הכנסת החליטה להמשיך את מצב החירום במדינת ישראל

שרת המשפטים: "למדינת ישראל יש אתגרים גדולים, ביטחוניים, ביחס לכל דמוקרטיה אחרת, אך קשה לומר שהיא נמצאת במצב חירום". ח"כ דיכטר: "מדינת ישראל כבר 70 שנה במצב חירום והגיע הזמן שנתבגר קצת כמדינה"

שימוש חופשי

הוועדה המשותפת של ועדת החוץ והביטחון וועדת החוקה, חוק ומשפט לעניין הצורך להכריז על מצב חירום, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), קיימה היום (ד') דיון בהשתתפות שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד (הבית היהודי),בהחלטת הממשלה מיום 03.06.18, להציע לכנסת להכריז על מצב חירום לתקופה של שנה אחת נוספת. בהתאם לסעיף 69 לתקנון הכנסת, הצעת הממשלה נבחנת ע"י הוועדה, וזו מביאה את המלצותיה בפני הכנסת.

יו"ר הוועדה פתח את הדיון ואמר: "פעמיים בשנה הוועדה מתכנסת לעקוב אחר התקדמות משרדי הממשלה בתהליך של ניתוק החוקים וחקיקת המשנה שבאחריותם מתלותם בקיומו של מצב החירום, וכמו בכל שנה אנו מתבקשים על ידי הממשלה לשוב ולהאריך את מצב החירום. אם בשנת 2009 עמדו בתוקף 9 חוקים ו-165 צווים שתוקפם מותנה במצב חירום, אנחנו כמעט עשור לאחר מכן, וכיום נותרו בתוקף 21 צווים וחמישה חוקים. ישנם צווים בנושאים אשר אף תלמיד מחונן לא היה מנחש שהם קשורים למצב החירום – תמרוקים, מעליות, דבש, אך אי אפשר לבטל את מצב החירום עד אשר לא תסתיים עבודת ההסדרה של אותם חוקים וצווים.  

"ביקשתי משרת המשפטים, שהיא גם העומדת בראש ועדת השרים לחקיקה, להצטרף אלינו ולשמוע באופן אישי על המצב ועל ההתקדמות, בכדי שתוכל לסייע לנו בכך. מדינת ישראל כבר 70 שנה במצב חירום והגיע הזמן שנתבגר קצת כמדינה. מצב החירום היה קבוע ב-48 השנים הראשונות, וכבר 22 שנים מאז שנקבע בחוק יסוד: הממשלה כי נדרש להאריכו כל שנה. כולנו נולדנו למעשה למצב החירום ועלינו האחריות להביא למצב ממלכתי ומכובד".

שרת המשפטים: "אני מסכימה עם יו"ר הוועדה, אשר מעלה ועוסק בנושא בצורה רצינית, שעדיף היה שהיינו יכולים להיפטר ממצב החירום מבחינה חוקית. למדינת ישראל יש אתגרים גדולים, ביטחוניים, ביחס לכל דמוקרטיה אחרת, אך קשה לומר שהיא נמצאת במצב חירום. אני שמחה לבשר שאחד מחמשת החוקים שעוד בתוקף יעלה כבר ביום ראשון הקרוב לוועדת השרים לחקיקה, וצפוי להיות מאושר במושב הכנסת הבא בקריאות שניה ושלישית, ולכל משרדי הממשלה יש עוד עבודה לפתור גם את ארבעת האחרים".

יו"ר הוועדה, חברי הוועדה ושרת המשפטים שמעו את התייחסות ממשרדי הממשלה לכל חוק וצו, מדוע טרם הוסדרה חקיקתו במנותק ממצב החירום, וכיצד הם מתכוונים להמשיך ולקדם את הנושא. יו"ר הוועדה הדגיש כי הוועדה תתכנס שוב בחודש ינואר לשמוע מה נעשה וכי היות ששנת 2019 היא שנת בחירות, דבר אשר ישפיע על לוח הזמנים של הכנסת לקדם חקיקה, הדברים מקבלים חשיבות אף יותר.

בסיום החליטה הוועדה, פה אחד, להמליץ לכנסת לשוב ולהכריז על מצב חירום עד לתאריך 16.07.19.

ניתן לעדיין בסקירה על ניתוק החקיקה ממצב החירום ובמסמך המפרט את רשימת החוקים והצווים אשר תוקפם תלוי בהכרזה על מצב החירום ואת פעילות כל אחד ממשרדי הממשלה על ניתוק החוקים והצווים שבאחריותו, אשר הוכנו ע"י הייעוץ המשפטי לוועדה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית