הקונספט: עקרון הגמישות בהגנה האווירית

סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל בועז לוי מרחיב על יכולותיה של המערכת החדשה שהתע"א חשפה ביורוסאטורי, ה- BARAK-MX, בראיון מיוחד לעמיר רפפורט מפריז

צילום: ישראל דיפנס

"בקונספט הזה אני נותן ללקוח את האפשרות לגדול יחד עם המערכת, וזה מה שרוב הלקוחות רוצים", כך אומר בועז לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל, בהתייחסו למערכת ההגנה האווירית, BARAK-MX, שחשפה החברה במהלך תערוכת יורוסאטורי המתקיימת השבוע בפריז.

מערכת ההגנה האווירית החדשה, מתבססת על תפיסת הפעלה חדשנית לניהול מערכי הגנה בעלי גמישות מרבית. היא מערכת ימית ויבשתית המאפשרת לנהל שלושה סוגי מיירטים שונים ממשפחת ברק של התעשייה האווירית: BARAK- MRAD - טווח יירוט של עד 35 ק"מ, BARAK- LRAD- טווח יירוט של עד 70 ק"מ, BARAK-ER טווח יירוט מוגדל של 150 ק"מ.

התעשייה האווירית היא מעצמה בתחום מערכות ההגנה האווירית. "מגוון הפעילויות שלנו מתחיל מטווח קצר מאוד", מספר לוי ומוסיף כי "אנחנו יודעים לתפעל מערכות עם תותחים, עם קנים, עם טילי כתף ולדעת לכוון אותם למטרה, דרך טילים לטווח קצר מאוד כמו 15 ק"מ וזו מערכת 'ברק '1 למשל וכלה במערכות כמו מערכות הגנה אווירית ורסטיליות. במקרה שלנו הצגנו עד היום את מערכת 'ברק '8 שיש לה טווח של 70 ק"מ ויש לה נגזרות מלמעלה ומלטה.

"הדבר האחרון שיש אלה מערכות הגנה מטילים בליסטיים, ופה אנחנו מעצמה עולמית, מערכת 'חץ' נחשבת לטובה ביותר בעולם. בשילוב 'חץ '2 ו'חץ 3', היא יודעת לתת הגנה טובה מאוד ממגוון של טילים בליסטיים החל מיירוט עמוק בחלל וכלה ביירוטים בתוך האטמוספירה".

בועז לוי, כיהן בעבר כמהנדס הראשי של מערכת "חץ", ולאחר מכן ניהל את התוכנית בתעשייה האווירית. לאחר מכן עבר למפעל מבט והחל בבניית "ברק 8". הפרויקטים השונים של תוכנית ה"ברק" שהוביל לוי הכניסו עד כה לתעשייה האווירית כ-6.5. מיליארד דולרים בעסקאות שונות.

עקרון הגמישות

"היום אנחנו באים עם קונספט חדש שאומר כי המשתמש שלנו לא יכול להרשות לעצמו ולקנות כל פעם עוד נגזרת לעוד מערכת", ממשיך בועז בראיון מיוחד לישראל דיפנס מתערוכת יורוסאטורי. "אנחנו הולכים על עקרון הגמישות שאומר שיש לנו מערך בקרה משותף, אני אחבר אליו את המכ"מים שיש לך, הלקוח, אם אין לך מכ"מים מספיק טובים או אין לך מספיק מכמ"ים אני אספק לך עוד כי לעמוד באיומים שלך. ואז יהיה לך מערך חישה. אל מול מערך החישה הזה אני אחבר עכשיו אפקטורים – שאלה טילים המיירטים את מטרה.

"עכשיו אתה הלקוח צריך להחליט מה מעניין אותך ומה מאיים עליך. אם אתה לקוח שטווח ההגנה שאתה רוצה הוא קצר – אז אחבר לך משגרים שיודעים לתת הגנה ל-35 ק"מ ואם זה טווח בינוני אז 'ברק 8' שיודע לתת לך 70 ק"מ ואם אתה צריך הגנה נ"מ ארוכת טווח או לחילופין אתה צריך שתהיה להגנה הזו גם יכולת נגד טילים בליסטיים  – אני אחבר לך טילים ארוכי טווח. החיבור שלך שלושתם זוהי בעצם המערכת החדשה BARAK-MX.

"הטילים שלנו הם 35 ק"מ ,שזה בעצם לקחת את ה'ברק 8' להוריד לו פולס במנוע הרקטי ולהשתמש באותם מרכיבים טכנולוגיים כדי להגיע ל-35 ק"מ בפחות כסף. או לחבר לו מאיץ מאחורה ואז לתת לו את הדחף הנדרש כדי שיגיע ל-150 ק"מ. ואז אני לוקח משגרים, זה יכול להיות משגר ימי או יבשתי. הטילים של ה-35 ק"מ או של ה-70 ק"מ הם באותו גודל. הטיל של -150 ק"מ יותר ארוך. אז אם אתה קונה משגר של 150 ק"מ – אתה יכול לירות איזה טיל שאתה רוצה ממנו – 150 ק"מ או 35 ק"מ. אם אתה קונה משגר של 35 ק"מ, אז אתה מוגבל עד 70 ק"מ ואם אתה רוצה להגדיל את הטווח אז אתה צריך לקנות אח"כ עוד כמה משגרים של 150 ק"מ.

"היום יש ללקוח תקציב מסוים ואיום מסוים, אז אני בונה לו מערכת שמתאימה לטפל באיום. מחר הוא רוצה עוד טילים אני מוכר לו, מחר הוא רוצה עוד יכולת הוא קונה עוד יכולת. בכל מקרה, לכל יכולת שהוא רוצה למערכת הוא לא משנה את קונספט הפעלה או תחזוקה. המפעילים של המערכת יושבים באותו קרון, אתה לא משנה את זה, מבחינתם זה אותו מערך, והלקוח גם לא מחויב למכ"מים שאני מביא. אם יש לו מכ"מים מתאימים אני מתחבר אליהם".

וזה מיועד רק לתצורה של יירוט או גם לקרקע קרקע?

"לא. זו מערכת הגנה, זו לא מערכת תקיפה. כולל נ"מ, טילים משייטים עד כמו שאמרתי, רקטות וטילים".

וזה משהו שיכול להיות חלופי לכיפת ברזל?

"קודם כל אני לא רוצה להיכנס להשוואות. הוא לא מיועד להיות חליפי ל'כיפת ברזל'. כי 'כיפת ברזל' בימינו היא בעיה מאוד נקודתית ומצומצמת לאזור שלנו במזרח התיכון שבו יורים עלינו מעזה לטווח מאוד מאוד קצר. אתה יכול להתחבר למערכת 'כיפת ברזל' עם המערכת הזו – או לחבר את 'כיפת ברזל' אליך. אבל אתה לא תקנה את המערכת הזאת בשביל 'כיפת ברזל'. זה לא עובד על 'אורן ירוק', אבל אתה יכול להתחבר למערכת הזו עם 'אורן ירוק'. המכ"מ הבסיסי של המערכת החדשה הוא מכ"מ שדומה ל'רז', שהם מכ"מים מוכרים ופרוסים, לפחות בישראל, די הרבה.

"אם אתה לקוח ויש לך מכ"מ שהוא לא של תע"א אז אין בעיה – אתה יכול להתחבר למערכת. אנחנו עושים את זה. אנחנו יודעים לעשות את זה ברמה הטכנולוגית, למרות שזה קשה. התעשייה האווירית, וזו הגדולה שלה, יודעת לתפור לך את הממשק גם אם זו לא מערכת שלנו, לכמעט כל מערכת".

ואתה צופה לזה שוק גדול?

"השוק של הגנה אווירית הוא שוק גדול מאוד והוא הולך ומתעצם. היכולת שאנחנו מביאים כאן למשתמש הסופי לדעתי תיפול חזק מאוד על האוזניים שלהם. כי יש פה בעצם רעיון שמאפשר להם להיכנס ולקנות הגנה אווירית במחירים שהם שפויים ולצמוח עם המערכת. אני חושב שיהיה פה שוק גדול.

"חשוב להגיד שרוב אבני הבניין של המערכת כבר מוכחות. פיתחנו את המערכת בבלוקים וכל בלוק הוכח. המערכת כקונספט הוכחה. עשינו עד היום כ-22 יירוטים וכולם היו מוצלחים, כול פגוע ברזל בברזל".

כל הטווחים קיימים?

"ה-35 ק"מ וה-70 ק"מ קיימים ומבצעיים, הוכחו בניסויים. ה-150 ק"מ כרגע לקראת סוף פיתוח. גם כאן הפיתוח הוא לא מורכב כי הטיל מורכב משני חלקים החלק העליון שגמר את הפיתוח וכל מה שאנו שמים לו זה מאיץ והוא כרגע בניסויים".

אתם עובדים על זה עם ההודים?

"על חלק מהנגזרות כן. לא על הקונספט השלם – זהו קונספט של התע"א, הוא קונספט עתידי ומסתכל לצרכים של עוד 10 שנים מהיום. וההבנה שלנו היא שהעולם משתנה והא משתנה בקצבים מהירים ולכן הצרכן של המערכת צריך יכולת שינוי מהירה.

"אני יכול לתת את יכולת השינוי הזאת בצורה הכי מהירה שיש. גם אם יש משהו שלא צפיתי אותו ויתעורר לי בעתיד בעוד 5 עד 10 שנים, אז בעזרת התאמות תוכנה אני יכול לשפר את המערכת".

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית