עיתונים בטורקיה: "ב-21 ביוני יימסר לטורקיה מטוס החמקן F-35 הראשון"

מטוס קר מדגם F-35 (צילום: AP)

שלטונות טורקיה קיבלו הזמנה רשמית להשתתף בטקס מסירת מטוס החמקן F-35 הראשון לטורקיה, שאמור להימסר לה בטקס במפעלי לוקהיד מרטין בפורט וורת' ב-21 ביוני. את הידיעה מפרסמים העיתונים הטורקיים DAILY SBAH  ו'הורייט', אם כי יש לציין כי ועדה של הסנט האמריקני העבירה חוק הכולל הוראה לפנטגון למצוא אמצעים למניעת את מכירת מטוסי ה- F-35 לטורקיה.

בידיעה של שני העיתונים באיסטנבול נאמר, כי בנוסח הרשמי של ההזמנה כתוב: "חברת לוקהיד מרטין שמחה לראותך עמנו בטקס מסירת מטוס F-35 בפורט וורת' ב-21 ביוני".

יוזמי החוק בוועדת הסנט הם הסנטורית הדמוקרטית ג'ין שאהין והסנטור הרפובליקני טום טיליס. שניהם הזכירו שתי סיבות למניעת מכירת המטוסים המתקדמים לטורקיה: מעצרו בטורקיה של האזרח האמריקני הכומר אנדרו בראנסון וההסכם המתוכנן בין אנקרה למוסקבה למכירת מערכת הגנ"א מתקדמת S-400. בתגובה לחוק אמר דובר משרד החוץ הטורקי האמי אקסוי כי כל מטרתם של האמריקנים היא למנוע מטורקיה להצטייד במערכת S-400. לפני זמן מה אמר שר החוץ הטורקי כי אם תתבטל עסקת החמקנים, טורקיה תמצא מטוסי קרב במקומות אחרים. הוא דחה איומים אמריקניים להימנע מרכש מערכת S-400 רוסית.

לדברי שני העיתונים הטורקיים בכוונת טורקיה לרכוש 100 מטוסי חמקן F-35 עבור חיל האוויר שלה. המטוס הראשון אמור להימסר בסוף החודש ומטוסים נוספים ייכנסו לשירות בחיל האוויר הטורקי בנובמבר 2019 אחרי סיום הכשרת הטייסים. יתר המטוסים יימסרו לטורקים בשלבים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית