גדר נגד טילים?

"הגדר מצוידת במערכות איסוף בעלות יכולות טכנולוגיות מתקדמות ביותר, וברשת שגובהה 26 מטרים, ומשמשת להגנה מפני טילי קרקע ואיום תלול מסלול", מבהיר גורם בכיר בעוצבת "אדום"

www.idf.il

לאחר שנתיים של עבודה רצופה לאורך הגבול עם ירדן, הושלם בימים האחרונים פרויקט בניית גדר הגבול - אשר משתרכת לאורך 34 קילומטרים ונישאת לגובה של 6 מטרים.
 
גבולה המזרחי של ישראל אומנם שקט יחסית, הודות להסכם השלום עם ירדן, אך האינטרסים הביטחוניים במרחב מחייבים הגנה מתקדמת. "הגדר מהווה תשתית ביטחונית ששומרת על נכסים לאומיים ואסטרטגיים", מבהיר גורם בכיר בעוצבת "אדום", "ביניהם שדה התעופה 'רמון' שעתיד להיפתח בשנה הבאה".
 
את הגדר החדשה לא ניתן לעקור מן הקרקע, גם לא עם רכב כבד, והגורם הבכיר מציין כי היא נושאת אמצעים מיוחדים: "הגדר מצוידת במערכות איסוף בעלות יכולות טכנולוגיות מתקדמות ביותר, וברשת שגובהה 26 מטרים, ומשמשת להגנה מפני טילי קרקע ואיום תלול מסלול".
 
גזרת העוצבה ידועה בתנאי טבע ייחודיים, להם ניתן מענה בתכנון הגדר. "ישנם פתחים מיוחדים", מסביר הגורם הבכיר, "המשמשים הן עבור בעלי חיים, והן עבור השיטפונות באזור".
 
הגדר נבנתה בשאיפה לצמצם את היקף הכוחות המגנים על הגבולות, ולהשקיע את מרב המאמצים באימונים לקראת המערכה הבאה. "מדובר בפרויקט בעל עלויות נמוכות יחסית", מוסיף הגורם ומשתף: "ההשקעה הגדולה הובילה לירידה משמעותית בפעילויות הביטחון השוטף סביבה".
 
הפרויקט בוצע בהתאם ללקחים שהופקו מבניית גדר הגבול עם מצרים. "בזכות העבודה הקשה, שנעשתה בשילוב היחידות המיוחדות של חיל ההנדסה", מסכם הגורם, "ריבונותה של מדינת ישראל ממומשת בשטחה עד המטר האחרון".
 
כמה שאלות
 
לאור פריסת הגדר נגד איום טילי כתף ונשק תלול מסלול בשדה התעופה 'רימון' עולה השאלה מדוע לא פורסים רשת כזו גם מסביב ליישובים בעוטף עזה וברמת הגולן שנמצאים קרוב למקור איום רקטי. כמו גם, עולה השאלה הטכנית כיצד רשת יכולה להתמודד עם נשקים מסוגים אלו, כאשר עד היום יש צורך במערכות הגנה אקטיביות ליירוט אותם סוגי איומים. בצה"ל שומרים על שתיקה בכל הקשור לטכנולוגיה המסתורית. 
 
תגובת צה"ל לשאלות בקשר לגדר: "הטכנולוגיה בה צה״ל משתמש למיגון גבולות המדינה זהה בבסיסה בכלל הגזרות. השינויים הטכניים בגדר מותאמים לאיומים השונים בכל גזרה. צה״ל ימשיך להגן על גבולות המדינה בטכנולוגיות המתקדמות ביותר."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית