יובל ליחידה הממלכתית לאבטחת המטוסים

יובל ליחידה הממלכתית לאבטחת המטוסים

המדליה שחולקה באירוע (צילום: ישראל דיפנס)

השבוע נערך בתל אביב אירוע חגיגי לציון 50 שנה ליחידה הממלכתית לאבטחת מטוסים. באירוע השתתפו מפקדים ומאות ממאבטחי היחידה לדורותיה. נשיא המדינה, יו״ר הכנסת ומנכ"לי חברות אל על, ארקיע וישראייר, שלחו ברכות מצולמות בהן העלו על נס את תרומתה הייחודית של היחידה כמרכיב מהותי של  ביטחון התעופה האזרחית בישראל, שאפשר את פעילות התעופה הישראלית לאורך השנים חרף איומי הטרור, וניסיונות הפיגוע הרבים על יעדי תעופה ישראליים ברחבי העולם.

ב-22 יולי 1968 נחטף מטוס אל על שהיה בדרכו מרומא לתל אביב והונחת באלג׳יר. למחרת החליטה ממשלת ישראל להטיל על השב״כ את האחריות לגבש מענה לאבטחת המטוסים. תוך ימים ספורים הוקמה היחידה, במקביל לגיבוש תו"ל ייחודי, גיוס והכשרה, לתחום אבטחה חדש לחלוטין שלא היה דומה לו בעולם.

מאז הקמתה סיכלו מאבטחי היחידה ניסיונות חטיפה ופיגועים כנגד מטוסי נוסעים ישראלים ברחבי העולם. בין הסיכולים הבולטים ניסיון החטיפה של מטוס אל על שהיה בדרכו מאמסטרדם לניו יורק, תקיפת מטוס ארקיע בניקוסיה, ניסיון חטיפת מטוס אל על לאיסטנבול ורבים אחרים. ראוי לציין כי עיקר הכוח אשר בא לידי ביטוי בשחרור החטופים במטוס סבנה היו מאבטחי היחידה, אנשי מילואים בסיירת מטכ״ל, שהוצבו למשימת החילוץ לאור מיומנותם הגבוהה בלחימה בתוך מטוס נוסעים.

במהלך השנים נצברו ביחידה ניסיון מבצעי ומקצועיות ייחודית אשר הביאו לבקשות לסיוע 

ממדינות רבות בעולם אשר מצאו את עצמן בסיטואציה של התמודדות עם ניסיונות חטיפה ופגיעה במטוסיהן. השיא מבחינה זו בא לידי ביטוי לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר.

רמתם המקצועית הגבוהה של מאבטחי היחידה, אפשרה לראשי מערך האבטחה בשב"כ גמישות רבה בביצוע משימות אבטחה לאומיות גם בתחומים שאינם תעופה. מאבטחי היחידה נרתמו לאבטחת ביקורים ממלכתיים, דוגמת ביקור סאדאת, אבטחת מבצע עליית יהודי בריה"מ, מבצע שלמה ועוד.

באירוע ניתן ביטוי למורשת המפוארת של היחידה, כמרכיב מהותי באבטחת התעופה, אשר אפשרה למדינת ישראל לקיים פעילות תעופתית מסחרית שיגרתית למרות איומי הטרור הקשים לאורך השנים.

אולי יעניין אותך גם