תפקיד המטה ללוחמה כלכלית במשרד הביטחון נחשף - יישום החוק לניכוי כספים מהרשות הפלסטינית

על פי הצעת החוק "לניכוי כספים מהרשות הפלסטינית" האחריות לריכוז נתוני התשלום למחבלים נמצאת במשרד הביטחון. על הפעילות ינצח ככל הנראה עו"ד פול לנדס שהיה בעברו ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור

לפני מספר חודשים, בנובמבר 2017, פתחו במשרד הביטחון מטה ללוחמה כלכלית בראשות עו"ד פול לנדס שהיה בעברו ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים. בעוד במשרד הביטחון לא רצו, ועדיין לא רוצים, לפרט מה עושה המטה החדש, הצעת החקיקה תחת השם "חוק לניכוי כספים מהרשות הפלסטינית", כנראה מסגירה חלק מהתשובה.

על פי הצעת החוק, יביא שר הביטחון לאישור ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי מדי שנה, דוח המסכם את סך הכספים ששילמה הרשות בזיקה לטרור. הדוח לא יכלול כספים שמעניקה הרשות כתשלומים סוציאליים (למשל דמי קנטינות בבית סוהר או קצבאות למיניהן), אלא רק תשלומים ששולמו על ידה בזיקה לטרור. 

"הסכום שייקבע בדוח שר הביטחון ויאושר על ידי ועדת השרים, ינוכה מתוך סך הכספים אשר מועברים לידי הרשות בהתאם להוראות פרק ה' לחוק יישום ההסכם בדבר רצועת עזה ואזור יריחו", נכתב בהצעת החוק. הכספים שיקוזזו מהרשות הפלסטינית יגיעו לקרן ייעודית שלא שלוש מטרות עיקריות - מימוש פסקי דין שניתנו בבתי משפט בישראל נגד הרשות או נגד פעילי טרור בתביעות לפי פקודת הנזיקין, תשלום פיצויים לטובת נפגעי עבירה או ביצוע מיזמים ומשימות לחיזוק המאבק בטרור.

ובכן, נראה כי משרד הביטחון התכונן כראוי לאתגר, ולצד מהלך חקיקתי הוא הקים לפני כשבעה חודשים תשתית ארגונית שתנוהל על ידי עו"ד לנדס ותהווה את הגורם שיאסוף את הנתונים מכל זרועות הביטחון עבור ועדת השרים. מדובר בפעם הראשונה שמשרד הביטחון מקים תשתית למלחמה כלכלית במימון טרור. היות והרשות הפלסטינית, או בשמה הקודם - ארגון הטרור אש"ף - היא ארגון שפועל במספר מדינות בעולם, המטה של עו"ד לנדס יטפל דה פקטו במימון טרור גלובלי. ומדובר במשימה לא פשוטה כאשר חלק מהכספים מגיע מחברות קש, עמותות ואנשי עסקים שמזרימים כסף למשפחות המחבלים.

בכמה כסף מדובר? ובכן, משרד האוצר טוען שמדובר בכמה מאות מליוני ש"ח בחודש. "אנו לא יכולים למסור סכום מדוייק", אומרים בתגובה במשרד האוצר. 

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל