מזימות אפלות בסוריה

התפקיד המסתורי של יחידת שכירי החרב הרוסיים שהשתתפה בקרבות עם אמריקנים, ומי הוא האוליגרך הרוסי חשוד במעורבות בבחירות לנשיאות ארה"ב? 

צילום: AP

התפקיד המסתורי והאפל שמילאה יחידת שכירי חרב רוסיים 'כוח וגנר', במלחמה בסוריה, והקשר שלה עם אוליגרך רוסי הקשור למעורבות כביכול של רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב, מעסיקה את המודיעין האמריקני ואת התקשורת בארה"ב.

השבוע פרסם העיתון "וושינגטון פוסט", כי המודיעין האמריקני סבור שיחידת שכירי החרב 'כוח וגנר' קשורה לייבגני פריגוז'ין, אוליגרך רוסי, שקיים קשר עם הקרמלין ועם פוטין וגם עם הממשל של אסד בדמשק לפני ואחרי האירועים של 7 בפברואר.

מה קרה בסוריה ב-7 בפברואר? כוחות אמריקניים ובעלי בריתם ממתנגדי משטר אסד הותקפו ליד העיר דיר אל-זור על ידי מאות לוחמים הנאמנים למשטר אסד. התחולל שם קרב עז, שבו נהרגו כמאה לוחמים. בין ההרוגים היו שכירי חרב רוסיים. זו היתה למעשה ההתנגשות הצבאית הראשונה בין חיילים אמריקניים ורוסיים מאז המלחמה הקרה. 'כוח וגנר' קשור לאוליגרך פריגוז'ין, שהואשם על ידי התובע המיוחד רוברט מולר בכך שמילא תפקיד במעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב ב-2016.

שמו של 'כוח וגנר' נזכר לראשונה ב-2014 באוקראינה, שם השתתפו שכירי חרב רוסיים, בעיקר ותיקי צבא ולאומנים קיצוניים, בקרבות, תוך שיתוף פעולה עם מתנגדי המשטר האוקראיני, שנתמכו על ידי הצבא הרוסי. על היחידה באוקראינה פקד דמיטרי אוטקין ששירת במודיעין הצבאי הרוסי GRU עד שנת 2013. אחרי כן הצטרף ל'קורפוס הסלבוני', יחידת שכירי חרב רוסיים שנשלחה לסוריה ב-2013. חברת חקירות רוסית במוסקווה מסרה כי אוטקין זה הוא אוהד נאציזם ונכלל ברשימת אנשים שעליהם הטיל משרד האוצר של ארה"ב סנקציות אישיות.

החל משנת 2015 היו דיווחים על מעורבות של 'כוח וגנר' בלחימה בסוריה, והכוח אף סבל אבדות. היו ידיעות שאף הוצב בסודן וברפובליקה המרכז אפריקנית.

האוליגרך פריגוז'ין החל את דרכו כמסעדן, ומכאן כינויו ה'שף של פוטין'. האיש בילה שנים בכלא באשמות של שוד ועסקי זנות, אך נהפך ל'יקיר הקרמלין' וכמי שמוכן 'לעשות עבודות מלוכלכות עבור פוטין'. אשר למעורבות כביכול בבחירות לנשיאות ארה"ב, החשדות של המודיעין האמריקני הן כי חברה בבעלות פריגוז'ין, 'קונקורד", השקיעה סכומים גדולים בפעולות שמטרתן היתה מעורבות בבחירות לנשיאות.

בסוריה החל 'כוח וגנר' את פעילותו כאחראי לשמירה ולביטחון בבסיסים שבהם הוצב צבא רוסי, ובשנים 2016 ו-2017 גם נטל חלק בקרבות באזור תדמור. יש גם היבט כלכלי: סוכנות הידיעותAP  דיווחה, כי חברת הנפט הממלכתית של סוריה הציעה לחברת-קש שהיתה בבעלות 'כוח וגנר' חלק מהרווחים משדות נפט ששוחררו משליטת אנשי דאעש.

ב'כוח וגנר' מדובר על כ-3,000 לוחמים, ובקרבות נהרגו כ-70 שכירי חרב. פרשנים בארה"ב  משוכנעים כי ליחידה זו יש קשרים עם ממשלת רוסיה, וכי "בתולדות רוסיה  ידוע שתמיד הופעלו שכירי חרב, גם בימי הצארים וגם במלחמה בצ'צ'ניה". רשמית אסורה על פי החוק הרוסי הפעלת שכירי חרב, אך ידוע שממשלת מוסקבה התייחסה בחיוב – אם כי בהסתר – ליחידות אלו. המודיעין האמריקני דיווח כי האוליגרך פריגוז'ין אמר לפקידי ממשל סוריים כי היה בידו "היתר חשאי" משר בכיר בממשלת רוסיה ליזום את ההתקפה בדיר אל-זור ב-7 בפברואר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית