האם צה"ל מפעיל דחפורים לא מאוישים על גבול עזה?

תמונות ברשת חושפות אפשרות שצה"ל מפעיל דחפורי D9 לא מאוישים בגבול עזה. צה"ל שומר על שתיקה בנושא

https://twitter.com/qassam_arabic12/status/994197817974513664

 

צה"ל יחד עם תעשייה אווירית פיתחו דחפור מסוג D9 (דובי) לא מאויש שמופעל מרחוק על ידי מפעיל מחוץ לכלי. פיתוח כזה מאפשר לצה"ל לפעול בנוחות באזורים עם סיכון גבוהה לחיי אדם. לאחרונה, נחשפו תמונות של דחפורים לא מאוישים כאלו בגבול עזה שפועלים מול המון מפגינים. סביבה שיכולה לסכן חיי מפעיל אנושי בתוך הכלי. בצה"ל לא מתייחסים לטענה.

הפיתוח הראשוני של כלי הלא מאויש החל בטכניון ב2004 לכלי שנקרא "רעם השחר". דחפורים כאלו כבר פעלו מבצעית בעופרת יצוקה. כך לפי פרסום של אוניברסיטת תל אביב.

"בנובמבר 2006 פרסם עיתון "במחנה" ידיעה על כוונת צה"ל לרכוש דחפורי D9T ולהסבם לדחפורים לא-מאוישים הנשלטים בשלט רחוק. התוכנית והדגמים מכונים "פו הדוב​". לפי התוכנית, שתבוצע על ידי משרד הביטחון, מפעל רמתא של התעשייה האווירית לישראל וחברת זוקו שילובים, ה-D9T הלא מאויש הוצג לראשונה בספטמבר מאויש הראשון אמור להיות מבצעי בסוף 2007. הגרסה הלא מאוישית הוצגה ב2009 בכנס לטרון השלישי. נכון ל-2012 ,ה-D9T הלא-מאויש נמצא בניסוי אגמ"י בצה"ל", כותבים בפרסום.

ב-2014 החל הדובי הלא מאויש להיכנס לפעילות מבצעית בצה"ל רשמית לפריצת צירים וניקוי זירות מטענים באזורים מסוכנים. פרסום נוסף מ2017 של ynet.co.il חושף את דחפור הלא מאויש.

בתמונות שנצפו על ידי כותב שורות אלו, מגבול עזה בשבוע שעבר, צה"ל הפעיל מספר רב של דחפורים לא מאוישים במתווה של מוביל אחד וכמה נגררים. במילים אחרות, קבוצה של דחפורים שעובדת יחד.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית