ממשלת ישראל משחררת קוד לגיט

https://github.com/CIOIL/DataGovIL

ממשלת ישראל בהובלת רשות התקשוב הממשלתי מאפשרת למשרדים לפרסם ולשחרר את קוד התכנה שנכתב בממשלה לשימוש הציבור. מדובר במהלך ייחודי וחדשני בתפיסתו במגזר הציבורי. מהפכה זו הינה פורצת דרך ומן המובילות שבתפיסת הממשל הפתוח בארץ ובעולם.

לשחרור הקוד הממשלתי קיימות משמעויות רבות ומעוררות השראה: חישבו כי מהיום תהיה למפתחים ברחבי הרשת נגישות לחלקי הקוד הממשלתי והיכולת לשפר, לשנות, לאתר פגיעויות וכן לפתח כלים חדשים על בסיס הקוד, לקידום העסקים בארץ, תוך חסכון משמעותי של משאבים, כסף וזמן למשק ולעסקים, למפתחים, לאזרחים ולממשלה.  

מדובר במהלך משמעותי, משנה תפיסה מסורתית; ויתור על הקניין הרוחני של הקוד שהיה עד כה בידי הממשלה לציבור, שהינו תוצר של אלפי שעות אדם ומשאב משמעותי בפיתוח הקוד. השותף המרכזי של ראש רשות התקשוב הממשלתי, יאיר פראנק, במהלך זה הינו יובל רז, סגן החשכ"ל והממונה על הקניין הרוחני במשרד האוצר שיצא לדרך בצעד אמיץ תוך הבנה של חשיבות ויתרונות המהלך.

המדהים הוא שזמינות קוד המקור יאפשר לכל מתכנת לבצע את ההתאמות הנדרשות לו ולתחזק אותו בעצמו; וכמו כן לבקר את איכות הקוד הקיים תוך הצעות לשיפורים, שינויים לשם התייעלות וכן גם הצבעה על פגיעויות, פריצות אבטחה ובאגים יתקבלו בברכה. אין ספק כי מדובר במהלך אמתי של שקיפות ושיתופיות מלאה עם הקהילה וכי השימוש הפשוט והכל כך מקובל היום בחוכמת ההמונים ובידע הקיים בקרב קהילת הקוד הפתוח יחלחל במהרה גם לעולם הממשלתי; יש לציין כי המהלך יבוצע באופן הדרגתי. כמו כן הממשלה, בהנחיות חדשות אלו, מסדירה לראשונה את האופן בו ניתן לעשות שימוש במערכות קוד פתוח בממשלה תוך שמירה על מרכיבי אבטחת המידע, הנחיות הרישוי וזכויות הקניין הנגזרות וכל זה בהתאמה לתנאי רישיון קוד המקור.

לדברי ראש רשות התקשוב הממשלתי, יאיר פראנק: רשות התקשוב הממשלתי מובילה מהלך חדשני שיוביל את הממשלה לפיתוח יישומים אמינים, חדשניים ומותאמים לצורכי האזרחים; כאלה המתעדכנים כל העת בהתאם לטכנולוגיה המשתנה והתואמת את חוכמת ההמונים.

לדברי מנהל חטיבת תכנון ואסטרטגיה ברשות התקשוב הממשלתי, שחר ברכה: אנו רואים את נושא אימוץ ושימוש במערכות קוד הפתוח כנושא אסטרטגי וכבר היום מפותחות תכניות רבות בתחום שעתידות להתפרסם בשנה הקרובה. הנחייה זו היא רק סנונית ראשונה בתחום הקוד הפתוח ולפנינו עוד מהלכים מהותיים בנושא.


להנחיות הרשות בנושא מדיניות פרסום קוד שבבעלות המדינה לחצו כאן

להנחיות הרשות בנושא מדיניות שימוש בפתרונות קוד פתוח לחצו כאן

הקוד יפורסם באתר github, אתר המהווה פלטפורמת פיתוח, המאפשרת לארח ולסקור קוד, לנהל פרויקטים ולבנות תוכנה לצד מיליוני מפתחים אחרים. לצפייה בקוד הממשלתי באתר github לחצו כאן

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית