האם הפנטגון חושב לבטל את עסקת הF35 עם טורקיה?

https://twitter.com/thef35/status/945036365154144256

שמועות בעולם הביטחוני העולמי גורסות כי בפנטגון מתנהלים דיונים סביב האפשרות לבטל את עסקת הF35 עם טורקיה. הסיבה: חשש מזליגת מידע לרוסיה בשל עסקת הS400. לשמועות האלו אין אישור מאף מקור רשמי. טורקיה הביעה רצון פומבי לרכוש 100 מטוסים.  

טורקיה היא מדינה מיוחדת. מצד אחד היא חברה בנאט"ו, באדמתה חונה נשק גרעיני אמריקאי שמיועד לרוסיה וגם מכ"ם הגנה מפני טילים כחלק מרשת מכ"מים עולמית אמריקאית. מצד שני, מאז עלייתו של ארדואן, הממשל הטורקי מקצין את הטון נגד המערב ועושה יד אחת עם ציר אנטי אמריקאי הכולל את מוסקבה וטהרן. טורקיה גם תקעה לסין אצבע בעין עם ביטול עסקת מערכת ההגנה מפני טילים. והסינים לא שוכחים מהר.

למרות המתח המובנה בטורקיה בין גישה פרו מערבית לאנטי מערבית, החליטו בארה"ב למכור לטורקיה מטוסי F35. בקשה נגד מכירת המטוס לטורקיה הוגשה בעבר בגין אירוע אלים שבמסגרתו מאבטחים של ארדואן פגעו באזרחים אמריקאים על אדמת ארה"ב.

טורקיה היא חלק מתשע המדינות שאמורות לקבל גישה למידע טכני עמוק אודות המטוס. כמו גם, טורקיה מפתחת טיל שיוט ומערכות נוספות עבור המטוס. טורקיה גם אמורה לארח מפעל לתיקון ושיפוץ מנועי המטוס. התעשיות הטורקיות עתידות לקבל עבודה בהיקף של כ-12 מיליארדי דולרים אודות לפרויקט.  המטוסים הראשונים אמורים להגיע לטורקיה ב2019-2020.

בשל רכישת הS-400, החלו גורמים רשמיים לדון באפשרות שהחוזה בין המדינות יבוטל. היידי גרנט, סגנית תת-מזכיר חיל האוויר לעניינים בינלאומיים, לא יכלה לומר בדיוק איזה מהלך תנקוט ארצות הברית אם טורקיה תרכוש את ה- S-400.

"כבעלת ברית נאט"ו גדולה, לא בדקנו את זה עדיין", אמרה בראיון ל -15 בנובמבר. "אנחנו נצטרך להתחיל להסתכל, אם הם הולכים לעבור את זה, איך אנחנו יכולים להיות משולבים [עם טורקיה] גם בעתיד. אבל עכשיו, אני יכולה להגיד שהמדיניות שלנו לא מאפשרת לנו להיות משולבים עם מערכת זו [S400]. "

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית