ההסדר של משרד הביטחון עם תעש סביב פיקוח על חומרי נפץ ימשיך גם תחת אלביט

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), אישרה היום (ג'), פה אחד,  פיצול נושאי של הצעת חוק חומרי נפץ (תיקון מס' 4 והוראת שעה), התשע"ח-2018 , ולאחר מכן אישרה, פה אחד, לקריאות שניה ושלישית, הוראת שעה המקנה סמכות לשר הביטחון, לעניין החוק, גם לגבי חברה ביטחונית מופרטת.

עו"ד ערן יוסף, מהלשכה המשפטית במשרד הביטחון, הציג את הצעת החוק: "החוק העיקרי, משנת 1954,  מסדיר את הפיקוח על חומרי נפץ במדינה בכלל, בין משרדי הממשלה, ובתוכו את סמכות שר הביטחון, בנושא, לגבי מפעלים ביטחוניים. לאורך השנים שרי הביטחון פטרו את המפעלים הביטחוניים שבבעלות המדינה מתחולת החוק, והחילו עליהם במקום קובץ הוראות– מדריך 4145 לבטיחות בייצור, אחסנה ושינוע תחמושת וחומר נפץ".

"התיקון לחוק אשר מובא כיום הוא בשל הפרטת תע"ש, שכן החוק כיום לא מאפשר להחיל את אותו פטור, ובמקומו את הוראות המדריך, על חברה שאינה ממשלתית, ודרך התיקון גם לתת למדריך מעמד סטטוטורי".

עו"ד מירי פרנקל שור, היועצת המשפטית לוועדה: "הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת רק בשבוע שעבר, כאשר הפרטת תע"ש אמורה להתרחש באמצע השבוע הבא. קיימתי התייעצויות עם היועצת המשפטית לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, אשר אחראים על חוק חומרי נפץ בכללותו, וכן עם היועץ המשפטי לוועדת הפנים, אשר אחראים על רישוי עסקים, והעלנו סוגיית בעייתיות רבות בהסדר החקיקתי המקיף המוצע בהצעת החוק".

"לא ניתן לדון בתיקון הקבע הרחב, בסד הזמנים של השבוע האחרון למושב הכנסת, אך אנו גם מודעים לכך שלא ניתן להשאיר כאן ואקום חקיקתי, ועל כן אנו ממליצים לוועדה לפצל את הצעת החוק, לאשר הוראת שעה אשר תמשיך את המצב הנורמטיבי הקיים למשך שנה נוספת, ובתחילת המושב הבא הוועדה תדון בחוק הרחב".

רומי אבן דנן, ראש אגף חומרים מסוכנים במשרד להגנת הסביבה: "המדריך הוא מיושן, לא תואם את הרגולציה במדינות מפותחות, ולכן סיכמנו עם משרד הביטחון שהם מעדכנים את הפרקים במדריך בנושאים שבאחריותנו, ואנו חוששים שהוראת השעה לא תאפשר את העדכון". ראם לוט, מנהל היחידה לרישוי מפעלים ביטחוניים במשרד הפנים, הצטרף לדאגה זו: המדריך, כמות שהוא כיום, עומד בסתירה להנחיות גורמי המקצוע ואף נכנס לתחומים שאינם בגדר נושאי הבטיחות שבסמכות הנתונה. סיכמנו עם משרד הביטחון על הליך שיחייב את עדכון המדריך עד סוף השנה ואנו רוצים לוודא זאת".

עו"ד אור בצלאל, מהלשכה המשפטית במשרד הביטחון, השיב: "תצא מהדורה חדשה למדריך עד סוף השנה ואנו עובדים על כך בתיאום עם כל המשרדים הרלוונטיים.  הפטור הקיים לתע"ש כולל אפשרויות של שינויים בהוראות מעת לעת, ולכן עדכון המדריך יחול עליהם".

יו"ר הוועדה החליט כי אכן נכון יהיה לפצל את הצעת החוק פיצול נושאי, והעלה זאת להצבעה, אשר, כאמור, הייתה פה אחד לטובת הפיצול. פיצול הצעת חוק דורש את אישור מליאת הכנסת, והוועדה המשיכה את הדיון בנוסח הוראת השעה, על מנת שזו תהיה מוכנה להנחה בפני מליאת הכנסת, אם זו תקבל את הצעת הוועדה לפיצול.

הייעוץ המשפטי לוועדה הציע כי הוראת השעה תעמוד בתוקפה עד 31.07.18, ותכלול תוספת לסעיף 22(ב) לחוק העיקרי אשר תקבע כי "הופרטו מפעל או שלוחה, ששרהביטחון הורה פעי סעיף קטן זה כי דינם יהיה כדין הגופים הפטורים, תעמוד הוראתו בתוקפה, כפי שניתנה, גם לאחר מועד ההפרטה, כל עוד לא הורה אחרת ובלבד שאין בה כדי לגרוע מהוראות לפי כל דין; לעניין זה, 'מועד ההפרטה' – המועד שבו חדלה חברה המחזיקה במפעל או בשלוחה להיות חברה ממשלתית".

יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, העלה את נוסח הוראת השעה המוצע להצבעה, וזה אושר, כאמור, פה אחד.

אולי יעניין אותך גם