אתגר לחיל האוויר הישראלי? רוסיה מציבה מטוסים חמקניים בסוריה

חיל האוויר הרוסי שלח ארבעה מטוסים חמקניים מסוג SU57 לבסיס חמימים בסוריה. ככל הנראה, מדובר במטוסים הנמצאים בשלבי פיתוח שונים והזירה הסורית עתידה לשמש לצורך בחינת מערכות המטוסים בתנאי אמת

https://www.imagesatintl.com/russia-testing-su57s-syrian-arena

הדיווח של WaelAlHussaini היה הראשון לגלות כי מטוסים חמקניים מסוג SU-57 של צבא רוסיה הגיעו לבסיס חמימים בסוריה. מאוחר יותר, פרסמה חברת imagesatintl תמונות לווין המאשרות כי אכן שני מטוסים כאלו חונים בחמימים. דיווחים מאוחרים יותר אישרו כי רוסיה שלחה שניים נוספים לחמימים כך שמצבת מטוסי ה-SU-57 בבסיס חמימים מגיעה לארבעה.

על פי הדיווחים הגלויים, המטוסים טרם הוכנסו לייצור סדרתי ועד חודש דצמבר האחרון סבלו מבעיות ביצועים של מנועים. לקראת סוף שנה הותקנו בהם מנועים חדשים שיכנסו לסדרת בדיקות עד 2025. לעומת זאת, דיווחים בכלי תקשורת רוסיים טוענים כי הייצור הסדרתי של המטוס יחל ב-2019.

לאור אי הבהירות סביב המבצעיות של מטוסי ה-SU-57 סביר להניח כי המטוסים שהגיעו לסוריה הם אבות טיפוס מהסדרה הראשונה. חדי העין יבחינו בתמונת הלווין בהבדלי צבע בין שני המטוסים, שיכולים להצביע על גרסאות שונות של אבות טיפוס. ככל הנראה, מטרת שליחתם של המטוסים החמקניים לסוריה היא להפגין עוצמה רוסית מחד, ולבחון מכלולים טכנולוגיים של המטוס בסביבה מבצעית כחלק מהליך הפיתוח שלו.

על פי גיווחים בכלי התקשורת הזרים, הרוסים נוהגים לשלוח מפעם לפעם את מטוסיהם המתקדמים לתקופות שירות בסוריה. כך היה עם מטוס הקרב הרב-משימתי מיג-29 וכך היה עם מטוס הביון TU-214R. מטוס זה נשלח כנראה כדי לבחון את חבילת החיישנים המתקדמים שבו. אולם יש גם כוונה של הרוסים לשגר למערב מסר ברור בדבר העליונות האווירית של הרוסים בתחום האווירי הסורי, אזור שאירעו בו כמה פעמים טיסות קרבה מסוכנות בין מטוסים רוסיים לאמריקניים. 

אשר לסכנות הטמונות בהצבת מטוסי החמקן הרוסיים בסוריה, מסבירים הפרשנים שהן שתיים: סכנה שמטוס כזה ייפגע על הקרקע או בעת טיסה, והשניה – יש סכנה של דליפת מידע ונתונים מהמטוס המתקדם לאויב. לכן סבורים מומחים במערב כי הרוסים עשויים לשגר את מטוסי S-57 לגיחות משימה כאשר טייסיהם נמנעים מלהפעיל את המכ"ם המתקדם המיוחד שבו, כדי שמטוסי ביון אמריקניים לא יוכלו לאפיין את חתימת המכ"ם של החמקן הרוסי. SU-57 עשויים לטוס, אומרים המומחים, כשהמכ"ם שלו כבוי, ומטוסים אחרים, שאינם חמקנים, מלווים אותו בגיחה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית