האם איראן ביצעה מלכודת דבש לחיל האוויר הישראלי? דעה

שרידי המטוס באזור הצפון (צילום: יהודה פינטו, AP)

האם האירוע בשבת בבוקר היה מבצע מתוכנן של האיראנים שנועד להכניס את מטוסי חיל האוויר למרחב האווירי הסורי? זו אפשרות אחת.

לפי פרסומים גלויים בתקשורת, מל"ט איראני שיצא מבסיס חיל האוויר T4 בסוריה עשה דרכו לישראל ויורט בשטח ישראל על ידי מסוק קרב מסוג אפאצ'י.

כתגובה לכניסת המל"ט, מטוסי חיל האוויר יצאו לבצע תקיפה בבסיס T4 הסורי כנגד מתקן ההפעלה של המל"ט (קרון). בעת שהמטוסים חזרו לישראל, נפגע מטוס 16F והתרסק ליד הרדוף. שני הטייסים פלטו, אחד נפצע קשה לפי הודעה של דובר צה"ל. בעקבות האירוע, צה"ל הפעיל תכנית תגובה שכללה תקיפת 12 מטרות נתקפו ובהן מטרות בשלוש סוללות הגנה אוויריות סוריות וארבע מטרות המשויכות לאיראן ומהוות חלק מההתבססות האיראנית בסוריה.

אירוע חריג

מטוס קרב צה"לי שנפגע ומתרסק הוא אירוע חריג מאוד. מטוסי צה"ל הפועלים בסוריה מצוידים במערכות שונות המסוגלות להתמודד עם מערכות נ"מ סוריות. לפחות זו הייתה התפיסה עד היום. ישראל, לפי מקורות זרים, תקפה בסוריה בשנים האחרונות מספר רב של פעמים, בחלקם נורו לעבר המטוסים טילי נ"מ. עם זאת, באף אירוע לא נפגע מטוס. מכאן הגדרת האירוע כחריג. 

לאורו, עולות מספר שאלות סביב התגלגלות העניינים. את הדפ"אות חילקתי לשלוש - תזת האקראיות, תזת המלכודת הישראלית ותזת המלכודת האיראנית. באופן אישי, כותב שורות אלו חושב שנעשתה כאן תחבולה איראנית לחיל האוויר הישראלי. התחקיר של האירוע יהיה מסווג ולא יתגלה לציבור, אולם בצה"ל יהיו חייבים לשלול בצורה מקצועית את תזת המלכודת האיראנית במהלכו. לכן, חשוב להעלות אותה כדרך פעולה אפשרית.

תזת האקראיות גורסת כי כל השתלשלות האירועים נעשתה בצורה אקראית וכמערך גירוי - תגובה ספורדי. המל"ט הוטס ביוזמת האויב לשטח ישראל. על כך אין עוררין בפרסומים הגלויים. על פי דובר צה"ל, הוא זוהה כבר בשטח סוריה ובוצע אחריו מעקב. בישראל החליטו להרים מסוק קרב שיתמודד עימו וחיכו שהמל"ט יפר ריבונות, מהלך שיאפשר לישראל להגיב חוקית נגדו מבלי להפר את ריבונות סוריה בכוונה תחילה.

המל"ט זוהה, ויורט, וחיל האוויר החליט לשלוח מטוסי קרב כתגובה. המטרה שנבחרה היא בסיס חיל האוויר הסורי T4 ממנו המריא המל"ט. המטוסים תקפו, ובחזרה אחד מהם נפגע, ככל הנראה, על ידי אש נ"מ סורית. המטוס נפל, הטייסים פלטו, וישראל הגיבה לפי בנק מטרות מוכן. בעיקר אתרי נ"מ סורים ואתרים איראניים בסוריה. הכול אקראי. כלומר, אם המטוסים היו חוזרים בשלום, הכול היה נגמר וישראל לא הייתה נאלצת להגיב על התגובה הסורית.

תזת המלכודת הישראלית גורסת כי ישראל ניצלה את אירוע המל"ט למימוש בנק מטרות קיים שמטרתו פגיעה במערך הנ"מ הסורי והתשתיות האיראניות בסוריה. לפי תזה זו, בישראל זיהו את המל"ט מסוריה, והחליטו לנצל את שעת הכושר. נתנו לו לחצות גבול כדי לקבל לגיטימציה לתגובה, ואז הגיבו.

הבעיה עם תזה זו היא מדוע אם כך שלחו מטס למטרה חסרת חשיבות יחסית כמו קרון שליטה של המל"טים ב-4T? אם אכן זו הייתה מלכודת ישראלית מתוכננת, מספיק שמל"ט סורי מפר ריבונות כדי שחוקית ישראל תוכל להוציא לפועל בנק מטרות מוכן מראש. אין צורך לסכן סתם מטוסים בתגובה ראשונית 'מדודה'  לחדירת מל"ט ב-4T. יותר מתקבל על הדעת שישראל יישמה תגובה במסגרת אסטרטגיית טיט-פור-טאט (צעד תמורת צעד בהפשטה) והוציאה מטס תגובה ל-4T. בחיל האוויר רצו כנראה תגובה מדודה כדי לא להביא להסלמה מיותרת. הבעיה שבחזרה מטוס אחד נפגע. והאירוע נכנס לסחרור.

תזת המלכודת האיראנית גורסת כי המל"ט נשלח מסוריה לישראל כפיתיון למשוך את מטוסי חיל האוויר לשטח הריבוני של סוריה. לפי תזה זו, אסד חיפש נקמה על האירוע ביום רביעי ואפשרות לממש את האיום הציבורי שהשמיע. כדי שהוא יוכל להגיב, הוא צריך לגיטימיות חוקית ויכולת מבצעית. הסורים ידעו שישראל יודעת מאיפה המריא המל"ט, ושישראל תנקוט בתגובה מדודה לאירוע (כי זו האסטרטגיה הישראלית עד כה). הסורים (ואולי גם הרוסים / איראנים?) שיערו את מסלול המטוסים, וייתכן וציידו מראש את אתרי הנ"מ בדרך ביכולות מתאימות. וכאשר המטוסים טסו וחזרו, חיכו להם. ופגעו.

הסורים גם ידעו שתהיה תגובת נגד על אתרי נ"מ (שוב, תגובה מדודה לאירוע) ולכן ייתכן והכניסו תחת מכסה את הציוד האיכותי. בתקיפות של צה"ל לא ברור איזה אמל"ח נפגע. נזכיר כי לא מזמן נפרקו סוללות נ"מ מתקדמות ממטוסים רוסיים בחמימים, לא ברור איפה אלו מוקמו. לסוריה יש לפי פרסומים זרים סוללות רוסיות מתקדמות.

כמה דגשים:

התחקיר המבצעי של חיל האוויר עוד לא הסתיים ולא ידוע אם יתפרסם במלואו, ולכן מדובר בתזות היפותטיות. ישנו מידע חסר שיכול להקטין הסתברות לתזת המלכודת האיראנית. למשל, אם יתגלה שהמטוס הופל על ידי טיל נ"מ ישראלי בטעות על אף מערכת זיהוי אויב-ידיד המותקנת בה. הסתברות קלושה אך אפשרית. כמו גם, אם יתגלה שהמטוס נפל בגלל תקלה טכנית ולא טיל נ"מ סורי. גם כאן ההסתברות קטנה יחסית לאור הרמזים שפוזרו בתקשורת בשעות לאחר האירוע.

אין ספק כי מדובר באירוע חריג שאירע. מטוס קרב ישראלי לא נפגע לעתים קרובות בעת פעילות מבצעית מאש אויב. גם אלו שאינם תומכים בתזת מלכודת הדבש האיראנית, יצטרכו לשלול אותה בתחקיר. השתלשלות קבלת ההחלטות בצה"ל כפי שמשתקפת בתקשורת מניחה יסוד סביר להניח הסתברות ליישום מדיניות תקיפה אוטומטית, ללא בחינה האם נעשה כאן תרגיל איראני לצה"ל.

המל"ט האיראני הופל על ידי מסוק, ולא נשקפה סכנה לאחר מכן לאזרחי ישראל. כלומר, צה"ל היה יכול לקחת את כלל הפרמטרים בחשבון, כולל האיומים האחרונים של אסד בנושא ירי נ"מ ולא להגיב מידית. בצה"ל ידעו כנראה כי בפעם האחרונה שתקיפה יוחסה לחיל האוויר, זה היה ביום רביעי האחרון במתקן המחקר בג'אמאריה ליד דמשק. אותה תקיפה בוצעה משטח לבנון ולאסד לא הייתה לגיטימציה חוקית להגיב. טריק ישן בספר של צה"ל. אז הוא חיכה והאיום היה תלוי באוויר כחרב דמוקלס מעל הפעולה הבאה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית