"ג'וניפר קוברה 2018": מתרגלים תרחיש של מלחמה רב-חזיתית

מתוך התרגיל (צילום: דו"צ)

התרגיל הגדול המשותף לצה"ל וצבא ארה"ב, "ג'וניפר קוברה 2018", הגיע השבוע לשיאו. במסגרת תרגיל הדגל של מערך ההגנה האווירית, הצבאות מתרגלים תרחיש של מלחמה רב-זירתית שאליה נקלעת ישראל בזמן שהעורף הישראלי סופג אלפי טילים ורקטות מכמה חזיתות: איראן, סוריה לבנון ועזה. על פי הסכם בין המדינות מ-2001, בשעת חירום ולאחר החלטת הדרג המדיני, יגיע מערך ההגנה האווירית של הצבא האמריקני לסייע לצה"ל בהגנה. בתרגיל משתתפים 2,500 חיילים אמריקנים ו-2,000 חיילי צה"ל מחיל האוויר, ממגוון מערכי ההגנה: חץ 3, חץ 2, קלע דוד (שרביט קסמים), כיפת ברזל וסוללות פטריוט.

תא"ל צביקה חיימוביץ', מפקד כוחות ההגנה האווירית, אמר כי "התרגיל מבטא את הקשר שבין ארה"ב וישראל, ובין האנשים. אנחנו לא לוקחים כמובן מאליו את ההתייצבות של האמריקנים כאן, ובזמן חירום נמצא כאן את אותם כוחות נלחמים לצידנו כתף אל כתף. לצה"ל יש יכולת אפקטיבית להגן על מדינת ישראל בכל תרחיש, אבל במצב קיצון האמריקנים יתייצבו ויגיעו לפה".

מפקד כוח המשימה האמריקני לתרגיל, לוטננט ג'נרל ריצ'ארד קלארק, אמר כי "התרגיל הזה מאוד חשוב בפיתוח היכולות והמיומנויות שלנו ביירוט טילים בליסטיים. אנחנו נהיה מוכנים להילחם כשהזמן יגיע. אנחנו מחוייבים לביטחון ישראל, גם במחיר סכנה של נפגעים אמריקנים".

קולונל דייב שאנק, מפקד מערך הגנת הטילים האמריקני, הוסיף: "המשאב הכי יקר שהבאנו לפה זה החיילים האמריקנים. וכשאנחנו רואים את הדגל הכחול-לבן מימיננו זה מראה חזק מאוד".

במקביל, ביום האישה הבינלאומי הכריזו במערך ההגנה האווירית על מינוי של אישה בכירה למערך הלוחם: רב סרן רויטל מונתה לסגנית מפקד גדוד ראשונה של גדוד 'קלע דוד', המערכת ליירוט רקטות כבדות וארוכות טווח. רב סרן רויטל היתה בעברה מפקדת סוללת כיפת ברזל ומפקדת בסוללות טילים נגד מטוסים, וכעת קודמה לתפקיד סמגדי"ת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית