עם קצת עזרה מהחלל

מטוסי הקואליציה שתקפו מתקני נשק כימי בסוריה ב-14 באפריל הסתייעו במודיעין, מידע ונתונים מלוויינים בחלל, כך מגלים קציני "לוחמת חלל" אמריקאים למגזין "POPULAR MECHANICS" 

מפציץ אמריקאי בדרך לתקיפה בסוריה (צילום: AP)

ב-14 באפריל תקפו מטוסי קרב של ארה"ב ומדינות הקואליציה מתקני נשק כימי בסוריה. זו היתה הפעם הראשונה שבה ניצל חיל האוויר האמריקני טכנולוגיות חלל ולוויינים וקציני חלל כדי לתכנן, לכוון את המטוסים התוקפים ולבצע את התקפה האווירית בדיוק רב.

המטוסים המריאו מבסיס חיל האוויר בקטאר, ובמפקדה נכחו, מלבד קציני חיל האוויר, גם קולונל דוויט מורגן, מנהל מבצעי החלל בפיקוד המרכז (CENTCOM) של צבא ארה"ב וכן שני 'קציני לוחמת חלל' -  קצין אלקטרוניקת חלל קפטן אנדרו הריס וקצין מערכות נשק חלל קפטן ריאן פוסטר. תפקיד השלושה היה לסייע לתכנון גיחות התקיפה תוך שימוש בטכנולוגיות לוויינים אמריקניים הסובבים בחלל.

קולונל מורגן הסביר ל-POPULAR MECHANICS כי מערכות חלל ולוויינים מסוגלים היום לסייע לתקיפות טקטיות. לשלושה קציני החלל נמסר בתדרוך לפני התקיפה שהמטוסים יתקפו מכמה כיוונים וכי המטוסים ואוניות בים ישגרו כ-200 טילים אל המטרות בסוריה. הסרנים הריס ופוסט הצטרפו לצוות תכנון הגיחות, כשהם משתמשים במערכת אינפרה-אדום בלוויין בחלל המזהה מקורות חום על הקרקע. המידע הועבר למתכנני התקיפה. מערכת זו יכולה לכסות שטח נרחב מאוד ולזהות בו מקורות חום, לאסוף מודיעין ולהעבירו למתכננים.

בתקיפה בסוריה היה מידע על תותחי נ"מ באזור. מערכת הלוויין העבירה מידע ונתונים על חתימות חום המופקות מסוללות התותחים. יש אפשרות לזהות בטכנולוגיית חלל זו טייס הנוטש את מטוסו וצונח, על פי החום המופק מגופו כשהוא כבר על הקרקע.

לשני קציני החלל במפקדת CENTCOM נמסר מידע מודיעיני שקבע כי כמה מהמטרות, מתקני נשק כימי, נמצאות בתוך אזור מאוכלס באזרחים. מערכות הלוויין, שהן מדוייקות מאוד, קשורות ל-GPS והן העבירו לטייסים האמריקנים והבריטים נתונים מדויקים שאפשרו לבצע את התקיפה ללא גרימת נזק סביבתי.

קציני החלל סיכמו את חלקם בתקיפת מטרות הנשק הכימי בסוריה באומרם כי החלל נהפך לחלק בלתי נפרד מהלחימה כיום, וכי טכנולוגיות הלוויינים מעלים בצורה משמעותית את היקפי המידע, הנתונים והמודיעין הנאספים בשדה הקרב וכן את רמות הדיוק של מערכות הנשק המשוגרות אל המטרות. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית