"איראן אינה מצליחה להעביר נשק לרצועת עזה. אנו נותנים מענה למנהרות – כל זה מתחיל ומסתיים במודיעין"

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה יעלון אמר בכנס השנתי המרכזי של ישראל דיפנס כי "מדינת ישראל נמצאת בחזית העולמית בנושא עיבוד כמויות עצומות של מידע מודיעיני". איתן בן דוד, המשנה ליועץ לביטחון לאומי אמר כי חל שיפור במצבה האסטרטגי של ישראל

"איראן אינה מצליחה להעביר נשק לרצועת עזה. אנו נותנים מענה למנהרות – כל זה מתחיל ומסתיים במודיעין"

יעלון בכנס (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

"לא לשבת על זרי הדפנה. זהו לא מצב של אופורייה, לא זחיחות ולא יהירות. צריך להיזהר מכך. אנו במצב טוב מבחינת העוצמה המבצעית והטכנולוגית וצריך לבנות את הכוח כדי לייצר יתרון מעשי על האויב", דברים אלה אמר משה (בוגי) יעלון, לשעבר שר הביטחון והרמטכ"ל, בנאומו בכנס המרכזי השנתי של ישראל דיפנס המתקיים בגני התערוכה.

יעלון המשיך ואמר כי כיום נמצאת מדינת ישראל בחזית העולמית בנושא עיבוד כמויות עצומות של מידע מודיעיני – BIG DATA. "אנו נמצאים כיום בתקופה המוגדרת כמערכה בין מערכות, מב"ם. אנחנו צריכים לא להמתין לסבב הבא אלא לנסות למנוע או לדחות אותו".

לדבריו, האיראנים בסוריה מבינים היום שהם חשופים ליכולות המודיעין הישראלי. "הנה למשל, הם שיגרו מל"ט והוא הושמד, וכך גם קרון הפיקוד שלו ומיד אחרי כן הושמדו 50 מטרות של האיראנים בסוריה. איראן אינה מצליחה להעביר נשק לרצועת עזה. אנו נתונים מענה למנהרות – כל זה מתחיל ומסתיים במודיעין".

איתן בן דוד, המשנה ליועץ לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, הציב את האתגרים המדיניים החשובים של המדינה כיום: מניעת התבססות איראנית בסוריה ומניעת התגרענות איראן. הוא הציע לשים לב לתהליך שיקום הצבא הסורי וכן לכך שטרור שיעי עלול להתחדש. בזירה הפלסטינית, אומר בן דוד כי ישראל "עושה מאמץ לשמור על השקט ברצועה וגם למנוע משבר הומניטרי שם. למדינת ישראל יש כיום הזדמנויות גדולות וחשובות, כמו שמירה על שיתוף הפעולה האסטרטגי עם ארה"ב שתומכת בישראל בצורה חסרת תקדים".

לדעת בן דוד חל שיפור במצבה האסטרטגי של ישראל, ויש בה שילוב של עוצמה צבאית וכלכלית. הוא ציין התפתחויות חשובות  בעסקות בטחוניות של ישראל עם מדינות רבות כמו סין, יפן, הודו, מדינות באמריקה הדרומית, פולין  וצ'כיה, יוון וקפריסין, והידוק קשרים על מדינות באיחוד האירופי  כמו גרמניה, צרפת ובריטניה. אתגר מרכזי לישראל הוא האתגר האיראני והציר השיעי שילווה את המדינה, וכן סוגיית הגרעין האיראני. לא נאפשר לאיראן להתבסס בסוריה, לא לאיראן ולא למיליציות שיעיות הפועלות כשליחות של טהרן. 

אולי יעניין אותך גם