חופת את"ר עוברת למעשים: מערכת 'הדק חכם' תאפשר מרחב אש דינמי

"אנחנו רוצים להוריד מהכוחות בחזית משקל כדי שיהיו ניידים יותר", מסביר גורם בכיר בצה"ל בראיון לאתר ישראל דיפנס. "כדי לעשות זאת, צריך להעביר את תגובת האש אחורה למרחב. הדק חכם היא חלק מתפיסה זו"

https://www.flickr.com/photos/idfonline/37013492506

צה"ל הכריז לאחרונה על מערכת 'הדק חכם' שנבנתה על פי עקרונות הקרב המשולב אליו מתכוננת זרוע היבשה. המערכת מאפשרת ליישם את רעיון מכרז האש שמדברים עליו בצה"ל בשנים האחרונות. מדובר ברעיון המגלם תפיסת הפעלה אש דואלית - הכוח בחזית ילך עם פחות אמל"ח ויקבל גיבוי ממרחב אש אמורפי שיפעל בזמן תגובה מקביל לחיות מטרה.

"אנחנו רוצים להוריד מהכוחות בחזית משקל כדי שיהיו ניידים יותר", מסביר גורם בכיר בצה"ל בראיון לאתר ישראל דיפנס. "כדי לעשות זאת, צריך להעביר את תגובת האש אחורה למרחב. הדק חכם היא חלק מתפיסה זו".

כדי להבין את ההקשר הרחב של התפיסה, יש לפנות לתכנית בשם 'יבשה באופק' שהתחילה בתקופת ראש מז"י הקודם האלוף (מיל') גיא צור, נמשכה לתוך הקדנציה של ראש מז"י הנוכחי אלוף יעקב ברק וכנראה תלווה גם את ראש מז"י הבא. תפיסת יבשה באופק מבוססת על ארבע רגליים עיקריות - הגנת גבולות, צק"ח עומק, חופת את"ר וצק"ח גדעון. את ארבעת הרגליים צה"ל צריך לפתח ולבדוק עד 2020, סוף תר"ש גדעון, כדי שיוכל לבוא בדרישות הצטיידות / המשך פיתוח לממשלה בתר"ש הבא.

בהקשר הדק חכם, זהו יישום שירוץ על תשתית התקשורת חופר את"ר. לצדו, תרוץ גם מערכת השו"ב צי"ד שמפתחת אלביט מערכות. שתיהן בסופו של דבר יחוברו לכדי ארכיטקטורה פתוחה שתאפשר הטעמה של יישומים עתידיים על הרשת. "מדובר בשני בתי תוכנה גדולים בישראל - אלביט מערכות ורפאל - שצריכים לעבוד על תשתית משותפת. זה אתגר עבורנו, אבל הוא יתממש", אומרים בצה"ל. "המטרה היא ארכיטקטורה פתוחה שתאפשר לצה"ל עצמאות ויותר דרגות חופש מול הספקים".

מטרת תשתית חופת את"ר היא לספק 'חופת אש' לצוות הקרב החטיבתית / גדודי (צק"ח גדעון) בתמרון. מערכת 'הדק חכם' פותחה על ידי זרוע היבשה בשיתוף רפאל ומפא"ת, היא עדיין לא מבצעית ונמצאת בשלבי בחינה. "המערכת אמורה לתת אש מהמרחב, כאשר אנחנו בוחנים שילוב של אדם ואמל"ח באותו מרחב החלטה. קיים סרגל אפשרויות, מאוטומציה מלאה עד לשליטה אנושית מלאה. נקודת העבודה תקבע בהתאם למתאר, כאשר המערכת לא תחליף את בן האדם אלא תתמוך בו."

בזרוע היבשה רוצים שצוותי הקרב יהיו מהירים יותר, וניידים יותר. מערכות לחימה רשתיות הן חלק מתפיסה זו, כאשר הדק חכם היא אחת מהן. בצה"ל מסבירים כי תשתית חופת את"ר נמצאת בבנייה, כאשר לאחרונה הופץ קול קורא סביב אספקת רשת מהירה לגדודים ולחטיבות. אחת הטכנולוגיות שמאפשרת את התשתית הזו היא רדיו תוכנה. על בסיסה, ניתן ליישם רשתות MANET שיודעות לעבוד בסביבת תמרון קרקעי הכוללת ניתוקים וחיבורים של יחידות צבאיות עצמאיות. לרשת תקשורת כזו, אפשר לחבר אמל"ח ובני אדם כישויות באותו מרחב.  

"אנחנו בוחנים רשתות שצריכות לשרת רמה טקטית נמוכה ועד רמה אופרטיבית ואסטרטגית", מסבירים בצה"ל. "ככל שהחימוש גדול יותר, התקשורת במרחב הופכת להיות משמעותית. בטווחים טקטיים קצרים ייתכן ולא יהיה צורך באמל"ח מהמרחב. נקודה נוספת היא שאמצעים טקטיים עדיין נתקלים באתגר אספקת האנרגיה כדי לחבר אותם לרשת מרחבית. ניסוי נרחב במערכת 'הדק חכם' מתוכננת השנה, ואם הוא עובר בהצלחה, צריך כשנתיים עד מבצוע. הצטיידות במערכת אמורה להיכנס כדרישה לתר"ש הבא."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית