תכנית 'מגן לעורף' יוצאת לדרך. תקציב עדיין אין

אם אתם גרים קרוב לגבול הצפון ומחכים לפתרונות של הממשלה, ייתכן ותצטרכו לחכות עוד קצת. התכנית של משרד הביטחון מרשימה, אך בינתיים אין כסף לממש אותה באופן מלא

https://twitter.com/AvigdorLiberman/status/1016609785725308929

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הכריז על תכנית 'מגן העורף' שמטרתה חיזוק המוכנות של יישובי הצפון למלחמה. עבור אלו ששכחו , נזכיר כי התכנית אינה חדשה ועקרונותיה נחשפו בחודש מאי האחרון באתר מאקו.

כנאמר, מיגון הצפון הוא לא בעיה חדשה. בינואר השנה חשף עלי בינג מאגף תקציבים במשרד האוצר כי האוצר מעביר 150 מליוני ש"ח לנושא מתוך תקציב 2019. באפריל האחרון העבירה הממשלה עוד 222 מליוני ש"ח לנושא כחלק מהעברות עודפי תקציב. כמה הגענו? 150 + 222 הם 372 מיליוני ש"ח. כנראה חלק מה-500 עליהם הצהיר משרד הביטחון שאין לו בתקציב 2018 סעיף למיגון והוא גם לא חרג נכון ליוני האחרון ממסגרת התקציב שלו. מאיפה משרד הביטחון הביא עוד 128? אולי על חשבון דברים אחרים.

גם מבקר המדינה התייחס לנושא בדו"ח מספר 0334-9713 משנת 2018 תחת הכותרת "היעדר תכניות ממלכתיות להקטנת פערי המיגון". בדו"ח נכתב: "בספטמבר 2014 הקימה ממשלת ישראל ועדה והטילה עליה לגבש תכנית להסרת חסמים ולקיצור הליכים (בתחום מיגון בבתי מגורים), ובכלל זה תחומי האשראי, התכנון והרישוי, במטרה להקל בכל הארץ על בניית ממ"דים ופתרונות מיגון אחרים בבתי מגורים. ואולם אף שהוועדה סיימה את עבודתה במרוצת שנת 2016 והצעת המחליטים הופצה ביולי 2016 למשרדי הממשלה, לפני העברתה לאישור הממשלה, לא קודמה ההצעה מאז ולא הונחה על שולחן הממשלה בגלל מחלוקות בין משרדים שונים בדבר המקורות התקציבים שיאפשרו את ביצוע התכנית. משרד האוצר מצדו לא הכין תכנית מקיפה וחלופית לזו של הוועדה שמונתה המיועדת לסגירת הפערים של המיגון והמקלוט במגזר הלא יהודי."

כפי שניתן לראות, למרות הכוונות הטובות של משרד הביטחון בנושא, כסף אין וגם לא ממש רצון של מישהו לפתור את הנושא באמת. ההכרזה האחרונה של משרד הביטחון גם היא לא שינתה את המצב התקציבי. בתגובה של משרד האוצר לפרסום של משרד הביטחון נאמר: "במסגרת ההחלטה נקבע שיוקם צוות שיגבש את התכנית המלאה ובכלל זה ידון נושא המימון."

בשל דו"ח המבקר, צה"ל פרסם התייחסות רשמית לנושא החודש. "לפי כחודשיים, אושר תקציב בן 150 מיליון ₪ לשיפור המיגון עד לטווח 20 ק"מ בצפון הארץ הכולל תוספת מרחבים מוגנים למוסדות רווחה, בריאות וחינוך, כאשר אחוזים ניכרים ממנו מופנים באופן ייעודי למגזר הלא יהודי."

אז מה כוללת התכנית? ובכן, התכנית כוללת התמקדות בכ-300 רשויות מקומיות בצפון, בטווח של עד 45 ק"מ מהגבול וב-6 ערים בצפון ובדרום שיושבות על השבר הסורי אפריקני ונמצאות בסיכון לפגיעה בתרחיש של רעידת אדמה. סיוע בבניית ממ"ד לכל אזרח עד לטווח של 45 ק"מ מגבול הצפון. הכשרת לפחות 550 מקלטים ציבוריים בטווח של עד 45 ק"מ מגבול הצפון והבאתם לכשירות של 100%. מיגון תשתיות קריטיות בכל אזור הצפון.

מיגון כלל השירותים החיוניים בצפון: כ-800 בתי ספר וגני ילדים, כ-65 מוסדות רווחה, מיגון השירותים ההכרחיים בבתי החולים הגדולים בצפון, מיגון עשרות מרפאות עד לטווח 45 ק"מ. חליפת מיגון מלאה לכלל הישובים צמודי הגדר. חיזוק מוכנות הרשויות המקומיות בצפון, מוכנות מלאה של כלל רכיבי הג"א.

אין ספק כי בנושא מיגון הצפון קיימת סחבת רבת שנים של כלל משרדי הממשלה האחראים על הנושא. לאור זאת, התכנית שפרסם ליברמן נראית מרשימה, אך ללא מקורות מימון ברורים, סיכויי המימוש קטנים.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית