רבותי, אפשר לחזור להיסטוריה

בימים אלה מציין ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון 70 שנה לייסודו במהלך מלחמת העצמאות. זו הזדמנות להכיר מהו הארכיון הרשמי הזה וכיצד ניתן להיעזר בו. אפרים לפיד מזכיר בטורו השבועי

 

שיירות מזון לירושלים, אפריל 1948 (צילום: יהודה איזנשטרק, באדיבות ארכיון צה"ל ומעהב"ט)

ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון הוקם ביולי 1948 במהלך מלחמת העצמאות בהחלטת ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן-גוריון, במטרה לרכז את התיעוד שנוצר ביחידות הצבא, שאך זה הוקם. ההנחייה הייתה "לרכז לא רק את החומר על צבא הגנה לישראל וקודמיו בארץ (הגנת הישובים היהודיים מימי יסוד פ"ת, השומר, הלגיון העברי, ההגנה לכל סעיפיה וכו')  אלא גם על תולדות ההגנה העצמית בכל תפוצות הגולה וכן השתתפות היהודים במלחמות שחרור לאומיות ובין-לאומיות וחלקם של היהודים בפיתוח האומנות והטכניקה הצבאית".

מאז הקמתו מועבר לארכיון תיעוד מכל סוג שהוא - תיקים, קלטות קול ווידאו, תצלומים, מפות, שרטוטים וכדומה - שנוצרו ביחידות צה"ל השונות. בארכיון מצוי חומר תיעודי אודות גופים וארגונים שפעלו לביטחון היישוב בטרם מדינה, ובהם - ה"הגנה", הפלמ"ח, האצ"ל והלח"י. ארכיון צה"ל הינו אחד המרכיבים החשובים ביותר בשמירת הזיכרון הקולקטיבי והמורשת התרבותית של החברה בישראל. הוא מרכז המידע הגדול ביותר במדינה לנושאי צבא וביטחון, כולל גם נושאי חינוך, הדרכה, רפואה, כלכלה ועוד.

לפי תקנות העיון ניתן להעמיד לעיון הציבור חומר מסווג בנושאי צבא וביטחון כעבור חמישים שנה. בארכיון צה"ל קיימת ועדה "לאישור עיון בחומר ארכיוני מוגבל", הדנה במאות בקשות לשנה לקיצור תקופת ההגבלה. לפני העמדתם לעיון, עוברים התיקים תהליך של חשיפה על פי קריטריונים שנקבעו. בקשות הציבור לחשיפת חומר שנוצר לפני פחות מחמישים שנה מצריכות מעמד של חוקר מורשה. מתוך כ- 1,050,000 תיקים מהשנים 1948 - 1968, מעריכים בארכיון כי יש עניין ציבורי לחשוף כ- 400,000 תיקים.

עד כה נפתחו לעיון הציבור כ- 48,000 תיקים, רובם מהשנים 1947 – 1968, כולל תיקים של לשכת הרמטכ"ל, לשכת ראש אג"ם, מחלקות אג"ם (מבצעים, תכנון והדרכה), לשכות מפקדי חילות הים והאוויר, יחידות משרד הביטחון, ופרסומי מודיעין. רשימות התיקים נמצאות במאגר הממוחשב של הארכיון. ניתן לאתר מידע בחתכים שונים על פי שם היחידה, נושא, תאריכים ועוד. לאתר האינטרנט של הארכיון הועלה בסוף 2017 קטלוג התיקים וקטלוג התצלומים. ניתן לבצע אחזור חופשי וכך לדעת האם התיק פתוח לציבור.

אוסף הלוחם היהודי בצבאות העולם ובמחתרות הנמצא בארכיון מכיל אלפי מסמכים, תצלומים, רשימות, ספרים, קטעי עיתונות ועוד, המתעדים את תולדות היהודים בארץ ישראל ובתפוצות במאמציהם הביטחוניים. קורטוב מהפטריוטיזם שלהם, מהאופטימיות ומהיהדות שלא נשכחה, ניתן לחוש בתערוכת "שנות טובות" מאותה תקופה.

דוגמאות לחומרים ששוחרו השנה לפרסום:

70 שנה ל-כ"ט בנובמבר

נחשף פרוטוקול הישיבה הדרמטית של "מרכז המפקד לשירותי הציבור" שמונה להכין את הגיוס לצה"ל,  10 ימים לפני ההצבעה הגורלית באו"ם, ב-19.11.1947 . גולדה מאירסון ניהלה את הישיבה בה הוחלט על הליך הגיוס. יום ההכרזה נקבע ל-1 בדצמבר. בנוסף – נחשף לראשונה אוסף צילומים נדיר של פרד צ'סניק, צלם ישראלי שתיעד את החיים במדינה בימים של המאבק לעצמאות.

27 שנה למלחמת המפרץ – הדיון "האם להגיב"

לרגל 22 שנה למלחמת המפרץ נחשפו הקלטות נדירות של הרמטכ"ל דן שומרון בהן הוא מתאר את הדילמות הקשות עמן התמודדה מערכת הביטחון האם להגיב על ירי הטילים לעבר ישראל. שר הביטחון במלחמה, משה ארנס, מספר בראיון מיוחד כי אישר תכנית מידית לתקיפת מערב עיראק.

40 שנה לביקור נשיא מצרים אנואר סאדאת בישראל

ישיבה סוערת של פורום מטכ"ל שנערכה ימים ספורים לאחר הנחיתה הדרמטית בישראל, כשאלופי המטכ"ל חלוקים בשאלה האם מדובר בתרגיל מבריק, או ביוזמה בעלת סיכוי ואופק.

19 שנה למציאת הצוללת אח"י דקר   

סרט נדיר מרגעי גילוי הצוללת במצולות משנת 1999

***

הארכיון שוכן בתל-השומר, ליד מחנה יעקב דורי

תודה לאנשי ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון בניהולה של אילנה אלון על המידע

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית