אברהם ארנן – מייסד היחידות המיוחדות באמ"ן

לעתים קרובות שומעים על פעולות סודיות בשטח אויב שעשו יחידות מיוחדות של צה"ל. על אדם  מיוחד שתרם לביטחון ישראל הישגים חשובים, תא"ל אברהם ארנן ז"ל, בטור השבועי של אפרים לפיד

 (צילום: המרכז למורשת המודיעין)

אברהם ארנן (הרלינג) נולד בירושלים ב-1930. היה פעיל בתנועת "הצופים", כשתחביבו העיקרי היה סיירות. בשנת 1946 הצטרף ל"הגנה". במלחמת העצמאות לחם בירושלים  ונפצע במערכה לכיבוש הר-ציון. בנובמבר 1949 עבר קורס קציני חי"ר וקורס סיירות.

ב- 1950 נשלח לפרס להעלאת עולים מעיראק. ביולי 1953 חזר לצבא הקבע בדרגת סרן, ובתום קורס קציני מודיעין מונה לקצין  למבצעים מיוחדים באמ"ן. במהלך שירותו ביחידה 154 להפעלת סוכנים עמד על כך כי סוכנים ערבים המתגוררים במדינות שכנות מספקים מידע בעייתי. ארנן הגיע למסקנה כי לא ניתן לסמוך על סוכנים ערבים לפעילות אופרטיבית ויש צורך בחלופה יהודית לפעילויות אלה. אירועים אלו היו התמריץ להקמת סיירת מטכ״ל, יחידת קומנדו, מורכבת מחיילים ישראלים אשר תדע לחדור לעומק שטח האויב ולבצע משימות חשאיות. בשנת 1957 הוקם הגרעין הראשון של סיירת מטכ"ל בתוך יחידה 154 ופיקד עליה. בשנת 1958 הפכה ליחידה לעצמאית בכפיפות לראש אמ״ן -יחידה 269,   בגימטרייה 17 פירושה 'ט ו ב' וארגון ותיקי היחידה נקרא 'מסדר דורשי טוב'.

הקמת סיירת מטכ״ל הינו אחד ההישגים המשמעותיים של אברהם ארנן, ובעיקר בקידום חשיבה מבצעית מקורית לצה"ל באותה עת. בוגרי סיירת מטכ"ל רבים השתלבו בצמרת המדינה. שני בוגרים, בנימין נתניהו ואהוד ברק כיהנו בראשות הממשלה. שלושה אחרים, שבתי שביט, דני יתום ותמיר פרדו עמדו בראש המוסד. גם ראש השב"כ לשעבר, השר לשעבר אבי דיכטר, שרת בסיירת מטכ"ל.

בשנים 1965-1964 השתלם ארנן ב"מרינס" בארצות-הברית. בשנים 1968-1966 היה מפקד היחידה הטכנולוגית באמ"ן. ב-1968 התמנה לראש מחלקת איסוף באמ"ן. ב-1972 התמנה ליועץ ראש הממשלה למלחמה בטרור בדרגת תא"ל.

לאחר פטירתו של אברהם ארנן ב-1980 כתב ראש אמ"ן, אלוף יהושע שגיא, למשפחתו של הקצין הבכיר: "קשה למצוא במספר אצבעות של יד אחת את אנשי המודיעין שיצרו "יש מאין" ושיפרו באופן משמעותי ממש את הכושר האיסופי של המודיעין הישראלי. בתעוזה, במעוף, במקוריות חשיבה, בתחכום טכנולוגי, ומעל לכול בדבקות אין-קץ, הצליח אברהם לעקור הרים, להביא את האויב "לשטחנו" ואת עצמנו - ללב-ליבו של האויב. שנים תעבורנה עד אשר יפתחו את הגנזכים, שיאפשרו לנו לספר מעט מעוללות היצירה של אברהם ארנן בשירות המודיעין".

***

תודה לאתר המרכז למורשת המודיעין

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית