לקראת הנפקה? תעשייה אווירית חושפת פיתוח של מטוס נוסעים בהנעה חשמלית

bigstockphoto

המעבר להנעה חשמלית בתחבורה הוא מגמה כלל עולמית הן בתחום התחבורה הקרקעית והן בזו האווירית. בעולם המל"טים ישנם פיתוחים שמטרתם לאפשר הנעה היברידית, חשמלית וכימית, כדי לתת למל"ט יכולת טיסה שקטה. עם זאת, בתחום מטוסי הנוסעים יותר נדיר למצוא כלי טיס בהנעה חשמלית מלאה. "המטרה שלנו להעמיד אב טיפוס עובד בעוד שלוש-ארבע שנים של מטוס אזרחי על בסיס הנעה חשמלית מלאה", אומר משה מדינה, סמנכ״ל, מנהל חטיבת הנדסה ופיתוח בראיון לישראל דיפנס. 

"טכנולוגיית המצברים (יחס אנרגיה / יחידת משקל) מאפשרת כבר בימינו ליישם הנעה חשמלית במטוסים קטנים. עם זאת, כשלב ביניים זמני אנו צופים הנעה היברידית. התכנון של תעשייה אווירית הוא למטוס נוסעים קצר טווח למרחקים של כ300 ק"מ (200 מייל) עם כושר נשיאה של כ4.5-7 טונות (10-15 אלפי ליברות). אלו 'מטוסי מוניות' לתחבורה בין ערים באותה מדינה."

אחד האינטרסים למעבר מהנעה כימית לחשמלית הוא כלכלי. לפי מדינה, עלות התחזוקה של תשתית דלק על כל מרכיביה הקרקעיים, יקרה יותר מאשר אחזקה של תשתית מצברים. בשלב זה טרם הוצגה משוואה מפורטת באופן ציבורי לטענה, אך בתעשייה אווירית מעריכים כי יהיה מדובר בחסכון של כ30 עד 40 אחוזים בעלות התפעול של מטוס מסוג זה בהנעה חשמלית לעומת הנעה כימית.  

"החסכון הכלכלי צפוי גם בתחזוקת המערכות המותקנות במטוס. אם אין דלק, אין מנוע כימי, ולא צריך טיפולים. מנוע חשמלי הוא מוצר אמין מאד, שיכול לעבוד מספר שעות רצוף מוגדר מראש, ואז פשוט מחליפים באחר", אומר מדינה. "עם הטכנולוגיה שתהיה בעוד כארבע שנים בתחום המצברים, נוכל להכפיל את טווח הטיסה של המטוס, עובדה שתגדיל את החסכון עוד יותר ללקוח."

אחד האתגרים שעומדים בפני חטיבת ההנדסה והפיתוח של תעשייה אוויריית בהקשר מטוסי נוסעים חשמליים הוא היבטי רישוי ורגולציה. עדיין אין בעולם רגולציה סביב הנעה חשמלית מלאה של כלי טיס להובלת נוסעים. עם זאת, יש רגולצייה סביב הנעה חשמלית לכלי טיס. "בבואינג 787 יש אותם מצברים שאנחנו רוצים להשתמש בהם. מבחינת הרגולטור, אין הבדל אם זה מנוע כימי או חשמלי. אם אתה עומד ברגולציה ייעודית למערכת הנעה ומצברים, לא אמורה להיות בעיה", מסביר מדינה.

"תחום ייעודי נוסף הוא מוניות טסות בהמראה אנכית. אבות טיפוס כאלו החלו לצוץ בשנה האחרונה, ואם זה טרנד שיכנס לשוק, הוא יתן רוח גבית להנעה חשמלית בגלל הצורך בטיסה שקטה בתחום המוניציפלי."

אין ספק כי מועד ההכרזה של תעשייה אווירית על פיתוח עתידי בתחום התעופה האזרחית אינו מקרי. החברה מתכננת, על פי פרסומים בתקשורת הישראלית, להפריד את החברה לפעילות צבאית ואזרחית לקראת הנפקה לבורסה. וכמו חברות אחרות שמתכוננות להנפקה ציבורית, גם תעשייה אווירית צריכה להראות למשקיעים הפוטנציאלים ערך בחטיבת כלי טיס אזרחיים עצמאית. חשיפת פיתוח מטוס בהנעה חשמלית מלאה לטווחים קצרים בעת הזו היא ככל הנראה חלק ממהלך זה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית