"ניסויי החץ 3 לא משפיעים על כשירות הבלוקים הקודמים של המערכת"

אחרי פעמיים No test רצופות בניסיון לניסוי האחרון, מסבירים במשרד הביטחון כי מדובר בבלוק חדש עתידי שאינו משפיע על כשירות קיימת. אחת השאלות הנשאלות היא מדוע מ2015 ועד 2017 - פרק זמן של שנתיים - לא נעשו ניסויים במערכת

צילום: עדי עבו - אתר חיל האוויר

ניסוי החץ 3 שוב הופסק לאחר שהוגדר מצב No Test. פעם שניה ברציפות בתקופה האחרונה. בפעם הקודמת היה זה טיל המטרה מסוג 'אנקור' שחרג ממעטפת הבטיחות וגם אז הוגדר מצב No Test. מדובר במצב שבו הניסוי בכלל לא מתחיל, אלא מופסק טרם שיגור המיירט.

"הניסויים במערכת החץ 3 משותפים לנו ולארה"ב", מסביר גורם בכיר במשרד הביטחון. "מלבד מעטפת הבטיחות הישראלית, גם האמריקאים בוחנים את בטיחות הניסוי בצורה דקדקנית. טיל החץ 3 נבחן בגובה רב מאד בתרחיש מול טילים איראנים, וכל חריגה ממעטפת הבטיחות באזורנו הגאוגרפי יכולה לשאת תוצאות כבדות. זו הסיבה שאנחנו רוצים לעשות ניסויים באלסקה.

"חשוב לציין כי הניסוי הנוכחי לא משפיע על הכשירות המבצעית של החץ 3. בניסוי הנוכחי אנו רוצים לבחון בלוק חדש של יכולות שיהיו מבצעיות בעתיד. בניסוי הקודם, בדצמבר 2015 לפני שנתיים בדיוק, הצלחנו לבחון את הבלוק הקודם. מאז הכנסנו שיפורים שלא מחייבים ניסוי פיזי. חלק גדול מהניסויים מתבצעים בסימולטור, וחלק מהמכלולים לא דורשים ניסויי ירי של המיירט.

"אכן היו שתי פעמים רצופות של No Test. כל אחת מסיבה אחרת, כאשר הסיבות לא קשורות ביניהן. זה קורה לפעמים כאשר מעטפת הבטיחות של הניסוי מאד קפדנית. כפי שהוסבר קודם לכן."

האם לאור חסמי הבטיחות ושני המקרים האחרונים, אתם חושבים לוותר על הניסוי בארץ וללכת ישר לאלסקה? "אנו דנים בימים אלו עם האמריקאים בנושא. הנטייה שלנו היא לקיים את הניסוי בארץ כמתוכנן ועל פי תכנית שנקבעה מראש. ועל זה אנחנו עובדים כעת."

אחת השאלות הנשאלות היא מדוע מ2015 ועד 2017 - פרק זמן של שנתיים - לא נעשו ניסויים במערכת. אמנם תכנית ניסויי הטילים של ישראל סודית, אבל אם מסתכלים על ארה"ב, אפשר לקבל קנה מידה כלשהו. דו"ח של GAO שבחן את ניסויי הטילים של סוכנות הטילים האמריקאית - MDA - במהלך 2016 מפרט את כמות הניסויים במערכות. ובכן , לפי טבלה 3 , נעשו במהלך אותה שנה שניים עשר ניסויים. כלומר, קצב של 24 ניסויים בשנתיים. בישראל נעשו אפס ניסויים של החץ 3.

אין ספק כי מנהלת 'חומה' במשרד הביטחון לא מקבלת אותו תקציב כמו MDA בארה"ב, אבל, עדיין, ההבדל במספרים מעלה תהיות שמישהו צריך להסביר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית