"ועדת הנגב" – גוף ייחודי במלחמת העצמאות

כבר לפני 70 שנה, במלחמת העצמאות, היה הנגב אזור בעדיפות ממלכתית, אשר לטובת הטיפול בו הוקמה אז "ועדת הנגב" בראשות לוי שקולניק (אשכול) והזיזה דברים לשיפור המצב. תזכורת מתאימה לימינו בטור השבועי של אפרים לפיד

"ועדת הנגב" – גוף ייחודי במלחמת העצמאות

משוריין בקיבוץ גברעם על ילדי הקיבוץ מאי 1948 (צילום" פרד צ'סניק, ארכיון צילומים קק"ל)

בתחילת מלחמת העצמאות, לאחר החלטת האו"ם, היה מצבה של ההתיישבות היהודית בנגב קשה ביותר. רוב 11 הישובים שישבו מצפון לכביש עזה-באר שבע היו מבוססים מעט יותר (ממוצע 50-40 נפש כל אחד) ולעומתם ב-14 הישובים מדרום לכביש זה התגוררו בסך הכל 400 נפש. להגנה על ישובים אלה הוקצה גדוד של הפלמ"ח בפיקודו של משה נצר.

בקרב היהודים וגם בקרב הבריטים שררה פסימיות לגבי יכולתם של הישובים להגן על עצמם מפני תוקפנות ערבית. לאחר מספר דיונים בנושא הגנת הישובים עם ראש הממשלה ושר הביטחון, דוד בן גוריון, הוא החליט ב-14 בדצמבר 1947 על הקמת ועדה קבועה, אשר כונתה "ועדת הנגב", ותפקידה ללוות את הישובים ולעמוד בקשר עם הפיקוד הצבאי. בוועדה היו חברים אנשי הממשלה בראשם לוי שקולניק (אשכול) עוזרו הקרוב של בן גוריון, יהודה חורין מהסוכנות היהודית, יוסף וייץ מהקרן הקיימת, שהיה איש מפתח בביצוע התכניות לחיזוק הנגב, זלמן ארן מההסתדרות, פנחס קוזלובסקי (ספיר) מ"מקורות" ויוסף רוכל (אבידר) מ"ההגנה".

תוך 3 ימים  הגישה הוועדה תכנית מקיפה לביצור הישובים, לשריון כלי רכב וטרקטורים, לדרכים ועוד, בהיקף כספי של רבע מיליון לא"י, סכום עתק בעת ההיא. תוך ימים החלו הדברים להשתנות – שיירות של משאיות, עמוסות חומרי בנין ומזון הגיעו לישובים, נחפרו סוללות עפר, נבנו מקלטים והוכשרו מסלולי נחיתה למטוסי שירות האוויר של "ההגנה". הוחלט גם לתגבר את הישובים כך שיהיו לפחות 50 איש בכל ישוב. לאחר קום המדינה ופלישת הצבא המצרי לנגב התערער מעמדה של הוועדה, והנגב היה נצור כמה שבועות. הוועדה הייתה גוף חריג בנוף של תש"ח. רק הנגב בשל בעיותיו, בידודו וריחוקו ויחסו המיוחד של בן גוריון לנגב זכה להקצאת משאבים יוצאת דופן. חשיבות מיוחדת הושגה בגיוסם של הקק"ל, הסוכנות היהודית והמפעלים החקלאיים לביצור הנגב.

לפני 70 שנה שרנו : הַסָּבְתָא סִפְּרָה אֵיךְ בַּנֶּגֶב שָׁמְרָה כְּשֶׁהָיָה עוֹד שׁוֹמֵם וְיָבֵשׁ עִם סְטֶן וְרִימוֹן מוּל צִבְאוֹת הֶהָמוֹן הִיא אָמְרָה: 'נִתְגַּבֵּר, מַעֲלֵישׁ!' (מלים ולחן אבשלום כהן), היום מתמודדים מול צבאות ההמון והעפיפון ובוודאי נתגבר גם על כך.

***

תודה לד"ר מרדכי נאור על ספרו "תש"ח – 70 סיפורים ופרשיות , הוצאת מודן, 2018

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות