סנאט ארה"ב: לא יימכרו מטוסי חמקן F-35 לטורקיה

הצעת החוק שאושרה על ידי הסנאטורים עדיין טעונה את אישור הקונגרס. הרקע להחלטה - דאגה מכוונת טורקיה לרכוש את מערכת ההגנה הרוסית S-400

סנאט ארה"ב: לא יימכרו מטוסי חמקן F-35 לטורקיה

מטוס חמקן מדגם F-35 (צילום: AP)

הסנאט של ארה"ב אישר הלילה הצעת חוק המונעת מכירת מטוסי חמקן F-35 לטורקיה. החלטת הסנאט עלולה לבטל את כל העסקה של מכירת 100 מטוסים לטורקיה בשווי של 10 מיליארד דולר.

ברוב של 85 מול 10 אישר הסנאט הצעה של שתי המפלגות המסופחת ל"חוק אישור ההגנה הלאומית". ההחלטה אוסרת על מסירת המטוסים לטורקיה עד שתוגש לסנאט התכנית המלאה והמקיפה שתנתק את טורקיה מהשתתפות בתכנית מטוסי F-35. הסנאטורים נימקו את החלטתם בהבעת דאגה ממכוונת אנקרה לרכוש ברוסיה מערכת הגנ"א S-400, תכנית שלדעת הסנאטורים עלולה לסכן את יכולות החמקן לאיסוף מידע ומודיעין ולחשוף את סודות המערכות המתקדמות של המטוס.

העיתון 'פייננשל טיימס' הבריטי מסביר כי טורקיה היא אחת מ-14 מדינות החברות בנאט"ו שסייעו בייצור מטוסי F-35, וביניהן ישראל, בריטניה ונורבגיה.

החוק שאישר הסנאט טעון עדיין את אישור בית הנבחרים, וייתכן שייעשו שינויים בנוסח החוק על מנת לפייס במידה מסויימת את אנקרה. על כל פנים החוק לא יכנס לתוקף לפני סוף הקיץ.

ראש ממשלת טורקיה בינלי יילדירים הגדיר את החלטת הסנאט כהחלטה שיש "להצטער עליה עמוקות" ומנוגדת לרוח נאט"ו. הוא הוסיף, ואמר בשידור רדיו ש"אנקרה איננה חסרה אלטרנטיבות ולא תיחלש כתוצאה מההחלה האמריקנית". מציינים שההחלטה התקבלה בסנאט כמה ימים לפני הבחירות בטורקיה, וכי ארדואן לא יהסס לנצל את ההחלטה כדי לתמוך בטיעונו שמעצמות זרות מתנכלות לטורקיה ומבקשות להזיק לה.

ואילו בלוקהיד מרטין עסקים כרגיל: החברה הודיעה כי היא עדיין מצפה למסור לטורקיה את המטוס הראשון בטקס גלילה (ROLLOUT) שאמור להתקיים ביום חמישי הקרוב בטקסס. טייסים טורקיים אמורים להתאמן בארה"ב, אך לפי התכנית המקורית המטוסים הראשונים לא יימסרו לחיל האוויר הטורקי אלא בעוד כשנה, דבר הנותן לפנטגון שהות לפתור את הבעיה תוך כיבוד החוק נגד המכירה, אם יאושר בבית הנבחרים.

 

אולי יעניין אותך גם