הנשיא טראמפ הורה להקים חיל חלל (SPACE FORCE)

צבא ארה"ב עומד לקבל חיל שישי - חיל החלל. הנשיא טראמפ הורה לפנטגון להקים חיל חלל. ההחלטה צריכה לעבור אישור של הקונגרס בחוק

צילום: AP

ארה"ב מקימה חיל חלל, החיל השישי בכוחות המזויינים של ארה"ב. הנשיא טראמפ הודיע כי הורה לפנטגון להקים חיל חלל (SPACE FORCE), וזו הפעם הראשונה שמוקם חיל החדש, מאז זכה חיל האוויר למעמד כזה אחרי מלחמת העולם השנייה.

DEFENSE ONE כותב כי הנשיא מסר את הודעתו  אחרי התייעצויות עם ראשי הכוחות המזוינים, וההצעה עדיין טעונה אישור הקונגרס בחוק. התכנית היא שחיל החלל יקום אחרי אישור החוק, בשנת 2019.

עד כה היו רוב מבצעי החלל מפוזרים בין הזרועות השונים: לצי האמריקני יש 'מפקדת מערכות לוחמה' שמרכזה בסן דייגו, והיא ממונה גם על מבצעי חלל ולוויינים. לצבא (ARMY) יש 'פיקוד חלל וטילים' באלבמה, ואילו רוב תחומי החלל מצויים באחריות חיל האוויר, ובעיקר 'פיקוד החלל' של חיל האוויר שבסיסו בקולורדו. לא ברור עדיין אם לחיל החלל החדש ימונה שר אחראי, כשם שיש לצי, לצבא ולחיל האוויר.

דוברת הפנטגון דנה וייט הודיעה כי יתחילו מיד בהכנות לתכנון והקמת יחל החדש, ויהיו לכך השלכות גם בנושאי מודיעין. מומחי צבא אומרים כי המשימה הראשונה היא להקים צוות של מומחים ומקצועני-חלל, שיידעו "לחשוב חלל, לחשוב אסטרטגיית חלל, עוצמה ודוקטרינות בתחומי החלל". אחרי כן יוכלו לפתח בצוותא תפיסות מבצעיות.

השאיפה של הצבא להידרש לנושאי חלל מעידה על כך שבארה"ב  רואים בחלל תחום קריטי לשמירת תקשורות וביטחון כלכלי. אך ברור חושבים גם על כלי נשק וחימושים מבוססי-חלל שיוכלו  להשמיד טילים בליסטיים של האויב. זו תפיסה שרווחה בעת המלחמה הקרה, ויתכן שהיא חוזרת לתפוס מקום בחשיבה הביטחונית האמריקנית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית