המטוס שמשנה את כללי המשחק. דעה

מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל, תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני על מטוס ה"אדיר" (F-35) - מטוס הקרב מהדור החמישי שמהווה מהפכה בתחום הלוחמה האווירית. דעה

המטוס שמשנה את כללי המשחק. דעה

מטוס ה"אדיר" (צילום: AP)

הגדרת ה-F-35 כמטוס קרב מהדור החמישי אינה גימיק שיווקי. קפיצת הדור המרשימה היא ממשית ומוכחת. יכולותיו המבצעיות של ה-F-35 עדיפות באופן ברור ומובהק על פני מטוסי הקרב מהדור הרביעי, הוא למעשה מהפכני בתחום הלוחמה האווירית זאת אומרים הטייסים המטיסים אותו, הן בישראל והן ברחבי העולם. 

המהפכה מתבטאת ביכולת המטוס לפעול בצורה חמקנית באזורים המוגנים היטב באמצעות מערכות ההגנה האווירית מהמתוחכמות ביותר הקיימות כיום, מבלי שהמטוס התוקף יתגלה כלל. מטוסים מהדור הרביעי לא ישרדו פעילות אווירית באזורים אלו. 

בנוסף, המהפכה מתבטאת בצמצום גודלו של הכוח האווירי הנדרש למשימות תקיפה. לעומת המציאות בעידן מטוסי הקרב מהדור הרביעי, ביכולתם של מטוסי F-35 בודדים לפעול עצמאית, בסביבה מאוימת, ללא צורך בסיוע של מטוסים ייעודיים ללוחמה אלקטרונית, להתרעה מוקדמת ובקרה אווירית, או מטוסים לגילוי מטרות על פני הקרקע. בהקשר זה, נציגים בחיל האוויר הישראלי מדווחים, כי F-35 אחד מבצע משימות שבעבר נדרשו ארבעה מטוסים לביצוען, ובכך הוא מהווה מכפיל כוח משמעותי.

יתרונם של מטוסי ה-F-35 מתבטא גם בפעילות משולבת יחד עם מטוסי קרב מהדור הרביעי ועם כוחות ימיים וקרקעיים, ברשת מאובטחת, מהירה ואחודה. כאשר מטוסי F-35 מובילים משימת תקיפה, הם יכולים להגביר את יעילותם של מטוסים נלווים מהדור הקודם ולשפר את שרידותם על-ידי, הזרמת נתונים עדכניים על איומים ומטרות, ולקדם את המודעות המצבית של טייסי הכוח התוקף. מטוס ה-F-35 מסוגל לתת את ה"מכה הראשונה" והקטלנית על המטרות הנדרשות מבלי להתגלות על ידי שום מערכת מכ"ם- מתוחכמת ככל שתהיה.

כדי לשרוד בשדה הקרב המודרני ולהצליח לבצע משימות תובעניות, המוטו החדש הוא: "המידע הוא חיים". מודעות מצבית מיטבית של הטייס היא קריטית. ה-F-35 מספק לטייס המטיס אותו ולטייסים אחרים בסביבתו את המודעות המצבית הטובה ביותר, בזכות מערך חיישנים רב-ספקטראלי. מערך זה מורכב משלוש מערכות עיקריות:

המכ"ם מדגם APG-81 - מערכת מסוג מערך מופע עם סריקה אלקטרונית אקטיבית, שיכולה לעקוב בו-זמנית אחרי מטרות רבות מאוד בטווחים ארוכים. בנוסף לגילוי מטרות באוויר, על הקרקע ומעקב אחריהן, יכולה המערכת גם לשבש ולחסום אותות ממכ"מים עוינים. 

חשובה לא פחות היא המערכת האלקטרו-אופטית לרכישת מטרות (EOTS), שמותקנת מתחת לחרטומו של ה-F-35. זהו החיישן הראשון בעולם שמשלב תפקודי דימות תרמי (FLIR) יחד עם חיפוש ועקיבה בקרינה תת-אדומה (IRST), שנועדה לספק לטייסי ה-F-35 יכולת גילוי מטרות מדויקת בלחימת אוויר-אוויר ואוויר-קרקע. המערכת מאפשרת לטייס לזהות אזורים בעלי עניין, לאסוף מודיעין חזותי ולשגר במדויק אמצעי חימוש מונחי לייזר או GPS, תוך שמירה על פרופיל טיסה חמקני.

מערכת חיישנים חשובה שלישית המותקנת במטוס היא AN/AAQ-37, המכונה (Distributed Aperture System (DAS. מדובר בשישה חיישנים אלקטרו-אופטיים מבוזרים על המטוס, שמספקים לטייס מודעות מצבית מרחבית ב-360 מעלות. התמונות מהחיישנים מוקרנות על משקף הקסדה של הטייס, וכך הוא יכול "לראות" מה קורה מאחוריו או מתחתיו.

יתרונו של ה-F-35 בשיפור המודעות המצבית מושג באמצעות היתוך מידע מחיישנים - הפקת המידע ממגוון החיישנים על המטוס, צירוף המידע הזורם ממקורות חיצוניים והצגת תמונה ברורה לטייס של המידע החשוב לביצוע משימתו.

כאשר הוא נדרש לפעול בצורה חמקנית באזורים מוגנים היטב, מוגבל ה-F-35 לנשיאת טילים ופצצות בתוך תאי החימוש הפנימיים בלבד, במשקל כולל של כ-2.6 טון. כושר הנשיאה הפנימי יספיק לביצוע תקיפה מדויקת של מטרות וכן להגנה עצמית. אולם, במשימות שאינן מחייבות תצורה חמקנית, יכול ה-F-35 לשאת גם מטענים חיצוניים וחימוש רב, במשקל כולל של עד 8.2 טון. זהה לכושר הנשיאה של ה-F-16 ונופל רק במעט מזה של ה-F-15. לסיכום, כפי שאמר לי לא מזמן מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף אמיר אשל, "ה-F-35 הוא לא עוד מטוס, הוא משנה את כללי המשחק!"

***

תא"ל (מיל') יהושע (שיקי) שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל

אולי יעניין אותך גם