטיסו אותו בצוותא טייסי מנ"ט וטייסי הטייסת תוך שת"פ הדוק עם המהנדסים של אלביט מערכות, שעקבו, תיקנו ושיפרו. בשלבים הבאים הוגדרו מחדש משימות כל אחד מאנשי הצוות, נערכה ונוסחה הערכה מבצעית, נבחנו נושאי התדלוק האווירי. 

בנוסף לדיגיטציה, עוברים הקרנפים תהליך השבחה, הכולל התקנת טייס אוטומטי וכן פרויקט גדול ו'כבד' של החלפה וחיזוק הכנף המרכזית של המטוס, זו המחזיקה את כנפי המטוס. ההשבחה מבוצעת בשני ליינים – אחד בדרג ד' בבסיס נבטים והשנייה, החלפת הכנף, בתעשייה האווירית. משביחים שני מטוסים במקביל. 

כיוון שתהליך ההקמה של טייסת קרנפי אוויוניקה עדיין בעיצומו, שונה מבנה הטייסת מטייסות אחרות: יש גף הקמה, במקום שני סמ"טים כמקובל יש ב-131 ארבעה - שני סמ"טי א' ושני סמ"טי ב', כאשר סמ"ט אחד בכל זוג ממונה על ההקמה וההסבה והשני על פעילות הטייסת. וכן יש בטייסת  מפקד גף טיסה ומפקד גף פקחי העמסה. 

בטייסת הונהג תהליך מיוחד להסבה של ציוותי אוויר למטוס האוויוני: שישה שבועות הסבה בסיסית, הכולל שבוע הדרכה קרקעית וביצוע 23 גיחות. שבועיים הדרכה מתקדמת (טיסות בגובה נמוך) המוגדרת כהתקרבות למעטפת הטיסה, ואחרי חצי שנה יוגדר הטייס ככשיר מבצעית למטוס אוויוני. בטייסת מדגישים כי גם טייס מילואים ותיק שמטיס כל חייו מטוסי נוסעים אזרחיים, כמו למשל טייס אל על במילואים, חייב לעבור את שלבי ההדרכה בקרנף האוויוני. טייס מילואים ותיק בטייסת מכיר היטב מזה שנים את הקרנף הישן, האנלוגי. כשהוא מתיישב בקוקפיט של הקרנף האוויוני, הוא רואה משהו דומה, אבל גם שונה מאוד, ממה שהוא רגיל במטוס בואינג דיגיטלי מתקדם. תוך כמה שנים ייקלט בטייסת בנבטים סימולטור ייעודי למטוס החדש, שיקל על שלבי ההדרכה ואימון ויחסוך שעות טיסה יקרות. 

האח הצעיר "שמשון"

בשורה אחת עם מטוסי הקרנף על המסלול הארוך בנבטים ניצבים האחים הצעירים צבועים בשחור – מטוסי 'שמשון' (סופר הרקולס C-130J) - מטוס התובלה החדיש והמתקדם של מערך התובלה הכבדה, ארוך מהקרנף ונושא יותר מטענים. 

סא"ל א. מספר על חלוקת העבודה בין ה'קרנפים' ל'שמשונים': "חילקנו את העבודה ומיקדנו כל מטוס למשימותיו. מטוסי שמשון מצניחים צנחנים ביום העצמאות. ה'שמשון' יתמקד באספקה בהיטס ובתובלות. הקרנפים יעסקו בתדלוק אווירי, כיוון שלשמשון אין יכולת תדלוק. לכל אחד משני המטוסים יש כשירויות ייחודיות משלו. כך, ה'שמשון' מתאים להטסת נפחי מטען גדולים, בעוד שבהטסת משקלים כבדים מאוד יש יתרון לקרנף. מנועי ה'שמשון' חזקים מאלו של ה'קרנף', אבל התצוגה העילית שלנו בטייסת 131 טובה מזו של ה'שמשון'. מטוסי 'קרנף' מצוידים ברקטות האצה (JATO), המיועדות לשיפור ההמראה ממסלולים קצרים או במראה במשקל כבד. יש איזון וחלוקה בין שני דגמי המטוסים, החונים אלו לצד אלו בנבטים. טייסות שכנות". 

מפקד טייסת 131 מבחין בשינוי חשוב בחיל האוויר: תוך כחמש שנים יהיו במערך בתובלה מטוסים חדשים וחדישים. 'שמשון', 'קרנף' אוויוני, מטוס תדלוק חדש של בואינג יחליף כנראה בבוא היום את מטוסי התדלוק 'ראם', וגם יהיו לחיל מטוסי מודיעין ואלקטרוניקה מתקדמים.  

טייסת הקרנף, כאשר יסתיים תהליך המעבר לקרנפים אוויוניים בכל המטוסים, תתמקד במשימה ייעודית-ייחודית, והיא מבצעים מיוחדים והטסת יחידות מיוחדות. "אפשר לקבוע שה'קרנף' החדש נבנה לפי צרכי חיל האוויר, ובתחום התובלה הכבדה שלנו הוא בהחלט מספק את חלומות החיל. היכולת להטיס נפחי מטען גדולים למרחקים היא הליבה של פעילותנו. טיסות ליעדים שהשתיקה יפה להם. רחוק, חשאי ומפתיע".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית