אנליסט אמריקאי: הבעיה של המודיעין האמריקאי - אגו מנופח

"אף אנליסט לא היה רוצה להיות מוצג בתור טירון על צפון קוריאה, ואף מנהל לא ירצה לוותר על המשימה כי המשרד חסר מומחיות, אבל שירות מודיעין צריך לשמור מפני אינפלציה בשימוש במונח 'מומחה תוכן'", כותב John S. Mohr במגזין פנימי של הCIA

bigstockphoto

לשירותי הביון האמריקאי, הCIA, יש מגזין פנימי לא מסווג תחת השם  Studies in Intelligence journal. בגיליון האחרון שפורסם בדצמבר, יש כתבה שפרסם אנליסט בארגון תחת השם John S. Mohr. כותרת המאמר היא "קריאה לענווה נוספת בניתוח המודיעין".

"ענווה היא כנראה לא משהו שרוב האנליסטים המודיעיניים רואים בו עיקרון מרכזי בעבודתם. הרעיון של ענווה ואינטליגנציה עשוי ליצור דיסוננס עבור רבים שאינם מכירים את המשמעת המודיעינית. דיסוננס זה נובע מאנליסטים מודיעיניים שמבססים את המוניטין שלהם על הידע המקצועי שלהם, בנוסף למלאכה מוצקה ומיומנויות תקשורת מלוטשות", כותב S. Mohr.

"אני אטען כי קהילת המודיעין (IC) צריכה לאמץ ענווה כעיקרון מרכזי משלוש סיבות. ראשית, ענווה מסייעת לקהילה להתמודד עם חוסר הוודאות הטמון בתעשייה. שנית, פרספקטיבה צנועה מגלה כי הנושא האמיתי בנושא המומחיות הוא נדיר. לבסוף, חוסר ענווה יכול להתבטא כהיבריס ולגרום נזק לניתוח.

"מומחי מודיעין צריכים לשאוף לענווה כדי להתמודד עם חוסר הידע שלהם והטעויות, כאמצעי לשיפור החשיבה. פיתוח המומחיות היא בין הכלים העיקריים של ארגון מודיעין כדי להילחם באי ודאות. אבל המומחיות האמתית היא נדירה ולוקח זמן רב ומאמץ לפתח אותה. מומחיות מתבטאת לעתים קרובות באמצעות שימוש מוגזם בכותרת 'מומחה תוכן' בכל מקום. לא ברור אם כותרת זו נרכשה ביושר או אם השימוש שלה הוא לקידום עצמי או להגביר את הסמכות של סוכנות המודיעין. השימוש המופרז של המונח מסכן את ערכו ומגביר את ערכו של שירות הביון [בצורה מלאכותית] במה שהוא יכול לספק ללקוחות בפועל.

"אף אנליסט לא היה רוצה להיות מוצג בתור טירון על צפון קוריאה, ואף מנהל לא ירצה לוותר על המשימה כי המשרד חסר מומחיות, אבל שירות מודיעין צריך לשמור מפני אינפלציה בשימוש במונח 'מומחה תוכן' ולשקול מה באמת מהווה מומחה.

"כמו באקדמיה, היבטי התהליך של העבודה שלנו - באמצעות לוגיקה, חשיבה וראיות - חשובים באותה מידה. הזמן המושקע בנושא משמש גם הוא להגדרת המומחיות, דבר המצביע על כך שלאחר תקופה שרירותית, אנליסט הופך למומחה מהותי. ב -13 שנות השירות שלי כאנליסט, אני יכול לחשוב על קומץ של אנליסטים שהייתי מחשיב כמומחים אמיתיים. מומחיות אמיתית לבדה אינה מונעת היבריס אינטלקטואלי ויכולה לפעמים לטפח אותו.

"האנטיתיזה של ענווה אינטלקטואלית היא היבריס אינטלקטואלי. איכות שעשויה להיות מזיקה ביותר בתחום המודיעין בגלל ההשפעה על הניתוח. אנליסטים הם לעתים קרובות מלאים תשוקה לעבודתם ומיישמים מנגנוני הגנה בריאה על כל שינוי לעבודה זו. הלחצים של האנליסטים שעומדים בפני המשאלות של דרישות יוצרי המדיניות עשויים לתרום ליהירות בקרב האנליסטים. לעתים, לעומת זאת, האנליסטים מתחזקים בהשקפתם ואינם מוכנים לשמוע דעות חלופיות."

S. Mohr מסכם: "תחומי המיקוד של המודיעין הם מורכבים במהותם, והקהילה צריכה להבין את גבולות הידע שלה כדי לא להגזים בהערכה שלו. פעולה זו תשקף בצורה מדויקת יותר את השירותים שהקהילה מספקת ללקוחות, כגון מתן ערך נישה.

"אנחנו חייבים גם להישמר כל הזמן מפני היבריס, גם ברגעים הכי בטוחים שלנו. כל האנליטיקאים הנלהבים הופכים למנהיגים ולמגינים של עבודתם, בשל המחקר האינטימי של נושא. בעוד מנטליות זו מתדלקת את העבודה שלנו, אנחנו צריכים להשהות ממנה קצת כדי להזכיר לעצמנו שאנחנו עובדים בתעשיית שירות שבה הפילוסופיה מקדמת ענווה."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית