איפה הכסף? שר הביטחון מכריז על רכש נגמ"שים ותותחים. משרד האוצר לא רוצה לומר מאיפה המימון

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הצהיר כי משרד הביטחון ירכוש מאות נגמ"שי איתן. בניקוי חוסר הוודאות של התר"ש הבא (2021-2025) לא ברור כמה נגמ"שים ירכשו בתר"ש הנוכחי. והאם אלו יבואו על חשבון נגמ"שי הנמ"ר המיועדים ללחימה, אם תבוא, בגזרת לבנון / סוריה. תגובת משרד האוצר: "תשאל את משרד הביטחון"

מאת מקור, שימוש הוגן, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=1400288

שר הביטחון, אביגדור ליברמן הצהיר אתמול (א') על רכש מאות נגמ"שי 'איתן' גלגליים ופיתוח התותח העתידי. "אושרה תכנית צה"ל ומשרד הביטחון להצטיידות במאות נגמ"שי 'איתן' גלגליים ולפיתוח תותח עתידי. בתוך עשור, זרוע היבשה תעבור שדרוג יכולות דרמטי. התעשיות הביטחוניות הישראליות יקבלו הזמנות במיליארדי ש"ח", נכתב בהודעה מטעם משרד הביטחון.  

"את נגמ"ש ה'איתן' מפתחת מנהלת המרכבה והרק"מ במשרד הביטחון (מנת"ק), כלקח  ממבצע 'צוק איתן', והוא יחליף בהדרגה החל משנת 2020 את נגמ"שי ה- M113 הוותיקים של צה"ל. ה'איתן' יהיה כלי הלחימה הגלגלי המתקדם והממוגן בעולם. הוא יבוסס על טכנולוגיות המרכבה והנמר ויצויד במערכת הגנה אקטיבית ובמערכות מיגון נוספות וייחודיות. יתרונו הגדול יהיה ביכולות הניוד הטובות שלו, בין גזרות לחימה שונות ובעלות היצור הנמוכה שלו (כמחצית מעלות הנמר), שתאפשר ייצור של כלים רבים יותר ובקצב גבוה יותר. "

השאלה המרכזית היא - מאיפה הכסף? אלביט הוכרזה כזוכה בתותח העתידי וכנראה בתר"ש הקרוב יהיה כסף רק לפיתוח התותח. הליך שעתיד לקחת כשנתיים לפחות כולל בדיקות שטח לכלל המכלולים שלו.  אלביט עדיין לא קיבלה הזמנה רשמית לתותחים ממשרד הביטחון. אז כאן אין חדש. בהקשר נגמ"ש האיתן, הוא לא נכנס מלכתחילה לתר"ש גדעון , והוא ממומן משקלים , לא מסיוע חוץ. אז אם נכנס איתן - כנראה יצא נמר. כי צה"ל לא יוותר על טנק מרכבה לטובת נגמ"ש (אין בכך היגיון מבצעי לאור הצטיידות מצרים בטנקים חדשים מרוסיה וארה"ב).  

נכנס איתן - יצא נמר

אם מפרקים את ההצהרה של שר הביטחון לגורמים, עולות שאלות לגבי ההצהרה. תר"ש גדעון לקראת סיום ב2020. התר"ש אחריו טרם נסגר ואם יהיו בחירות ב2019 אזי אף אחד היום לא יודע מה יסגר בו. כלומר, נשארים עם וודאות רק לגבי מה שיהיה בתר"ש הקרוב. כמה נגמ"שים צה"ל מייצר היום בשנה? כמה עשרות לכל היותר לצד טנקים במנת"ק. אי אפשר להגדיל את קצב הייצור במנת"ק ברגע, וגם אין כסף בתר"ש להגדיל את המנהלת. אז נשארים עם אותו קצב ייצור, אותו תקציב ידוע (כי אין פריצה תקציבית עד 2020), ולא מוותרים על טנקים - נשארנו עם חלופה לנמ"ר.

כלומר, במקסימום, אם צה"ל יסכים לוותר על כלל ייצור הנמ"רים עד 2020, מדובר על מספר עשרות של נגמ"שי איתן. צריך לזכור שנגמ"ש הנמ"ר מיועד לחטיבת גולני שעתידה להלחם במתאר צפוני אם תפתח מלחמה. האם משרד הביטחון יקחו סיכון להפסיק בשנתיים הקרובות ייצור נמ"רים ממוגנים אקטיבית המותאמים ללחימה מול נ"ט של חיזבאללה ולהחליף אותם עם נגמ"ש גלגלי? אמנם גם הוא אמור להיות ממוגן עם מעיל רוח, אבל תנאי עבירותו באדמת לבנון / סוריה כנראה פחות טובה מנגמ"ש זחלי. לא ברור.

עוד היבט - כיצד יוצאים לרכש נגמ"שים גלגליים כאשר זרוע היבשה עדיין בשלבי תכנון של המעבר מחיילות לצוותי קרב משולבים? נגמ"ש האיתן מיועד לנסוע על דרכים ומטרתו שינוע חיילים בצורה מהירה בין גזרות לחימה. צה"ל מעולם לא הכניס לפעולה נגמ"שים גלגליים ובספק אם יש לו תו"ל מוכן לעשות זאת בשנתיים הקרובות. בזרוע היבשה בכלל עושים עבודה לעבור ללחימה בצוותי קרב במקום חיילות. אז אם עדיין יש עבודת מטה לשינוי זרוע היבשה, כיצד משרד הביטחון יוצא לרכש של מאות נגמ"שים גלגליים? מי בזרוע היבשה אמר שזה מה שצריך בשלב זה בתכנון השינוי? לא ברור.  

אף גורם רשמי לא רוצה להתייחס למספרים

בעקבות פרסום הצהרת משרד הביטחון פניתי למשרד האוצר לבקש הבהרה מאיפה הכסף. בסוף, הוא אחראי על הכסף הציבורי. תגובת משרד האוצר שהתקבלה: "תשאל את משרד הביטחון". תשובה מאד מוזרה בהתייחס לעובדה שנציג משרד האוצר יושב בועדת השרים להצטיידות.

פניתי גם למשרד ראש הממשלה כדי לקבל את תמלול או סיכום דיון ועדת השרים להצטיידות שאמור להיות ציבורי. טרם קיבלתי תשובה.

פניתי גם לדוברות שר הביטחון כדי להבין מה המספרים בתר"ש הנוכחי של נגמ"שי האיתן שייוצרו והאם הם יבואו על חשבון נגמ"שי הנמר - נאמר לי שלא מתייחסים למספרים. גם כאן התשובה מוזרה בהתייחס למספרים שרשומים בהצהרה המקורית של השר (מאות נגמ"שים). כלומר, בלשכת השר כנראה יודעים את התשובה.

אין ספק כי השתיקה המלווה את שאלות ההמשך להצהרת שר הביטחון מוזרה. אם יש תכנית הצטיידות ידועה, ויש כסף, למה לא לומר לציבור מה ייושם בתר"ש הקרוב ועל חשבון מה, ומה מתוך ההצהרה תלוי באוויר לתר"ש הבא (באוויר הכוונה שתהיה ממשלה חדשה, רמטכ"ל חדש ותכנית ארגונית חדשה לזרוע היבשה, אז לא ידוע מה וודאות היישום של הצהרות 2018 בתקציב 2021-2025) .

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית