לאור המהומות בעזה: האם חמאס איבד יכולות מבצעיות בגזרת ירושלים?

אירועי העברת השגרירות האמריקאית לירושלים ויום הנכבה היו צריכים להצית טרור מטעם חמאס בירושלים. אבל הם לא. במקום זאת, חמאס פעל בעצימות רק בעזה. האם ארגון הטרור איבד אחיזה בבירת ישראל? 

facebook.com/israelpolice

ביום שבו נפתחת שגרירות ארה"ב לירושלים פלוני היה מצפה מחמאס להוציא פיגועים בירושלים יותר מאשר בעזה. כך גם ביום הנכבה החל לאחריו. למרות זאת, נראה כי מיקוד תשומת הלב של הטרור מטעם חמאס באותם ימים היה ממוקד בעזה ולא בירושלים.

אחת הטענות היא כי יום הנכבה חל למחרת אירועי פתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים והצפי היה שביום זה יתקיימו פעולות טרור בבירה. גם זה לא קרה. ההפגנות שארגן חמאס בגדר הגבול עם עזה בקנה מידה יוצא דופן, כללו כ-40,000 מפגינים בעשרות מוקדים לפי צה"ל, התרחשו ביום העברת השגרירות. הגודל החריג של ההפגנות מעיד כי חמאס כיוון אותם לאירוע פתיחת השגרירות בירושלים. אירוע שכלל, בין היתר, בכירים אמריקאים כולל קרובי משפחה של הנשיא טראמפ ומשלחות מעשרות מדינות בעולם.

מיקוד הפעילות של חמאס ברצועת עזה למרות הצפי להעביר מרכז כובד לירושלים, ככל הנראה מעיד על העדר יכולות כאלו. את ההישג ניתן לייחס לפעילות שב"כ, המשטרה וצה"ל ביו"ש. סביר להניח כי הייתה הכנה מיוחדת לקראת העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, אך לא די בכך כדי למנוע מחמאס להוציא פיגועים בבירה, אליהם היה יכול להתכונן שבועות מראש באמצעות תאים רדומים.

את ההצלחה, לפחות חלקה, ניתן להסביר במיקוד פעילות מודיעינית של שלושת גופי הביטחון באזור יו"ש, כולל בגזרת ירושלים בשנה האחרונה לפחות. פעילות זו מלווה באופן שוטף בפעילות סיכול הכוללת החרמת כלי נשק, מעצרי חשודים בטרור, החרמת כספים לסיכול טרור, מעצר סוחרי נשק ופעולות נוספות. 

חלק נוסף של ההצלחה משויך לאמצעים טכנולוגיים שישראל פורסת בשטחי יו"ש. אחד מהם הוא מערכת חדשה שעברה משלב הבחינה לשלב המבצעיות. גם אם לא מדובר במערכת מבצעית באופן מלא, המערכת מאפשרת איסוף מודיעין רציף לאחיזת שטח ביו"ש. המערכת מבוססת על מצלמות הפרוסות בצירי תנועה עיקריים, כולל צמתים, ומשדרת בזמן אמת לכוחות בשטח.

לצד מערכת זו, שירותי הביטחון של ישראל מפעילים אמצעים נוספים לאיסוף מידע מהתווך הסלולרי  ומרשתות אלחוטיות כדי לעקוב אחרי תנועת מחבלים , כולל אנשי חמאס, בגזרה. היכולת לאסוף מודיעין בזמן אמת יחד עם יכולת תגובה מהירה מביאה לסגירת מעגלים מהירה על אנשי חמאס ביו"ש וגזרת ירושלים.

לצד חמאס, פעילות שב"כ בחודשים האחרונים בירושלים חושפת גם פעילות ענפה של חמאס טורקיה. לא ברור אם מדובר בפעילות המקבלת תמיכה ישירה של שירות הביון הטורקי, הMIT, בירושלים במטרה לעזור לחמאס. מפרסומים של שב"כ האצבע מופנת לחמאס טורקיה, עם זאת, סביר להניח שחמאס טורקיה פועל תחת עינו הפקוחה של הMIT. בהקשר הטענה בכתבה זו, סיכול התמיכה שמגיעה מטורקיה גם הוא נדבך בהפחתת יכולות חמאס בירושלים.

אין ספק כי העדר פעילות חמאס בירושלים וסביבתה בשני האירועים האחרונים היא אירוע חריג שנוגד את הצפייה ממנו. לפחות חלק מהתשובה קשורה להעדר / הפחתת יכולות. מעבר לסיכול טרור בזמן העברת שגרירות ארה"ב לירושלים ויום הנכבה, הפחתת יכולות חמאס בירושלים ויו"ש היא אינטרס ישראלי מובהק בשני צירים. בשונה מעזה, מדובר בגזרות שקרובות למרכזי אוכלוסיה גדולים במרכז הארץ. הציר השני הוא הרצון המדיני להעביר את כלל השגרירויות לירושלים, ואת זה אי אפשר לעשות עם טרור ברחובות הבירה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית