בריטניה, צרפת וגרמניה מציעות סנקציות חדשות נגד איראן

המדינות האירופיות מציעות להטיל את הסנקציות הנוספות בתגובה לתכנית הטילים האיראנית ומעורבותה של טהרן במלחמה בסוריה

נשיא איראן רוחאני (צילום: AP)

בריטניה, צרפת וגרמניה הציעו בסוף השבוע שהאיחוד האירופי יטיל סנקציות חדשות "נגד מיליציות ונגד מפקדים" באיראן, בתגובה לתכנית הטילים האיראנית ומעורבותה של טהרן במלחמה בסוריה.

סוכנות רויטרס מדווחת מבריסל כי הצעת הסנקציות החדשות כלולה במסמך מסווג וכי מטרת ההצעה היא לשכנע את וושינגטון לשמר ולקיים את הסכם הגרעין עם איראן. המסמך נשלח לבירות המדינות החברות באיחוד האירופי ביום ששי כדי לגייס תמיכה של כל 28 המדינות החברות. זה חלק מהתכנית האירופית לשמר את הסכם הגרעין, ולהוכיח לנשיא טראמפ "שיש עוד דרכים להתמודד עם העוצמה הצבאית של איראן", מלבד לצאת מהסכם הגרעין. ב-12 בינואר השמיע טראמפ אולטימטום כלפי המדינות האירופאיות החתומות על הסכם הגרעין כי עליהן להסכים לעריכת תיקונים רציניים בהסכם.

שרי החוץ של האיחוד ידונו ביום שני במסמך שחיברו בריטניה, צרפת וגרמניה. מומחים הזהירו כי אם ארה"ב תצא מהסכם הגרעין, הוא עלול לקרוס. ואילו שר החוץ האיראני זריף הזהיר ביום ששי את וושינגטון כי "אם תבטל את הסכם הגרעין תהיה זו שגיאה חמורה כלפי העם האמריקני כולו".

במסמך של בריטניה, גרמניה וצרפת נאמר בין היתר כי שלוש המדינות יקיימו דיונים אינטנסיביים עם ממשל הנשיא טראמפ על מנת להגיע לידי אשרור ארוך-טווח וברור של תמיכה אמריקנית בהסכם הגרעין. אשר לאפשרות של הטלת סנקציות חדשות, נאמר במסמך כי הכוונה היא להפנות סנקציות "נגד מיליציות ונגד מפקדים" באיראן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית