חדש על המדף של צה"ל: תו"ל הסטטוס קוו. דעה

במבט עתידי, התו"ל החדש שפותח כעת בצה"ל לאור המצב בעזה, יוכל לשמש את הצבא כדי לתמוך בממשלה בסכסוכים א-סימטריים בגבולותיה בהמשך הדרך. לפי המצב במזרח התיכון, ייתכן וגם בגבולות אחרים יתפתח סכסוך בעצימות נמוכה עם העדר רצון להכנס למערכה כוללת

אריאל חרמוני - משרד הביטחון

בחודשים האחרונים החלו העפיפונים והבלונים מעזה לשרוף את גידולי החיטה, האבוקדו והחומוס בעוטף עזה, זאת לצד שריפה של חורש טבעי. לאור המצב, נראה כי בצה"ל פיתחו תורת לחימה חדשה שמטרתה שימור הסטטוס קוו בסף מתיחות גבוה כצורך של הממשלה לנהל מו"מ מדיני סביב פתרון בעזה. מדובר בשינוי גישה בירושלים ובקרייה שעד היום התבססה על אסטרטגיית טיט-פור-טאט שמהותה מידה תחת מידה, עם נטייה קלה להסלמה.

בשבת האחרונה הגיעו מים עד נפש בירושלים, ונראה היה כי הממשלה בכיוון להנחות את צה"ל לכניסה קרקעית. זה לא קרה, וצה"ל הסתפק בתקיפות מהאוויר בעיקר נגד תשתיות חמאס. זאת למרות שטנקים חונים עם פקודת יציאה מיידית לכיוון עזה ויחידות מיוחדות תחת מוכנות מיידית ללחימה.

זה המקום לציין כי למרות כמות חומר הנפץ שעף באוויר משני הכיוונים במהלך סוף השבוע, כמעט ולא היו נפגעים בנפש. אות מופת לתעשיות הביטחוניות בארץ ובארה"ב שהצליחו לפתח מערכות הגנה אקטיביות אפקטיביות וחימוש מדויק יעיל במיוחד. מבט רחב יותר על ההצלחה המבצעית של האמל"ח ההתקפי וההגנתי שבידי צה"ל יכול לתת תשובה להתפתחות תו"ל הסטטוס קוו שמטרתו לשמר את המצב על אף סף המתיחות הגבוה בין הצדדים.  

ואכן, העלייה בעצימות הלחימה שהתבססה על חימוש אווירי וטילאות, ללא תנועה קרקעית מצד צה"ל או חמאס, הצליחה להביא לירידה בסף המתיחות. חמאס חזר לשרוף חורש טבעי ושדות, אך היישובים בעוטף חזרו לחיי שגרה, עד כמה שניתן לקרוא לחיים בעוטף עזה חיי שגרה. בסופו של יום, צה"ל אפשר לממשלה להמשיך את התהליך המדיני מאחורי הקלעים.

מודיעין וחיל אוויר

תו"ל הסטטוס קוו מבוסס בעיקר על חיל האוויר (תקיפה והגנה) שפועל תחת הנחיות של מערך מודיעין רב זרועי שמפעיל צה"ל. מערך האיסוף-תגובה-הגנה המדויק מאפשר לממשלה להמשיך במאמציה לגבש פתרון מדיני, בינלאומי, לעזה. בהיבט זה, תו"ל הסטטוס קוו מאפשר לצה"ל למלא את ייעודו ככלי מדיני. נזכיר כי במהלך החודשים המדוברים של העלייה במידת האלימות בעוטף, לא חוסלו מנהיגי חמאס, בשונה מסבבים קודמים בעזה. גם עובדה זו מעידה על פרגמטיות מצד ירושלים.

מי שמחפש סימנים נוספים לפרגמטיות של ממשלת ישראל בנושא עזה ולמהלכים דיפלומטיים שנעשים מאחורי הקלעים בנושא יכול למצוא אותם בדברי ראש הממשלה ושר הביטחון שסיירו אתמול (ג') באוגדת עזה.

רה"מ נתניהו: "אתמול ביקרתי בשדרות וראיתי את קיר הפלדה של הנחישות האזרחית שלהם, והיום אני מבקר פה בצה"ל, יחד עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, אלוף פיקוד הדרום וראש השב"כ. ראיתי את קיר הפלדה הצבאי שלנו. אנחנו במערכה, יש בה חילופי מהלומות ואני יכול להגיד לכם שצה"ל ערוך לכל תרחיש. אני מאוד התרשמתי ממה שראיתי כאן ואני יודע שכמוני, כל אזרחי ישראל, מאמינים בצה"ל ונותנים לו גיבוי לקראת כל התפתחות אפשרית".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן: "שמענו הרבה דיבורים אתמול, היום, שלשום, על מדיניות הביטחון של ממשלת ישראל. אז קודם כל כדאי להבהיר שאסור שמדיניות ביטחון תהיה מענה ללחץ פוליטי או תקשורתי, אנחנו פועלים גם בעוצמה וגם בחוכמה. מה שנחוץ לנו היום זה קור רוח ועצבים מברזל, ולא סטופר ביד והיסטריה תקשורתית. אנחנו עושים מה שצריך לעשות וצה"ל ערוך לכל תרחיש."

חימוש , מודיעין ודיפלומטיה

במבט עתידי, התו"ל החדש שפותח כעת בצה"ל לאור המצב בעזה, יוכל לשמש את הצבא כדי לתמוך בממשלה בסכסוכים א-סימטריים בגבולותיה בהמשך הדרך.  ייתכן ובסכסוכים שיווצרו יהיה מצב דומה לעזה היום - פעילות טרור מתמשכת בעצימות משתנה עם העדר רצון להגיע לעימות מלא.

בסוריה , גם לאחר השתלטות משטר אסד על אזורי הגבול, צפויה תקופה ארוכה לייצוב המשטר בתקופת פוסט דעאש. תקופה שיכולה להביא למידת חיכוך גבוהה בין הצדדים עם העדר רצון הדדי להכנס למלחמה כוללת. בירדן לא ברור מה תהיה יציבות המשטר לאור כמות הפליטים הסורים בשטחו ולחץ שיופעל מצד גורמים שונים בעירק ואולי אפילו על ידי איראן. אם משטר המלך יתערער ואחיזתו בשטחים קרובים לישראל תקטן, ייתכן מצב דומה לעזה אם לוואקום יכנסו ארגוני טרור. כך גם בגבול הדרום אם סיסי יכשל בהתמודדות עם דאעש בסיני.

בכל המצבים הללו צה"ל יצטרך תורת לחימה שתאפשר לו שמירה על סטטוס קוו בעצימות משתנה מבלי להגיע לעימות מלא עם הריבון בשטח. בשל כך, נראה כי על אף הקולות בציבור הקוראים להכרעה מהירה של חמאס (משימה שישראל לא הצליחה ליישם מעולם מול אף ארגון טרור), בממשלה רוצים שצה"ל יפתח סט של תורות לחימה שיאפשרו לו לתמוך בממשלה במתארים מדיניים שונים הנובעים מלחימה א-סימטרית. עזה בהיבט זה היא רק מקרה פרטי של חוסר יציבות כללית במזרח התיכון שעתיד להמשך בסביבת ישראל גם בשנים הקרובות.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית