"לחיזבאללה יכולת לתקוף מטרה ימית בנחילים של כלי שיט קטנים מאוישים ולא מאוישים"

קצין בכיר בחיל הים מתייחס למתיחות האחרונה בגזרה הצפונית ואומר כי "אנחנו לא שם. ההרתעה עושה עבודה מצוינת והיא מתוחזקת יום יום, שעה שעה. אבל המרחב שלנו הוא שכונה קשוחה ועלינו להיות תמיד מוכנים"

"לחיזבאללה יכולת לתקוף מטרה ימית בנחילים של כלי שיט קטנים מאוישים ולא מאוישים"

ספינת סער 5 וגוררת (צילום: דו"צ)

בחיל הים לא מזהים מלחמה מתקרבת בזירה הצפונית אך נערכים לאמצעי הלחימה המדינתיים שכבר יש בידי חיזבאללה ויכולים להשמיד את אסדות קידוח הגז ולהשבית בכך את המשק הישראלי. בימים אלה מתחילים בגרמניה לייצר את ספינת המגן הראשונה מתוך 4 שישראל רכשה עבור ההגנה על המים הכלכליים ובתוכם אסדות הגז, עליהן מתבסס יצור 60%-70% מהחשמל בארץ. הספינה הראשונה תגיע בתחילת 2020 כשהיא עירומה ותהליך ההתקנה של מערכות הלחימה עליה לצד מבצעיותה ימשך שנה וחצי, עד 2021. 

4 ספינות המגן יהיו הגדולות והמסיביות שקיימות בחיל הים, ולצג עשרות טילים מיירטים של 'כיפת ברזל' ימית ומערכת 'ברק 8', כל ספינה תכיל גם טילים התקפיים מדויקים לטווחים של עשרות רבות של קילומטרים. הספינה תכיל גם מערכות לוחמה אלקטרונית וסייבר, מכ"ם "אדיר" ענק ויפקד עליה קצין בדרגת סא"ל - ברוך, שיהיה הראשון בתפקיד. 

הספינה מדגם סער 6 תהיה איטית מעט ביחס לספינות הסער הקיימות, שארבע מהן, 2 חוחיות ושתי סערי 4 ישנות, הוצאו משימוש בשנים האחרונות. כל ספינה תכיל 70 לוחמים בדומה לספינות הקיימות, ומעליהם יסייעו למשימה גם מל"טים, מסוקים ימיים חדשים, איסוף לווייני, מערך מכ"מים מהחוף ועוד. כעת אסדת שדה תמר מנפקת גז לישראל אך בשנים הקרובות משדות נוספים יופק גז באמצעות אסדות חדשות שיוקמו על שטח ימי עצום שיגיע ל-44 אלף קמ"ר עליהם יגן חיל הים.

"בשגרה יש ספינת טילים אחת כיום שמסיירת במים הכלכליים בזמן שהיתר מבססות את העליונות הימית", אמר היום קצין בכיר בחיל הים בשיחה עם כתבים, "בחירום נצטרך ספינה ליד כל אסדה. הלוואי מבחינתנו אם ספינות המגן היו ברשותנו כיום". ההתקנה של המערכות תהיה במספנות חיל הים, דבר שיוציא למיקורי חוץ עתידיים, של מפעלים בישראל, טיפולים טכניים בכלי שיט אחרים של החיל. 

בחיל הים מנסים להפריד בין ההתעצמות בצוללות העתידיות ובספינות המגן מפרשת כלי השיט שנחקרת במשטרה כאשר לפי החשד מעורבים בה גם קצינים לשעבר בחיל. בהתבטאות שנחשבת לנדירה הסכים הקצין הבכיר להתייחס לפרשה: "הייתי מעדיף שלא יהיו צוללות גרמניות למצרים (בניגוד לפרסומים כי חיל הים הסכים לכך בעשור האחרון, י"ז). הצי המצרי מתעצם אבל הוא לא בתרחיש הייחוס של האיומים נגדנו. עניין הפרשה נוכח ואנו לא מתעלמים ממנו. אנו מדברים על כך עם אנשינו ואין לנו חלק פעיל בפרשה. אנו שואלים עצמנו רק אם צריך את כלי השיט הללו והאם הם מתאימים לצרכים המבצעיים שלנו. חד משמעית התשובה לכך היא כן. הפרשה משפיעה בעצם נוכחותה אבל השורות מלאות בחדוות עשייה בלתי רגילה".

בנוגע לרכש הצוללות, הזכיר הקצין כי אחרי הקפאה של מספר שבועות נחתם בחודש אוקטובר האחרון מזכר ההבנות בין גרמניה לישראל לרכוש עקרונית 3 צוללות חדשות. התהליך הותנע ובקרוב יחלו בחיל הים לתכנן במשך כשנתיים כיצד החיל רוצה את כלי השיט היקרים והחשאיים שייבנו ויגיעו במחצית השנייה של העשור הבא, ויחליפו באופן מדורג את שלושת צוללות הדולפין הראשונות שהגיעו לצה"ל סביב שנת 2000. "המינימום שנהיה ברגע נתון עם 5 צוללות והאופטימום הוא של 6. אף אחד לא התכוון שיהיו לנו 9 צוללות", הבהיר הקצין. 

בנוגע לשיגורי המסרים המאיימים מצד ישראל לחיזבאללה ולאיראן בשבוע שעבר, הקצין גילה כי כיום יש בידי חיזבאללה חימושים מדויקים מתוצרת איראנית שיכולים לפגוע באסדות הגז, אך הוא אינו צופה מלחמה בפתח. לדבריו, "אנחנו לא שם. ההרתעה עושה עבודה מצוינת והיא מתוחזקת יום יום, שעה שעה. אבל המרחב שלנו הוא שכונה קשוחה ועלינו להיות תמיד מוכנים. אין נוכחות ימית איראנית באזור והספינות הסוריות לא יוצאות לים הפתוח. לאיראנים יש מערך שיכול להסב חימושים למדויקים גם אל מול מטרות ימיות, ולחיזבאללה יש יכולת לתקוף מטרה ימית בנחילים של כלי שיט קטנים מאוישים ולא מאוישים. חיזבאללה מקרין עוצמה ימית מבלי שיהיו לו ספינות או צוללות. העוצמה של הנוכחות האיראנית באזור השתנתה ואין על זה עוררין".

בנוגע לאיום הפגיעה באסדות, שעל זרימת הגז מהן מבוסס המשק הישראלי כיום וביתר שאת בעשורים הקרובים, המחיש הקצין את נפיצות הסכנה שבפגיעה בהן. לדבריו, הטילים הבליסטיים או טילי השיוט שישוגרו לעבר אסדה ישראלית, אם וכאשר, מחוף סורי או לבנוני, יגיעו למטרה תוך זמן קצר, יתכן שתוך 2.5 דקות. במידה והאסדה קרה ושסתומיה נסגרו באופן שאינה מזרימה גז באותו הרגע, אז עוצמת ההרס תשבית אותה למספר שבועות עד שתשוקם ותפעל מחדש. אם הדבר יקרה בזמן שהאסדה פעילה ומזרימה גז, יספיק חימוש של 100-150 ק"ג חומר נפץ שיש כיום לחיזבאללה כדי להחריב את האסדה כליל, ולהשבית את פעילותה. סמכות על הפסקת פעילות אסדה, בהינתן התרעה מודיעינית לירי, אפוא, לא נתונה בידי חיל הים שיהווה גורם ממליץ, אלא בהתאם להסדרה שבין חברות האנרגיה לדרג המדיני. דיון בין החברות למדינה מתקיים גם סביב היבט מימון מערך ההגנה על האסדות, כשלושה מיליארד דולרים.