המרגלים של ישראל עולים יותר

תקציב שירותי הביון של ישראל לשנת 2019 יעמוד על כ-9.6 מיליארדי ש"ח. מעבר למספר, מה זה אומר? ובכן, לאזרח הממוצע - כלום. היות ואין מידע ציבורי המפרט על מה הולך הכסף, זה רק מספר
 

https://youtu.be/QTcPklWR5rc

בשנת 2016 עמד תקציב השירותים על 7.5 מיליארדי ש"ח (מקור). בשנת 2017 עמד התקציב על 7.8 מיליארדי שקלים (מקור). בשנת 2018 התקציב יעמוד על 8.6 מיליארדי ש"ח ובשנת 2019 על 9.6 מיליארדי ש"ח (מקור).

מה אומרים המספרים? ובכן, שתקציב שירותי הביון של ישראל גדל. מעבר לכך - כלום. הציבור אינו חשוף לחלוקה בין המוסד לשב"כ, ולחלוקה הפנימית בתוך הארגון. כמו למשל, כמה כסף הולך על כוח אדם, ציוד טכנולוגי, תשלום למקורות וכו'. הציבור גם לא חשוף ליעדים שמציב ראש הממשלה לשירותי הביון שמהם נגזר התקציב. יש אנשי אוצר שכן חשופים, והם מבקרים את השירותים החשאיים עבור הציבור.

ניתן להניח שחלק מהכסף הוא כדי להמשיך לעקוב אחרי המאמצים הגרעיניים של איראן. כמו גם, חלק מהתקציב סביר להניח שילך לאיסוף מודיעין בסוריה ועירק המתחדשות לאחר עידן דאעש. המוסד ירצה לדעת מה הנוכחות האיראנית בגבולות הצפוניים והמזרחיים של ישראל.

הנחה נוספת קשורה לעליה בעלות השכר של משרות טכנולוגיות. המוסד והשב"כ מתמודדים על כוח אדם איכותי בתחומים טכנולוגים מול חברות עסקיות. אידאולוגיה זה נחמד, גם יצר הרפתקנות, אבל כסף הוא חלק מהמשוואה. וכוח אדם מקצועי שמציעים לו משכורות גבוהות בשוק הפרטי, רוצה גם משכורות גבוהות אם הוא נשאר בארגוני ממשלה.

אין ספק כי הגידול בתקציב השירותים החשאיים מעלה לא מעט שאלות, שגם השנה כנראה יישארו ללא מענה. בדיוק כמו שנים קודמות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית