מפעל בדק בתעשייה אווירית מרחיב את יחידת השכרת המנועים למטוסים אזרחיים

באדיבות תעשייה אווירית

מפעל בדק בתעשייה אווירית עוסק בהשכרת מנועים למטוסים אזרחיים מעל 15 שנים. עד לפני כשנתיים במתכונת מצומצמת כדי לתמוך בלקוחות שמשפצים מנועים במפעל. "בשנתיים האחרונות הבנו את הפוטנציאל בשוק", מסביר גיל קרייזר, מנהל תחום השכרת מנועים במפעל מנועים, בדק, תעשייה אווירית.  

שוק המנועים העולמי כולל כ-35,000 מנועים עבור דגמי מטוסים פופולריים כמו בואינג 737 ואיירבוס 320. בשוק השכרת המנועים פועלות כחמש - שש חברות גדולות שכל אחת מחזיקה כ-400 מנועים. חלק מיצרני המטוסים גם מחזיקים מחלקות השכרת מנועים. "מדובר בשוק רותח", אומר קרייזר. "יש יותר ביקוש מהיצע והמחירים בשמיים. חברות מעדיפות להשכיר מנועים במקום לקנות מנועים. הערכות מדברות על כך שעד שנת 2020 מחצית שוק התעופה האזרחית (סחר ומטען) יהיה מבוסס על מנועים ומטוסים מושכרים."

עולם השכרת המנועים מתחלק לארבעה וקטורים. השכרה בזמן שיפוץ מנוע (כמו רכב חליפי) - בממוצע תקופת השכרה בין חודשיים לשלושה. השכרה כמהלך מימוני - לקוחות שרוצים למכור מנוע להשכיר אחר במקום (בממוצע עד חצי שנה - שנה). הוספת מטוסים לצי קיים - חברה רוצה להוסיף מטוסים לתקופה של כמה שנים (עד חמש שנים בדרך כלל). שיפוץ הרבה מנועים יחד - חברות שצריכות לשפץ עשרה מנועים או יותר במקביל, שוכרות מנועים למלא את הפערים בזמן השיפוץ (בממוצע פרויקט של שנה וחצי).

בהיבט אחריות על המנוע המשופץ, קרייזר מסביר כי בעולם התעופה הלקוח שמשכיר את המנוע אחראי על הטיפולים בו ועל תקלות חיצוניות. אם מתעוררת בעיה פנימית במנוע, תעשייה אווירית שולחת צוות לשדה התעופה בו חונה המטוס או שהיא משכירה שירותים של צוות מקומי. "מרבית התקלות הן באחריות הלקוח, נדיר מאד שיש תקלה פנימית", אומר קרייזנר. "אם זה קורה, אנחנו מיד שולחים צוות לכל מקום על הגלובוס.

"פעילות שיפוץ המנועים מתנהלת בישראל. יש לנו כוונה להקים משרדי שירות בארה"ב ואירופה בשנים הקרובות. את שיפוץ המנועים מבצעים באופן מלא במפעל בדק בתעשייה אווירית. אין ספק כי עבורנו מדובר בפעילות שקיבלה לאחרונה רוח גבית מהביקוש בשוק שכנראה ימשך גם בשנים הקרובות כפונקציה של גידול שוק התעופה העולמי."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית