בנתיבים עלומים

בנתיבים עלומים

צילום כריכה: יח"צ

לרוסים כיום, ולבריה"מ בעבר, יש מקום של כבוד ודאגה בתולדות העם היהודי בכלל ומדינת ישראל בפרט. אחד מאנשי המפתח המיטיב להכיר את הנושא מעשייה מגוונת וממחקר מעמיק הוא צבי מגן, אשר מלא שורה של תפקידי מפתח בקשת הארגונים החובקים את התחום – קצין מודיעין במערך האיסוף והמחקר, שגריר ישראל ברוסיה ובאוקרינה ושיאם – ראש ארגון "נתיב", המסגרת הייחודית של ישראל לטיפול ביהודי בריה"מ מקום המדינה עד היום.

מגן עשה שירות חשוב לציבור והעלה על ספר את זיכרונותיו האישיים ובעיקר את תובנותיו שלו בנושא הסובייטי/רוסי. סיפורו של "ילד חוץ", אשר עלה ארצה עם הוריו מברית המועצות, התמודד בעיר ובקיבוצים גן שמואל ואייל עם גישה חשדנית ובלתי-מעודדת לעולים, כפי שחוו ישראלים רבים שלא נולדו כאן. השירות הצבאי שהתחיל בשריון והביא את צביקה גרינברג אחרי ששת הימים לחיל המודיעין פתח לו מסלול תפקידים ממלכתי מפואר. מגן הקפיד לשמור מרחק מ"האוליגרכים" היהודים ששאפו לראות עצמם מובילים בארצותיהם. לא פלא כי בשלטון פוטין ברוסיה נהגו לכנות את מגן "שגריר חדש מרגל ותיק", כשהוא מתמודד בהצלחה כל השנים עם ניסיונו הרב כקצין מודיעין ומאידך בונה מערכת קשרים ופועל לחיזוק מעמדה המדיני, הכלכלי והתרבותי של ישראל בתודעת הממשל ובדעת הקהל של מדינות  מזרח אירופה בהן פעל בעשורים האחרונים.

חלק חשוב ומרגש מקדיש מגן לתרומתו של ארגון "נתיב" לעולם היהודי ולמדינת ישראל. הוא מונה לראש הארגון לאחר שהיה שליח ברוסיה וסגן ראש הארגון אחרי יעקב קדמי, אשר נאלץ לפרוש לאחר ביקורת ציבורית סוערת. מגן מקפיד לשמור על כבודה של המערכת, אשר רבים בה בקשו לחסל או לפחות לצמצם את פעילותו של "נתיב".

חלק חשוב בספר מוקדש ל"רוסיה לאן" במערכת העולמית, במזרח התיכון ובקשרים בין ישראל ורוסיה כיום. כל התפתחות אזורית בה מעורבת רוסיה משליכה על האינטרסים האסטרטגיים של ישראל, כולל בערוץ הישראלי פלסטיני.

קשה להצביע על בעל סמכות מובהקת יותר בישראל להיכרות עם העולם הרוסי-סובייטי מאשר צבי מגן עם הניסיון המעשי המגוון שלו במערכות השלטון השונות והיכרות בלתי אמצעית בשטח.  

תצפיתו על הנושא הרחב הזה ראויה לעיון מדוקדק.

***

בנתיבים עלומים, מאת צבי מגן, הוצאת קונטנטו, 2018

אולי יעניין אותך גם