המוסד יצא עם ידו על העליונה מול המודיעין האיראני בדרום אפריקה וגרמניה. דעה

האם פלוני חושב שתפיסת תשתית ריגול איראנית בדרום אפריקה לא כוללת את המוסד? והאם אותו פלוני לא ירים גבה כאשר שבועיים לאחר מכן השב"כ הגרמני פושט על בתי מסתור ועסקים של המודיעין האיראני בגרמניה?

צילום: תמיר ברגיג, יח"צ

בתחילת החודש שב"כ חשף תשתית ריגול איראנית שפועלת מדרום אפריקה. היום, שבועיים לאחר מכן, פרסום בגרמניה חושף כי כוחות הביטחון של המדינה פשטו על בתי מסתור ועסקים של המודיעין האיראני במדינה. רואים את הקשר?

ובכן, לפאזל הזה צריך להוסיף את הפרסום על הגדלת תקציב השירותים החשאיים של ישראל לשנת 2018 ו-2019.  לפי חלק מההנחות, המוסד קיבל תוספת גדולה יותר מזו של השב"כ. לאור האירועים האחרונים, כנראה לא סתם.

במקרה של דרום אפריקה, השב"כ פרסם את דבר הפרשה. הסיבה לכך היא שהשב"כ מטפל בביון פנים, והפרסום נגע לפלסטיני יליד חברון שפעל מדרום אפריקה והפעיל סוכנים ביו"ש. המוסד, כהרגלו, שמר על שתיקה.

האם פלוני חושב שתפיסת תשתית ריגול איראנית בדרום אפריקה לא כוללת את המוסד? והאם אותו פלוני לא ירים גבה כאשר שבועיים לאחר מכן השב"כ הגרמני פושט על בתי מסתור ועסקים של המודיעין האיראני בגרמניה? בתים שמהם פעלו מרגלים איראנים, בין היתר, לפעולות איסוף אחרי מטרות ישראליות. כך לפי הפרסום.

ייתכן כמובן שלגרמנים יש אחלה מיסטיקנים שנתנו לשירותי הביון הגרמניים כתובות של בתי מסתור של המודיעין האיראני שכנראה פעלו מתחת לאף שלהם תקופה קודם לכן. וכל זה קרה במקרה , שבועיים אחרי התפיסה של תשתית ריגול איראנית בדרום אפריקה נגד מטרות ישראליות. אשרי המאמין.

מי שקרא את דבריו של ראש המוסד, יוסי כהן, בכנס של הממונה על השכר במשרד האוצר, בטח זוכר שכהן אמר כי "אנחנו לא יכולים להיות מספר 2. והם לא מטומטמים מעבר לים או למדבר. הארגונים שמתמודדים איתנו ומולנו הם ארגונים טובים וחזקים ומנסים כל הזמן להשתפר. זה מהווה אתגר". לאחר מכן הוא ביקש תוספת תקציב למוסד. וקיבל.

מוסד מול MOIS?

מול מי מתמודד המוסד לכאורה בדרום אפריקה וגרמניה? ובכן, ככל הנראה מדובר בMOIS שמפעיל גם את משמרות המהפכה אם צריך. בהיבט ריגול חיצוני, יש לאירן גוף ביון שנקרא MOIS. קיצור למשרד המודיעין או Ministry of Intelligence בלעז. דומה למשרד ראש הממשלה אצלנו, אם רוצים אתנחתא קומית. בסוף זה שירות ביון. בעבר היה נקרא גם VEVAK או סוואק. שמועות אומרות שבזמן השאה, לפני המהפכה של 1979, היה זה המוסד הישראלי שהכשיר אותו יחד עם הCIA (בהמשך יש הרחבה בנושא). אם אותן שמועות נכונות, אז לכהן יש בהחלט יריב מאתגר.

לפי סקירה לקונגרס האמריקאי משנת 2012, ארגון הביון האיראני עובד ישירות תחת מנהיג המדינה - עלי חמינאי (כמו שאצלנו המוסד כפוף לפונקציית ראש הממשלה). מנהל משרד המודיעין הוא Mahmoud Alavi שמונה לתפקיד ב2013. הMOIS הוא מעין ארגון ביון על באירן, עמו שאר ארגוני המודיעין משתפים מידע. "על פי החוקה האיראנית, על כל הארגונים לשתף מידע עם משרד המודיעין והביטחון. המשרד מפקח על כל הפעילות החשאית. בדרך כלל הוא מבצע פעולות פנימיות, אך כוח קדס של משמרות המהפכה האסלאמיים מטפל ברובן בפעולות חוץ-טריטוריאליות כגון חבלה, חיסולים וריגול. אף על פי שכוח קדס פועל באופן עצמאי, הוא חולק את המידע אותו הוא אוסף עם MOIS", כותבים בדו"ח לקונגרס האמריקאי מ2012.

המרגלים של MOIS מוגדרים כ"חיילים לא ידועים של האימאם זמאן". כינוי שנתן להם חמינאי. מטרות הארגון כוללות איסוף, ניתוח, הפקה ומיון מודיעין פנימי וחיצוני; לחשוף קונספירציה, חתרנות, ריגול, חבלה, והמרדה נגד העצמאות, הביטחון והשלמות הטריטוריאלית של הרפובליקה האסלאמית של איראן; הגנה על מודיעין, חדשות, מסמכים, רשומות, מתקנים, וכוח האדם של הארגון; והכשרה וסיוע לארגונים ומוסדות כדי להגן על רשומות משמעותיות שלהם, מסמכים וחפצים.

"על מנת לקדם את מטרותיו, מגייסים את המיעוטים ללא קשר לאמונתם, כולל ערבים או יהודים לרגל בישראל. לדוגמה, סגן שר התמ"ת, סעיד עממי, מונה לתפקיד מפתח בארגון בגלל הרישומים המשפחתיים שלו, למרות שלכאורה הוא יהודי מלידתו", נכתב באותו דו"ח לקונגרס.

אותה סקירה גם מציינת את ההיסטוריה של הארגון. לפחות מה שידוע לגביה. "ב -1957 שיתפו ארצות הברית וישראל פעולה עם השאה, מוחמד רזא פהלווי, ליצור את הארגון לביטחון לאומי ומודיעין המכונה SAVAK", כותבים בסקירה. "מטרתו היתה להגן על המשטר מפני התנגדות פנימית. למרות שהאחריות העיקרית של SAVAK הייתה מודיעין מקומי, הוא גם עסק בפעילות חיצונית. סוואק היה מנוהל בעיקר על ידי אנשי צבא. לאחר מהפכת 1979, פרסום חשף את היקף פעילות ה- SAVAK, והדגים כי SAVAK היא סוכנות מודיעין בקנה מידה מלא עם 15,000 סוכנים במשרה מלאה ואלפי מודיעים במשרה חלקית."

המטרה: שיבוש תשתיות ריגול איראניות

אם נחזור לפרסומים אודות שיבוש תשתיות ריגול איראניות בדרום אפריקה, יו"ש וגרמניה, נראה כי אחת המטרות לכאורה של המוסד היא חיסול תשתיות ריגול איראניות שאוספות מידע בישראל. ניתן להניח כי באיראן, כמו בישראל, הבינו שאם המדינות יגיעו בשנים הקרובות למשוואה של הרתעה גרעינית, שירותי הביון יקבלו משנה תוקף. מדוע? כי שירותי הביון החיצוני של המדינה אמור לספק למנהיג מידע אסטרטגי. במילים אחרות - מה הסבירות למלחמה גרעינית. אם לא גרעינית, קונבנציונלית.

יתרה מכך, שירות הביון החיצוני אמור גם להביא מידע אודות יכולות הגרעין של הצד השני. הCIA והKGB עסקו בזה שנים ארוכות במהלך המלחמה הקרה. אין סיבה שהמוסד וMOIS לא יעסקו בזאת בשנים הבאות. מעבר לכך, היות וMOIS מרכז את פעילות הביון של אירן, הוא גם אחראי על מודיעין שיכול לתרום לפעילות הפרוקסי-טרור שמנהלים במשמרות המהפכה. בין היתר עם ארגונים כמו חיזבאללה, חמאס ועוד כמה באזור המזרח התיכון. גם את זה רוצים ככל הנראה לגדוע במוסד.

אין ספק כי הפעם נראה כי המוסד יצא שידו על העליונה. אפשר לדמיין תרחיש היפותטי שבו נתפסה חוליה של הריגול האיראני בדרום אפריקה שדיברה על חברים שלהם בגרמניה. פעולת איסוף המודיעין היומינטי נסמכת על יצירת עץ קשרים באמצעות מנגנון תפיסה - תחקור. מה יהיה אחרי גרמניה? צריך להמשיך לעקוב.

עוד נקודה ששווה לשים לב אליה היא חשיבות הקשרים ההדדיים בין המוסד לשירותי ביון אחרים. פעולת ביון , על אף שמוכרת ומוגדרת בספרות היחסים הבינלאומיים, נעשית מתחת למכ"ם. אף מדינה לא רוצה ששירות ביון זר יבצע מעצרים או תחקורים בשטחה. וזה נכון גם לגבי דרום אפריקה וגרמניה. המשמעות , אם אכן מדובר במבצעים של המוסד , היא שהיה כאן שיתוף פעולה בין שירותי הביון של המדינות. בגרמניה היה זה השב"כ המקומי שביצע את המעצרים והחיפושים. בדרום אפריקה, ככל הנראה גם שירות ביון מקומי היה מעורב.

ככל ששרשרת הקשרים של הביון האיראני נפרסת על יותר מדינות, כך המוסד צריך יותר ידידים. כמובן שהחלופה של ביצוע עצמאי תמיד קיימת, אולם יש בצידה סיכון פוליטי גדול. ראו פרשת מבחוח עם ניו זילנד כדוגמה. מכאן, שגם המוסד וגם MOIS צריכים להפעיל ידידים במדינות בהם הם רוצים לפעול. או לשבש פעילות אחד של השני. וזה עולה לא מעט כסף (אפרופו תוספת התקציב).

האם התפיסות האחרונות יפריעו למודיעין האיראני לאסוף מודיעין על ישראל? ובכן, אין לדעת, אבל כנראה שלא ממש. תשתיות ריגול קמות ונופלות כדרך קבע, אין בכך משהו חדש. יחד עם זאת, הפרסומים האחרונים מאותתים לMOIS שהמוסד 'יושב להם על הוריד', והמשמעות של כך היא שאיסוף המודיעין של איראן מתייקר. וזו יכולה להיות חלק מתפיסת ההרתעה במניעה שכהן מנסה לקדם מול איראן - מידע על ישראל אולי אפשרי, אבל הוא יעלה לכם הרבה יותר ממה שתכננתם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית