האירועים האחרונים בצפון מרמזים - איראן כנראה עוד רחוקה מפצצה. דעה

האירועים האחרונים בצפון מרמזים - איראן כנראה עוד רחוקה מפצצה. דעה

מצעד צבאי באיראן (צילום ארכיון: AP)

צבר התקיפות בשבועות האחרונים בסוריה המיוחסות לישראל נגד מטרות איראניות יחד עם הנסיגה של טראמפ מהסכם הגרעין והעדר תגובה איראנית רצינית מרמזים כי איראן כנראה רחוקה מפצצה גרעינית. אם לאיראן הייתה פצצה או שהיא הייתה קרובה לפצצה, עלות הנסיגה של טראמפ מההסכם הייתה פצצה גרעינית איראנית - וזה סיכון שארה"ב לא הייתה מוכנה לסבול. כך גם עלות ההתקפות של ישראל בסוריה.

מה העלה את רמת הסמך שהאיראנים רחוקים מפצצה? כנראה מסמכים חדשים שהגיעו לארה"ב וישראל. נתניהו הציג כאלו תחת טענה שהמוסד השיג ארכיון של תכנית הגרעין מאיראן. עם זאת, ניתוח הנתונים מהמצגת של נתניהו מעלה כמה נעלמים בהסבר. כמו למשל, איך מדינה שומרת על ארכיון תכנית גרעין מחוץ למתקן ביטחוני בסביבה אזרחית, ללא שמירה, במחסן רעוע. ועוד סימנים.

אפשרות נוספת היא שהמידע הגיע מקוריאה הצפונית. כספקית עיקרית לתכנית הגרעין של איראן, כולל הרפתקה משותפת בבניית כור בסוריה ב-2007, פיוניאנג יכולה לאמת ברמת סמך גבוהה את הסטטוס האמתי של תכנית הגרעין של איראן. בהקשר זה, המשא ומתן החשאי בין ארה"ב לפיונגיאנג, כולל ביקור (לפחות אחד) של פומפאו כראש ה-CIA אצל קים בחודשים האחרונים יכול להוות הסבר. לא מן הנמנע להניח כי במסגרת המו"מ, קוריאה הצפונית מסרה לארה"ב מידע לגבי תכנית הגרעין האיראנית על מגש של כסף.

מה טראמפ נתן בתמורה? ככל הנראה הקטנת מעורבות אמריקאית באזור ים סין הדרומי. מאחורי המשא ומתן בין קוריאה הצפונית לארה"ב נמצאת סין כפטרון של קים. וסין רוצה את המשאבים של ים סין הדרומי וגם שליטה בלי הפרעות של הבית הלבן. תמורת זה טראמפ יקבל פירוק קוריאה הצפונית ואיראן מתכנית גרעין וטילים.

בישראל וארה"ב הבינו - המלך עירום

בין שמדובר במבצע של המוסד או מסמכים שהגיעו מקוריאה הצפונית, המסמכים עצמם ככל הנראה הוכיחו לישראל וארה"ב שאין באיראן פצצה והיא גם לא קרובה לאחת. נזכיר כי בעבר תכנית הגרעין של איראן נתקעה לפחות שלוש פעמים בבעיות טכניות שקשורות למחקר ופיתוח. רמת הסמך הגבוהה של החומרים החדשים שהושגו בתחילת 2018 יכולה להסביר את יציאת טראמפ מההסכם - עלות הטעות מבחינתו נסבלת כי יציאה כזו אינה תביא לאיום גרעיני מצד איראן. טראמפ גם מבין משהו נוסף. אם לאיראן אין אסים שהיא יכולה לשלוף בתחום הגרעין, אפשר ללחוץ עליה עם סנקציות להגיע להסכם חדש. וזה בדיוק מה שהוא מכוון אליו.

ישראל מצידה הבינה שאם לאיראן אין כלום ביד, וטראמפ יוצא מההסכם, איראן תפעל להשיג שני יעדים - לייצר לעצמה זמן שקט כדי להגיע לפצצה ולפעול לשימור ההרתעה של חיזבאללה על ישראל כדי למנוע תקיפה על איראן. כדי לייצר שקט, איראן צריכה לתקוע טריז בין ארה"ב לאלו שרוצים לשמר את ההסכם הקיים שנותן לה את השקט. וכדי לתקוע טריז היא צריכה לשחק את המשחק. בין היתר, לוותר, זמנית, על הפעילות בסוריה.

הטענות של טראמפ וישראל נגד איראן, בנוסף לפיתוח גרעין, כוללות התנגדות לפיתוח טילים ולתמיכה בטרור במזרח התיכון. טענות דומות נשמעו גם ממנהיגים אירופאים לאחר הודעת טראמפ. קרי, אם איראן רוצה להרוויח זמן לפתח פצצה באמצעות מניפולציות פוליטיות בזירה הבינלאומית, היא צריכה ללכת על הקווים של אירופה. להפסיק עם פיתוח טילים ולהקטין חתימה בסוריה, עירק ותימן.

כיפה אדומה לאיראנים בסוריה

בירושלים ניצלו את התובנה הזו והחליטו לעשות לאיראן כיפה אדומה בסוריה. ההבנה גרסה כי איראן לא תגיב כדי לא להעביר את האירופאים לצד של טראמפ. אז ישראל החלה לשווק לעולם שהאיום האיראני בסוריה קריטי ומצדיק הגברת כוננות בישראל וכן תקיפת מנע. צה"ל שיחק את המשחק, הגביר כוננות בצפון כאילו הוא מחכה לתגובה איראנית, כאשר המטרה האמתית הייתה לספק רשת ביטחון לסדרת התקפות מתוכננות מראש בסוריה על מטרות איראניות. הפרסומים בתקשורת סיפקו את הרשות, והיד של הטייסים הישראלים התהדקה על הסטיק.

גם התקיפה משטח סוריה בשבוע שעבר הייתה חלק ממשחק שסופו ידוע. התגובה של איראן כללה, לפי דובר צה"ל, רקטות גראד ופאג'ר-5. אמל"ח ידוע ולא חדש בזירה. בתקיפה השתתפה גם משאית שיגור רקטות רב-קנית איראנית לפי צה"ל. גם כאלו קיימות בסוריה לפחות מ-2015. בהעדר אמל"ח חדש, התקיפה שימשה תירוץ לצה"ל לצאת לגל תקיפות נוסף נגד מטרות איראניות בסוריה. עדיין לא ברור למה האיראנים נפלו לפח שטמן להם צה"ל. העלאת הכוננות בצפון ישראל פורסמה ברבים כמה ימים לפני כן, והאיראנים בכל זאת החליטו לבצע ירי לעבר ישראל.

'מלכוד 22' של איראן

חשיפת העובדה שאין לאיראן יכולת גרעינית וגם שהיא לא קרובה לכך, משכה את כל הכסות האיראנית שסיפקה לה העמימות בנושא זה. כל עוד אתה לא יודע בדיוק מה הסטטוס הגרעיני של מדינה, עלות הטעות גדולה מידי, ואתה נזהר בכל צעד מולה. כאשר אתה יודע שאין לה כלום ביד, הביטחון העצמי שלך עולה, כי עלות הטעות קטנה מאוד. זה יכול להסביר את התעוזה הישראלית בשבועות האחרונים בסוריה ואת התעוזה האמריקאית לשבור את הכלים. תעוזה שלא הייתה קיימת ביחס לאיראן בשנה הראשונה לשלטונו של טראמפ.

אירן מצידה נכנסה למלכוד. הרצון שלה בפצצה וחשיפת האמת לגבי תכנית הגרעין שלה מצריכים אותה לעשות וויתורים לאור הצעד של ארה"ב. אם יש לה פצצה גרעינית או משהו קרוב לזה, היא הייתה צריכה לשלוף זאת עכשיו ולהגיע לשולחן המו"מ שידה על העליונה. כמו שעשתה קוריאה הצפונית. היא לא עשתה זאת.

במקום זאת, איראן צריכה ללכת על קווי הדרישות של ארה"ב ואירופה (ללא גרעין, טילים וטרור). מהלך שיאפשר לה לתקוע טריז בין ארה"ב לאירופה, ויתן לה זמן להאיץ את תכנית הגרעין הסודית, כולל מציאת שותף שיעזור לה לגשר על הפערים הטכנולוגים בתכנית במקום קוריאה הצפונית.

מדובר במשימה מבצעית לא פשוטה עבור איראן. שירותי הביון של ישראל וארה"ב יושבים לה על הזנב, ארה"ב חידשה את הסנקציות, וצפון קוריאה סגרה את הדלת בגלל המו"מ עם ארה"ב. מצב זה דוחף את איראן לכיוון סין, רוסיה או פקיסטן. מדינות שיכולות לעזור לה להגיע לגרעין. גם אם זה יקרה, וזה אם גדול לאור הנסיבות, זה יקח הרבה זמן וידרוש מאיראן הקטנת פעילות בצירים שהוזכרו.

המשמעות היא שאיראן צריכה להקטין חתימה בסוריה ולהבליג על ההתקפות הישראליות. כך גם בתימן מול סעודיה וגם בעיראק. לפחות זמנית עד שתשיג התקדמות משמעותית בציר הגרעיני או שתגיע להסכם חדש עם ארה"ב. לצד זאת, איראן גם לא יכולה להקריב כעת את חיזבאללה על מזבח הנקמה בישראל. הארגון בלבנון מהווה מנוף הרתעה מול ישראל לבל תתקוף באיראן. לא סתם הירי לא בוצע מלבנון.

עוד מרכיב למשוואה הוא חיזוק כוחו הפוליטי של חיזבאללה בלבנון בבחירות האחרונות ומשאבי הכסף שנמצאים בחופי לבנון. הפיכתו של חיזבאללה לכוח פוליטי מוביל בלבנון, יחד עם משאבים פיננסיים, יאפשרו איחוד בין חיזבאללה לצבא לבנון, וחיזוק משמעותי לבניין הכוח שלו. במילים אחרות, הגדלת האיום (המנוף) על ישראל בטווח השנים הקרובות. הקרבת חיזבאללה בשלב זה תהיה טעות אסטרטגית עבור איראן אם ברצונה להשיג נשק גרעיני.

מי צריך אקדח מעשן? החומרים הראו שלאיראן אין כלום ביד

נראה כי המסמכים שהציג נתניהו לעולם סביב תכנית הגרעין האיראנית לא כוונו להראות שיש אקדח מעשן להפרת ההסכם מצד איראן, אלא להראות לאיראנים שישראל וארה"ב יודעות שאין לה כלום ביד והמשחק הולך להשתנות. והמשחק אכן השתנה. איראן איבדה את הזירה הסורית, את הסכם הגרעין, ואם היא לא תשחק נכון, אולי העם האיראני יתקומם בקרוב נגד המשטר בגלל הסנקציות של ארה"ב.

לאיראן לא נשארו בטווח הקצר הרבה חלופות פרט ליישור קו עם האירופאים. מלחמה עם ישראל תסכן את השלטון הקיים ולכן לא סביר שאיראן תבחר בה. מלחמה עם חיזבאללה תגרום לאיבוד מנוף הרתעה על ישראל ולכן גם ההסתברות לכך נמוכה. הישארות בסוריה תגרום להפסד התמיכה הבינלאומית בהסכם הקיים. בהינתן התנאים שנוצרו, עדיף לאיראן לנצל את אירופה, רוסיה, סין ויפן כדי להרוויח זמן מול הבית הלבן בתקווה שהאחראים על תכנית הגרעין הסודית יצליחו להפתיע לפני שהיא תצטרך להתפשר על הסכם חדש.