העסקה שהייתה יכולה להיות של רפאל. פולין רוכשת פטריוט במיליארדים

פולין רכשה פעימה ראשונה של מערך פטריוט מארה"ב. מתוך מסגרת של 10.5 מיליארדי דולרים, נסגרו 4.75 מיליארדים. מיירט הSkyceptor של רפאל לא נכנס לפעימה הראשונה, אלא ידון בפעימה השניה שהמו"מ לגביה צפוי להתחיל בחודש הבא

by SFC Jason Epperson - https://www.dvidshub.net/image/4235597/live-fire-exercise-israel-2018

לאחר שרפאל יצאה מהמשחק בפולין (עם עידוד אמריקאי) ואחרי מו"מ ארוך (אך צפוי) בין המדינות, פולין חתמה על ההסכם לרכוש פטריוט. פולין גם הסכימה להציב בשטחה מערכת הגנה טילית מסוג אגיס - אשור שצפויה לקום ב2020 לאחר עיכוב ביישום. ככל הנראה יש קשר בין הדברים בגלל אינטרסים צולבים של הצדדים, אם כי רשמית אין.

העסקה כפי שדווחה ברויטרס עומדת על 4.75 מיליארדי דולרים, כסף שהיה יכול להגיע לרפאל. המערכות צפויות להגיע לפולין בין השנים 2020-2024. כך לפי אתר money.pl. לפי אותו פרסום, פולין תרכוש בפעימה ראשונה שתי סוללות עם 16 משגרים, ארבעה מכ"מים וארבע קרונות שו"ב. חצי מהייצור יהיה בפולין. לפי דיווחים בפולין, ירכשו גם כ-208 מיירטי PAC-3 MSE כאשר כל מיירט מוערך במחיר של 5-6 מליוני דולרים (לעומת כמיליון דולר לשרביט קסמים).

הפעימה השניה, אם תצא לדרך, תכלול את מיירט הSkyCeptor (שרביט קסמים). סה"כ העסקה הכוללת של פולין מול ארה"ב אמורה להתכנס למסגרת של 10.5 מיליארדי דולרים. פולין בחרה להתחיל עם פעימה ראשונה של 4.5 מיליארד. הפעימה השניה תכלול גם מכ"ם רב-כיווני במקום מכ"ם-כיווני שינתן לפולין בפעימה הראשונה. כל מכ"ם כיווני יודע לשלוט על גזרה של 90 מעלות, כך לפי פרסומים בפולין. עם זאת, מכ"ם רב-כיווני יודע 'לראות' 360 מעלות, יכולת שמאפשרת להגן על אותו תא שטח עם פחות סוללות. כך לפי אתר money.pl.

נראה כי האמריקאים יודעים לעשות עסקים והוציאו מהפעימה הראשונה מכלולים חשובים כדי שהפעימה השנייה תצא לפועל. לא סתם התקשורת הפולנית מלאה ביקורת על העסקה. עוד נקודה לעסקה היא מערכת ה-IBCS של נורת'רופ גרומן שהייתה אחת מהמשוכות במו"מ בין ארה"ב לפולין. מדובר במערכת ניהול קרב מתקדמת שארה"ב לא רצתה בתחילה להעביר לפולין. בסופו של דבר ארה"ב תספק את המערכת ופולין תהיה הלקוח הראשון הזר שיקבל מערכת זו.

נראה כי האמריקאים לא ממש סומכים על הפולנים, או שהם חוששים שהרוסים יגנבו טכנולוגיה מהפולנים. "האמריקאים קבעו כי לא יוכלו להעביר אלגוריתמים, קודי מקור או טכנולוגיה של ראש נפץ או של ראשי רקטות מרובי דופק שיגבירו את מהירות הקליע בדיוק לפני שיגיעו ליעד", כותבים באתר tvp.info .

לפי אתר polska-zbrojna השיחות על הפעימה השניה צפויות להתחיל בחודש אפריל הקרוב בפולין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית