משטרת ישראל עצרה כנופיה שהסבה דו"חות תנועה תמורת תשלום

משטרת ישראל עצרה כנופיה שהסבה דו"חות תנועה תמורת תשלום

סנ"צ גילי אלחדד, מ' היחידה המרכזית - צילום משטרת ישראל

במהלך החודשים האחרונים התנהלה חקירה סמויה, ראשונה מסוגה במשטרת ישראל.  החקירה התנהלה במידור מירבי תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, נגד כנופיה שפעלה מהארץ ומחו"ל, אשר עסקה בהסבת דו"חות תעבורה, תוך מרמה וזיוף מסמכים באמצעות אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות פיקטיביות בנסיבות מחמירות.

השיטה פעלה כך: חברי הכנופייה פיתו אזרחים תמימים באמצעות מודעות דרושים אטרקטיביות. האזרחים השאירו פרטים במסגרת הבקשה לעבודה. במקביל, פרסמה הכנופייה באמצעות אתר Dohot.org, אפליקצייה סלולרית ורשתות חברתיות אפשרות להמיר דו"חות תמורת תשלום. כך אספה הכנופיה מחד בסיס נתונים של אנשים שקיבלו דו"חות ורוצים להמיר אותם, ומצד שני מאגר של אנשים תמימים להעביר אליהם את הדו"חות.

המרת הדו"ח בפועל נעשית באתר משטרת ישראל. ההליך דורש הצהרה של הנהג בפועל על ביצוע העבירה, צילום רישיון נהיגה של הנהג בפועל, צילום דו"ח וצילום ת.ז. של בעל הרכב. היות ולכנופיה היו את מאגרי הנתונים, היא יכלה לזייף את הטפסים שהיו חסרים לה וכך בוצעה ההמרה. לאחר ההמרה, הנהג שקיבל את הדו"ח שילם לכנופיה תשלום מוסכם מראש. השירות הורחב גם לתשלום על דו"חות חניה.

במסגרת פעילותם הפלילית של חברי הכנופיה, הצליחו להשיג במרמה את פרטיהם של מאות אזרחים ולהסב על שמם דו"חות תעבורה ודוחות חנייה השייכים לנהגים אחרים, תוך דרישת תשלום עבור "השירות" אותו העניקו בהיקף של מאות אלפי שקלים, ובתוך כך הביאו להרשעות תעבורה חמורות לאזרחים תמימים.

במהלך החקירה נחקרו למעלה מ-180 מעורבים וקורבנות עבירה, אשר המחישו את מימדי היקף הפשיעה. תוך כדי ניהול החקירה ומעקב והתחקות אחר פעילותם הפלילית נחשף כי אותה כנופיה קשורה לפרשיית פשיעה נוספת של מרמה. בפרשיה זו מדובר על קורבנות אשר חיפשו עבודה כסבלים ומשכורתם הועברה לחברי הכנופיה בצורה מתוחכמת תוך עושק של אזרחים נורמטיביים.

הבוקר, עם המעבר לשלב החקירה הגלויה, עצרו בלשי וחוקרי היחידה המרכזית של אגף התנועה ובלשי וחוקרי מפלג הונאה של מחוז ת''א בשיתוף שירות בתי הסוהר, את החשוד המרכזי בפרשיה: אסיר פעיל יליד 1977 תושב צפון הארץ, המרצה עונש מאסר ארוך בגין עבירות מרמה והונאה בנסיבות דומות.

על פי החשד פעל האסיר וניהל את פעילותו הפלילית מתוך כותלי בית הכלא באופן שיטתי ומתוחכם. בנוסף נעצרה חשודה נוספת תושבת מרכז הארץ ילידת 1959 במעורבות בפרשייה, וצפויים מעצרים נוספים. החשודים יובאו לדיון בהארכת מעצרם ביום ה' 26.4.18 בשעות הבוקר, בבית משפט השלום ת"א, בפני שופט תורן.

סנ"צ גילי אלחדד, מ' היחידה המרכזית, הסביר בראיון לאתר ישראל דיפנס כי הפתרון שמפותח במשטרה למנוע מקרים כאלו הוא מזהה ייחודי שיקבל הרשום בדו"ח ורק הוא יוכל לבצע את הרישום של בקשת ההסבה, ולא חברה מטעמו. בצורה כזו מתכוונים במשטרה לטפל בהישענות מקרים דומים בעתיד. כמו כן, היות וחלק מהאתרים השייכים לכנופייה פועלים מארה"ב, יקח זמן עד שהם יורדו מהרשת.

אין ספק כי מדובר בפרשיה שמדגישה את החשיבות של אימות האזרח בבואו לקבל שירותים מאתרי ממשלה. הכנופיה למדה את תהליך ההסבה של הדו"חות ופיתחה תשתית זדונית מתאימה לתהליך האימות הקיים שהתבסס על מסמכים בלבד.  

אולי יעניין אותך גם