לראשונה בתולדות צה"ל: מפקדות טנק

הסתיים הפיילוט בשריון בנושא שילוב לוחמות בהגנת גבולות. קצין שריון ראשי, תא"ל גיא חסון, גילה כי ארבע לוחמות יסיימו את קורס מפקדי הטנקים שהתנהל בשנה האחרונה. "יש כאן פוטנציאל של בנות שמאוד רוצות לפעול למען הגנת המדינה", אמר

לראשונה בתולדות צה"ל: מפקדות טנק

תא"ל חסון והמפקדות המסיימות (צילום: דו"צ)

קצין שריון ראשי תא"ל גיא חסון הציג בשיחה עם הכתבים הצבאים את תוצאות הפיילוט בשריון בנושא שילוב הלוחמות בשריון בהגנת הגבולות.

"היום נסמיך ארבע נשים להיות מפקדות טנקים ראשונות בצה"ל", אמר תא"ל חסון. "לאחר התנסות של שנה וארבעה חודשים אנחנו יודעים להגיד באופן וודאי שצוות לוחמות שריון בפיקוד מפקדת טנק יכולות להיות צוות הגנת גבולות.

"עברנו ארבעה שלבים: מיון ואיתור, איתור 15 לוחמות שהמשיכו לאימון הכשרת טנקים, משם הן יצאו לפעילות מבצעית באוגדה 80, עוצבת אדום בגבול מצרים. התחלנו עם 15 מועמדות את הפיילוט ומתוכן ארבע יסיימו את קורס המפקדים. זה גם היה התכנון. עשר בנות סיימו על פי מדדי נשר רגילים.

"מתוך 15 הבנות שהחלו את הפיילוט, הרכבנו 3 צוותים תחת פיקוד של בנים. לאחר התעסוקה המבצעית בגבול המצרי, ארבע בנות סיימו את קורס מפקדי טנקים. סך הכול סיימו את ההכשרה המלאה עשר בנות, מתוכן ארבע מפקדות טנקים.  

"היום יהיה קורס הסיום של מפקדי הטנקים שלראשונה יעמדו בו ארבע מפקדות. אנחנו יודעים להגיד היום איזה משמעות יש לעניין הפיזי ושצוות של בנות יכול להפעיל טנק בפעילות הגנת הגבולות. אנחנו נעשה ליווי מותאם והכשרה מותאמת ללוחמות טנקים בעתיד. אנחנו גיבשנו עקרונות למיון וגיוס במידה ונחליט להמשיך בעניין.

"יש כאן פוטנציאל משמעותי להרוויח בטווח הזמן הרחוק להחליף מסגרות של לוחמים טנקיסטים ליותר אימונים. עם ההמלצות שלנו נעלה לזרוע היבשה ולרמטכ"ל ונציג את הממצאים ושם תתקבל ההחלטה לגבי המשך הדרך.

"התחושה שלי היא שההתנסות התבצעה בצורה מקצועית מאד יחד עם כושר קרבי וחיל רפואה והגזרה שבה הן פעלו. אם הן יידרשו לחצות גבול, למשל במרדף אחרי חוליית דאעש שתנסה לחדור מסיני, הן יוכלו לעשות את זה.

"צוות בנות יכול להפעיל טנק בהגנת הגבולות. זו פעם ראשונה שיש בצה"ל התנסות כל כך מקצועית שאינה מוגבלת בזמן ואני מאוד גאה שעשינו את זה ללא פציעות של הבנות ועם מעטפת רפואית".

הפיילוט החל ביולי 2017. מטרתו הייתה לבחון האם וכיצד לשלב נשים כלוחמות טנקים במערך הגנת הגבולות. מבנה ההכשרה היה מעבר של טירונות כלוחמות חי"ר גבולות בבסיסי האימון של חיל הרגלים – שארכה כשמונה שבועות. לאחר מכן עברו הלוחמות לאימון מקצועות בבסיס שיזפון שארך כשישה שבועות. האימון המתקדם ארך כ-14 שבועות. באימון עברו הבנות מסלול כמעט זהה לזה של הלוחמים, עם התאמות למשימתן המבצעית בבט"ש. לאחר סיום ההכשרה, החלו הלוחמות בתעסוקה מבצעית.

תא"ל חסון המשיך וסיפר כי "הצוות יהיה מגדרי בלבד. רק בנות בטנק. הפעילות הראשונה שלהן תהיה בעוצבת אדום באוגדה 80 בגבול מצרים, כדי ליצור המשכיות עם הגזרה".

הוא המשיך לתאר את מהלך הפיילוט ואמר כי "בדקנו שני דברים מרכזיים: האם צוות של נשים יכול להפעיל טנק? סיימנו את זה בלי פציעות ועם שיתוף פעולה עם הגזרה. לא הייתה התנסות כזו אף פעם בצה"ל. אנחנו מבינים את הפוטנציאל בערך המבצעי גם בהגנת הגבולות וגם לחיל השריון. נוכל לפנות כוחות ליותר אימונים ואנחנו רוצים לאזן בין האימונים לתעסוקות המבצעיות כמו בחיל הרגלים. יש כאן פוטנציאל של בנות שמאוד רוצות לפעול למען הגנת המדינה.

"אנחנו נמליץ ונציג את המסקנות ומשם זה יעלה להחלטת רמטכ"ל.

"ביקרתי אותן לפני שבועיים בהכשרה והן עשו שבוע סימולציה על הגנת הגבולות בתנאי לחץ כולל הקפצות. הן יעמדו במה שנדרש מהן. מדובר כאן בארבע בנות מדהימות ונחושות. נפגשתי איתן בשבוע שעבר. לא התפשרנו ולא ויתרנו להן על כלום והן עשו את זה כמו לוחמות אמיתיות", הוא סיכם את דבריו.

 

 

***

תמונות: דו"צ

 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות