חימוש אוטונומי מדגם "ברד קל" הוכרז כמבצעי בחיל האוויר

"ברד קל" היא פצצה מונחית המוטלת ממטוסי קרב. הטייסות הבאות שתקלוטנה את החימוש יהיו טייסות הקרב בבסיס רמון המפעילות את מטוסי ה"סופה" (F-16I) ובהמשך הוא צפוי להיכנס גם למטוסי ה"רעם" (F-15I)

הנשק האוטונומי "ברד קל" הוכרז כמבצעי במטוסי "ברק" (F-16C/D) לאחר שעבר בהצלחה ביקורת אשר כללה סדרת בחינות קרקעיות ואוויריות. מדובר בחימוש אלקטרו-אופטי מתקדם מתוצרת "רפאל", בעל יכולות מתקדמות בזמן אמת. תהליך הקליטה התבצע לפני מספר חודשים בטייסת "העמק" ובטייסת "הסילון הראשונה" ברמת דוד.

"הנשק מייצר יכולות חדשות עבור חיל-האוויר", אמר סרן א', טייס בטייסת "הסילון הראשונה" ומוביל תהליך הקליטה. "החימוש נותן מענה טוב ופשוט יותר למטרות שתכנונן ותקיפתן בעבר היו מורכבים יותר ומסייע לאנשי צוות האוויר להגיע לדיוק מירבי בפגיעה". בכדי שחימוש יהפוך למבצעי בחיל-האוויר עליו לעבור תהליך קליטה מסודר המובל על-ידי מחלקת אמל"ח (אמצעי לחימה) במטה. הנשק מגיע למנ"ט (מרכז ניסויי טיסה) שם הוא נבחן ולבסוף הוא מגיע לטייסת.

"כחלק מהביקורת ביצענו גיחות שבמהלכן דימינו מתארים מבצעיים בהם משתמשים בחימוש. כאשר קלטנו את החימוש לא היו עדיין נהלים וחומר טיסה שהנחו אותנו בהפעלתו. ההערות והתובנות שלנו השפיעו על פיתוח הנשק", אמר סרן י', טייס ומוביל הקליטה בטייסת "העמק". ההערות הועברו למחלקת אמל"ח, ללהק הציוד ולחברת "רפאל" שאנשיה העבירו הדרכות בטייסות. גם הגף הטכני רכש כשירות לתליית החימוש ואחזקתו. "כגף טכני הכשרנו את הצוותים לאופן תליית החימוש וחימשנו את המטוסים בעת הפקודה", אומר רס"ן א', הקצין הטכני של טייסת "הסילון הראשונה".

"אנו מגדירים כיצד יופעל החימוש במצב מלחמה, לאילו מטרות ישתמשו בו וכיצד אנשי צוות אוויר יפעילו את הנשק", מציין סרן ב', קצין מדור תשתיות המוביל את הקליטה במטה המבצעי. "הפקודה המבצעית ניתנת על-ידי המטה ובתהליך הקליטה אנו מנהלים שיח הכולל בתוכו ניסוי וטעיה כאשר על פי התוצאות אנו בוחרים את דרך הפעולה. אני בקשר מתמיד עם הטייסות בבסיסים ויחד אנו יוצרים תורת הפעלה. בעבר קלטו חימוש חדש רק כשהיה מסתיים תהליך אישור תקניות, רק אז היה מתחיל תהליך הכנה למבצעיות במטה ובשדה. במקרה זה התנהל תהליך ההכנה למבצעיות במקביל לתהליך התקניות. כך הפך הנשק מבצעי בתוך שבועות ספורים לאחר קבלת התקניות".

ההכנות התנקזו לימי ביקורת בטייסות במהלכם נבחנה רמת הכשירות שלהן. "המשמעות של הביקורת היא שבמצב לחימה כל גוף במטה ובשטח יודע לבצע את תפקידו בכדי להוציא תקיפה באמצעות 'ברד קל'", מציג סרן ב'. "ימי הביקורות כללו ביקורת לגף הטכני בטייסת ולגופים הטכניים התומכים את הטייסות ובנוסף כללו מתארים אוויריים שבוצעו במסגרת פקודה שירדה לטייסות. על סמך מסקנות צוות הביקורת, נקבע שהתוצאה הסופית מספקת".

הביקורת עברה בהצלחה בחודש אוגוסט האחרון ומאז ניתן להפעיל את הפצצה במתארים מבצעיים. "זה נשק משמעותי מאוד לחיל-האוויר ככל ולטייסות הקולטות בפרט", מסכם סרן ב'. הטייסות הבאות שתקלוטנה את החימוש יהיו טייסות הקרב בבסיס רמון המפעילות את מטוסי ה"סופה" (F-16I) ובהמשך הוא צפוי להיכנס גם למטוסי ה"רעם" (F-15I).

פרסום ראשון אתר חיל האוויר / כרמל להד

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022