ה- BBC בפניה רשמית לאו"ם – עצרו את התוקפנות האיראנית כלפינו

על רקע חשיפת חברת Clearsky הישראלית את מערך ההתחזות האיראני לסדרה של אתרים מערביים ובראשם אתר ה- BBC בפרסית, מודיע אתמול (ב') ה- BBC על פניה לאו"ם בבקשה לסיוע בהפסקת התוקפנות האיראנית כלפי הדסק הפרסי של המערכת.
 
הדו"ח של Clearsky פורסם בתחילת חודש מרץ וחשף לראשונה מערך התחזות ותיק זה, במסגרתו הוקמו שורה של אתרים המתחזים לאתריהם של גופי תקשורת מערביים, בהם אתר ה- BBC בפרסית ורדיו פארדה (קול אמריקה הפרסי) הזוכים לתפוצה נרחבת ולחשיפה גבוהה דרך מנועי החיפוש. 
 
נוסף על אתרים אלה, חשף המחקר אתרים נוספים בהם מתפרסמות ידיעות המכפישות עיתונאים איראנים הכותבים בכלי התקשורת הזרים לצורך הרתעתם ולהוביל להפסקת הדיווחים נגד השלטון. בין הדברים נכתב בדו"ח של חברת Clearsky כי: "במסגרת ניטור הפעילות האיראנית במרחב הסייבר, חשפנו מערך מקוון הכולל עשרות אתרים המתחזים לגופי תקשורת מערביים. אתר ה-BBC הפועל בשפה הפרסית נמצא בראש הרשימה. תשתית מתחזה זו הוקמה ופועלת כשמטרותיה להרתיע גולשים איראניים מלגלוש לאתרים אלה מחשש שהגיע לאתרים שיחשפו את העניין שלהם בכלי תקשורת מערביים, לפגוע באמינותם של אתרי התקשורת המערביים ולהציגם כבעלי אג'נדה פוליטית הפועלים נגד המשטר האיראני. כמוכן, להערכתנו, אתרים אלה משמשים להדבקת גולשים כחלק מתקיפה ממוקדת בפרקי זמן קצרים".
 
במסגרת פניית ה- BBC לאו"ם, שתידון בישיבת מועצת זכויות האדם בז'נבה, חושפים אנשי ה- BBC את מציאות חייהם של אנשי הדסק הפרסי הסובלים מזה שנים ארוכות מהתנכלויות ואיומים עליהם ועל בני משפחותיהם מצד השלטון האיראני. גם לנושא זה מתייחס הדו"ח של Clearsky, החושף את מערך המעקב אחר העיתונאים הפועלים באיראן והפצתם של פרטים אישיים וביוגרפיות כוזבות על מנת לפגוע ביכולתם לפעול - "...בקטגוריה זו ניתן למצוא כתבי BBC בפרסית כדוגמת פרנאז קאצ'י-זאדה ונפיסה כוהנורד, המציגים פעילות לא חוקית לכאורה שלהן הכוללת קשרים עם גורמים זרים, יציאות לא חוקיות מהמדינה, פעילות תחת שמות בדויים ועוד. כתבות אלו מסכמות קורות חיים של גורמים אלו המוצגים בצורת הסתה מגמתית תוך מיקוד בפרטים אישיים. כך לדוגמה נחשפו פרטים על בנה של קאצ'י-זאדה."
 
על מערך ההתחזות, שהקמתו החלה כבר לפני שבע שנים, אחראיים על פי אנשי Clearsky עליראזה ג'בידרבשהי, וקאזם בהאדורי, להם קשר גם להקמת אתרים של החיזבאללה באיראן כמו גם קשר של בהאדורי למיליציות הבסיג', המיליציות הסמי צבאיות של המשטר האיראני.
 
בועז דולב, מנכ"ל Clearsky: " אין מדובר רק בחשיפת מערך התחזות ומרמה במרחב הוירטואלי, אלא בשמירת חופש הדיבור ומניעת פגיעה פיזית בעיתונאים. פניית ה- BBC לאו"ם והעדויות המתפרסמות בהקשר זה, מוכיחות כיצד הדברים אולי מתחילים ברשת, אך נגמרים בסופו של דבר בפגיעה ממשית באיכות חייהם של בני אדם, עיתונאים, במציאות. אנו מקווים שהפניה שביצעו אנשי ה- BBC למועצת זכויות האדם, תסייע בטיפול במערך שחשפנו שאפשר ללמוד לא רק על יכולתם של האיראנים לנהל קמפיניי תודעה נרחבים מתחת לראדר, אלא גם על המציאות המורכבת איתה נאלצים להתמודד אלה המבקשים להביא לידיעת הציבור האיראני את הנעשה במדינתם." 

אולי יעניין אותך גם