עלות חיבור מד"א לרשת הקשר "הרדיו הלאומי" - כ130 מליוני ש"ח. הממשלה טרם מצאה לזה תקציב

"נחשפנו היום לעשייה המרשימה של מטה הארגון וצוותיו, לצד כמה בעיות עומק כמו הרדיו הלאומי, כח אדם בחירום, אמבולנסים ממוגנים ובנק הדם", אמר יו"ר ועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף לחירום, ח"כ עמיר פרץ בעת ביקור במוקד הלאומי של מגן דוד אדום

עלות חיבור מד"א לרשת הקשר "הרדיו הלאומי" - כ130 מליוני ש"ח. הממשלה טרם מצאה לזה תקציב

קרדיט: דוברות מד"א

ועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף לחירום, בראשות ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), ביקרה בשבוע שעבר במוקד הלאומי של מגן דוד אדום (מד"א) בכדי ללמוד על פעילותו, ושמעה סקירה על מוכנות הארגון לחירום מפי מנכ"ל מד"א, אלי בין, ובכירי הארגון.
 
מד"א הציגו תחילה את עקרונות פעילות המוקד, אשר מזניק את חמשת הכוננים הקרובים ביותר ואת האמבולנס הקרוב ביותר למקום הקריאה, ללא קשר לארגון אליו משתייך הכונן, או למרחב הפעילות אליו הוא משויך רשמית, כדי לתת את המענה המהיר ביותר.
 
משם התמקד הדיון בנושא ההיערכות לחירום, ולשאלת הוועדה באשר לאחריות וסמכויות הארגון בחירום הסביר המנכ"ל כי בחוק קבועה אחריותו של הארגון להגשת עזרה ראשונה לכל האוכלוסייה, לספק את שירותי הדם הלאומיים, להיות גוף ההצלה בהיערכות לאסון המוני ולהיות ארגון עזר לאומי למשטרה ולצה"ל בחירום. לצד כל תחומי האחריות הרשמית והציבורית שיש על הארגון, ציין המנכ"ל כי הארגון איננו מתוקצב כלל ע"י המדינה, וכל תקציבו מורכב מהכנסות משירותים שרוכשת המדינה ומגיוס תרומות.
 
מד"א ציינו כי 50% מהפרמדיקים של הארגון משרתים גם ביחידות לוחמות בחירום, ולפיכך מגויסים בצו 8 מיד בתחילת אירוע חירום, בעוד שכח אדם מסייע במקומם מגיע מצה"ל תוך 72 שעות, בעוד הימים הראשונים הם ימים קריטיים גם לפעילות הארגון. זוהי סוגיה שעלתה בדיוני הוועדה גם לגבי המשטרה, אשר שוטרים רבים, אשר אמורים לסייע מול האוכלוסייה בחירום, מגוייסים גם הם לצה"ל.
 
סוגיה מרכזית ששבה ועולה בדיוני הוועדה היא "הרדיו הלאומי" – מערכת קשר בה יוכלו כל ארגוני החירום לתקשר בשטח. כיום פיקוד העורף עובד עם מערכת שלו, והמשטרה עם מערכת שלה, אשר לאחר זמן רב למדו להתחבר ביניהן, והארגונים האחרים נדרשים למעשה להתחבר איתם. עד כה לא נמצא הפתרון בכדי לחבר את מד"א לאחת ממערכות אלה, והעלות המשוערת לכך כיום היא כ-130 מיליון ₪, שטרם נמצא להם התקצוב. המשמעות של הדבר היא כי ניידות ואמבולנסים בשטח לא מסוגלים לתקשר ביניהם בעת אירוע חירום. סמנכ"ל המבצעים של מד"א ניסה להמשיל לחברי הוועדה את המצב, ואמר כי בהנחה שאסון התאומים היה מתרחש בישראל, היו פועלים בו כל כוחות החירום, אך אם המשטרה ופיקוד העורף היו יודעים שהבניין עומד לקרוס, ומודיעים לכל הכוחות להתפנות במהירות, אנשי מד"א היו נשארים מאחור בבניין...
 
כאשר הסביר מנכ"ל מד"א על ההיערכות לפעילות בנק הדם בחירום, התברר לחברי הוועדה כי בנק הדם היום ממוקם בניין שאינו ממוגן מספיק לירי טילים או לרעידת אדמה, והוא אף מלא בחלונות זכוכית. מנכ"ל מד"א אמר כי הארגון גייס 130 מיליון דולר תרומות לבנייתו של מרכז חדש לבנק הדם, שיהיה תת קרקעי וממוגן לחלוטין, ויהיה היחיד מסוגו בעולם, אך הודעה כי המדינה טרם מצאה פתרון חלופי למיקום מנות הדם בשנים הקרובות עד להשלמת בנייתו של המרכז החדש.
 
עוד נושא שעולה לא פעם בדיוני ועדת החוץ והביטחון הינו רכבים ממוגני ירי, אשר נדרשים לנסיעות בצירים ברחבי המדינה אותם צה"ל מגדיר כמסוכנים. בעוד שלאחרונה התבשרה הוועדה כי נמצא תקציב לאוטובוסים ממוגני ירי, התברר בדיון היום כי התקציב כלל לא נמצא לאמבולנסים ממוגני ירי, וכי 75% מצי האמבולנסים הממוגנים של מד"א צפוי לצאת מכשירות בשנתיים הקרובות, אחרי 15 שנות פעילות.
 
מנכ"ל מד"א, אלי בין: "אנו מברכים על הביקור של חברי ועדת חוץ וביטחון, ומודים להם על הרצון להמשיך להתעמק ולהכיר את פעילותו של מד"א, ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל ולהתרשם מההון האנושי המרכיב אותו. אני מודה ליושבי הראש, הח"כים דיכטר ופרץ, על שיתוף הפעולה הפורה והנכון שיש בין הוועדות לבין מד"א. בפני הארגון עומדים אתגרים רבים איתם נאלץ להתמודד וזאת ללא קבלת תקצוב מהמדינה. אני קורא למקבלי ההחלטות לפתור בהקדם את סוגית התקצוב של הארגון ובפרט את בעיית אי החיבור למערכת ה"רדיו הלאומי" והאמבולנסים ממוגני הירי".
 
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), אמר בסיומו של הביקור: "סוגיית הרדיו הלאומי היא בעיה של למעלה מעשור, ואני לא מצליח להבין איך אנחנו חיים במגדל בבל הבלתי סביר הזה. הוועדה נמצאת בתחושה כי לא צה"ל, לא המשטרה ולא משרד הבריאות לוקחים אבהות על הסוגיה הזו, שהיא הצלת חיים במובן הכי ברור של המילה, בזמנים שהשטח הכי זקוק לה. הוועדה תידרש לזה בכדי לוודא שנביא את הנושא הזה להסדרה".
 
יו"ר ועדת המשנה, ח"כ פרץ, סיכם את היום ואמר:  "האזרח מהשורה יכול להניח שהבריאות בחירום היא באחריות המדינה – אבל בזמן שמשימותיו של מד"א הן לאומיות – הוא אינו ארגון ממשלתי והתקציבים אינם מהמדינה. בשעת משבר כלכלי עולמי, כשהתורמים ייעלמו, או בשעת חירום כשחצי מכח האדם המקצועי של הפרמדיקים  יגויסו, רפואת החירום עלולה לעמוד בפני שוקת שבורה. נחשפנו היום לעשייה המרשימה של מטה הארגון וצוותיו, לצד כמה בעיות עומק כמו הרדיו הלאומי, כח אדם בחירום, אמבולנסים ממוגנים ובנק הדם. ועדת המשנה בראשותי תמשיך במעקב לסגירת הפערים ולהבטחת בריאות האזרחים, בשגרה ובוודאי החירום, בכדי לשפר את מוכנות העורף".

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות