ארה"ב: איבדו פלוטוניום בחניון של מלון

By Los Alamos National Laboratory - From LANL's report on criticality accidents, 2000, http://www.csirc.net/docs/reports/la-13638.pdf PDF at http://www.csirc.net/library/la_13638.shtml, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=114470

מכירים את זה שמדינה בונה כורים גרעיניים בחשאי בעלות של מליוני דולרים בשביל לייצר פלוטוניום לפצצה? ובכן, מסתבר שלפעמים לא צריך יותר מרכב חונה של עובדים במעבדה גרעינית אמריקאית כדי להשיג את אותה מטרה.

שני מומחי אבטחה ממחלקת האנרגיה של המעבדה הלאומית באיידהו נסעו לסן אנטוניו, טקסס, במארס 2017 עם משימה רגישה: לאחזר חומרים גרעיניים מסוכנים ממעבדת מחקר שם. משימתם, לפי מסמכים וראיונות, היתה להבטיח שהחומרים הרדיואקטיביים לא ייפלו לידיים הלא נכונות בדרך לאיידהו, שם שומרת הממשלה על מלאי חומרים גרעיניים עבור הצבא וגורמים אחרים.

כדי לוודא שהם קיבלו את הפריטים הנכונים, המומחים מאידהו הביאו גלאי קרינה ודגימות קטנות של חומרים מסוכנים לכייל אותם: במיוחד, דיסק פלוטוניום המכוסה פלסטיק, חומר שיכול לשמש כדלק עבור נשק גרעיני, ועוד אחד של צזיום , איזוטופ רדיואקטיבי מאוד שעלול לשמש בפצצה רדיואקטיבית "מלוכלכת".

אבל כשעצרו במלון מריוט ממש ליד כביש 410, בשכונת פשע הם השאירו את החיישנים האלה על המושב האחורי של רכב הפורד השכור. כשהתעוררו למחרת בבוקר, החלון היה שבור, והמזוודות המיוחדות שהחזיקו את החיישנים והחומרים הגרעיניים נעלמו.

יותר משנה לאחר מכן, גורמי ממשל בארה"ב עדיין לא יודעים איפה הפלוטוניום או הצזיום. מחלקת האנרגיה, שסירבה להגיב על הסיפור הזה, אינה מדברת על מקרים של חומר גרעיני אבוד וגנוב המיוצר עבור הצבא.

מקור: publicintegrity

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית