"שועלי שמשון": הלוחמים של אז והיום מול אויב פלישתי-פלסטיני

בימים של לחימה מול מחבלי חמאס ברצועת עזה מתאים להזכיר את תרומתה של יחידת "שועלי שמשון" במלחמת העצמאות, אשר מעבירה את המסורת לגדוד גבעתי של היום בטור השבועי של אפרים לפיד

 

שועלי שמשון (צילום: באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון)

אַרְבָּעָה, אַרְבָּעָה עַל הַגִּ'יפּ הַדּוֹהֵר
וּבוֹקֵעַ הַשִּׁיר מִן הַלֵּב,
וְהַשְּׁבִיל בְּדַרְכָּם מְרַקֵּד וּמְזַמֵּר,
זֶה הַשְּׁבִיל הַמּוֹבִיל אֶל אוֹיֵב.
שׁוּעָלָיו שֶׁל שִׁמְשׁוֹן
שׁוּב פָּשְׁטוּ בַּמֶּרְחָב
וְנוֹשְׂאִים הַשַּׁלְהֶבֶת בַּלֵּיל,
מֵעַזָּה וְעַד גַּת
שׁוּב נָטוּשׁ זֶה הַקְּרָב
לְחֵרוּת יִשְׂרָאֵל.

מלים: אורי אבנרי, לחן: מרדכי זעירא

מילות השיר הן תמצית ציבורית-תרבותית של האתוס שנרקם סביב יחידה של חטיבת "גבעתי" במלחמת העצמאות שניתן לה השם "שועלי שמשון". שמשון התנ"כי שפעל באזור פלשת, במרחב של אשדוד-אשקלון כיום, היה ההשראה לקצין החינוך הדומיננטי של החטיבה, אבא קובנר, להעניק את הכינוי לאחת היחידות בחטיבה, אשר מפקדה היה יוסף גבע, לימים אלוף פיקוד המרכז. 

חטיבת גבעתי הייתה חטיבת חי"ש (חיל שדה של ארגון ה"הגנה") מובחרת שהוקמה בתל- אביב, על בסיס חי"ש פרברים (נוער עובד) ופלוגות ה"נחשונים" (משוחררי הצבא הבריטי). היא הוקמה בסתיו 1947 כחטיבת חי"ש ועם הקמת צה"ל במאי 1948 צורפו אליה לוחמי אצ"ל ומגויסים והיא הפכה לחטיבה צה"לית. החטיבה נקראה על שם הכינוי המחתרתי של מפקדה הראשון שמעון קוך אבידן.

בפברואר 1948 הוצאה החטיבה מתל-אביב לחזית הדרום, ואת מקומה תפסו גדודי חטיבת קרייתי. ערב קום המדינה מנתה החטיבה 3,229 חיילים ומפקדים. במהלך מלחמת העצמאות לחמה "גבעתי" בכ-180 קרבות, בהם נהרגו 675 חיילים ונפצעו כ-2000 לוחמים.

במסגרת החטיבה הוקמה ב-17 ביולי 1948, יחידת "שועלי שמשון", פלוגה ב' בגדוד 54, כוח ממונע על גבי ג'יפים. גולת הכותרת של פעילותה היתה כיבוש משלט 105 במהלך פריצת הדרך לנגבה במלחמת השחרור. ב-13 בספטמבר 1948, לקראת ראש השנה תש"ט, נערך במושבה רחובות מסדר חגיגי לכבוד חטיבת גבעתי, בו השתתפו אלפי חיילים ואזרחים והצמרת המדינית והצבאית של המדינה.

את השיר המלהיב ממלחמת העצמאות "שועלי שמשון" כתב אורי אבנרי מגרמניה, אשר מצא את עצמו לוחם בסיירת "שועלי שמשון" עם חברו לרכב שלום כהן מעיראק. אבנרי נפצע בבטנו והשתקם. מאוחר יותר הקימו השניים את השבועון "העולם הזה״. במהלך המלחמה שלח אבנרי רשימות למהדורת הערב של עיתון ״הארץ". בלשון דרמטית הוא סיפר על הלוחמים ועל הקרבות. המלחין מרדכי זעירא ביקר ב-1 באוגוסט 48 בחזית וקבל מאבנרי דף ועליו מילות  השיר "שועלי שמשון", אותו שרה שנים רבות שושנה דמארי. לאחר המלחמה קיבץ אבנרי את הרשימות לספר "בשדות פלשת".

כיום ניתן הכינוי "שועלי שמשון" לגדוד הסיור של חטיבת גבעתי (גדס”ר גבעתי), חוד החנית של החטיבה ואחד הגדודים המבצעיים הפעילים בצה”ל, לזכר הסיירת הממוכנת האגדית אשר פעלה בנגב במלחמת העצמאות. הגדוד הוקם בשנת 2001, על בסיס פלוגת הסיור (הפלס״ר, הסיירת), פלוגת החבלה (הפלחה״ן) ופלוגת ה"עורב" (נגד טנקים, פלנ״ט) אשר פעלו כיחידות עצמאיות כפופות למפקדת החטיבה. במסגרת ארגון מחדש של חטיבות החי"ר אוחדו הפלוגות לגדוד הסיור. באותן שנים רכשה היחידה מיומנות מיוחדת בפעילות המבצעית בעזה ופיתחה מיומנויות מיוחדות ללחימה באזור זה. על רצף פעילויות מוצלחות ברצועת עזה בתחילת שנות ה-2000 עוטר הגדוד בעיטור המופת וזכה להיות הגדוד המעוטר ביותר בצה”ל לאחר מבצע "צוק איתן" בו קבלו  8 לוחמים וקצינים עיטורים צבאיים.

***

תודה לארכיון צה"ל ומערכת הביטחון ולאתר עמותת השועל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית