סערה בכוס תה

הסיפור המוזר סביב פגישתו של הרמטכ"ל איזנקוט עם אהוד ברק; לאיזה קהל יעד סמוי כוונו דבריו של ראש השב"כ בוועדת החוץ והביטחון? והאם שילוב הנשים בקורס טיס באמת הצליח?. הטור השבועי של עמיר רפפורט

ליברמן, איזנקוט וזמיר (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

הסקירה הביטחונית שנשא השבוע ראש השב"כ בוועדת החוץ והביטחון לא נועדה רק לאוזני חברי הכנסת. היה לה קהל יעד נוסף, סמוי: ראשי הרשות הפלסטינית ובכירי מנגנוני הביטחון שלהם. הסקירה התמקדה, באופן טבעי, בנעשה ביהודה ושומרון וברצועת עזה. נדב ארגמן אמר מול מצלמות כי שהשקט היחסי שאנחנו חווים הוא מתעתע. לדבריו, מתחת לפני השטח העסק רוחש. יש ירידה במספר הפיגועים אבל הסיבה העיקרית לכך היא מאות סיכולים, גם של פיגועים קשים.

המסר הסמוי לרשות הפלסטינית הועבר באמצעות הדלפות מהסקירה הסגורה של ארגמן לח"כים. לפי ההדלפה, אמר ארגמן כי ראש הרשות אבו מאזן הוא חלש מאוד, וכי במקרה של חילופי שלטון לא מן הנמנע שהחמאס ישתלט על יהודה ושומרון, כפי שקרה ברצועת עזה. השב"כ אינו צופה שהסכם הפיוס הפלסטיני יאריך ימים. התרחיש שאותו תיאר ארגמן הוא הסיוט של הפת"ח: במערכת הביטחון הישראלית מודעים לכך שהסיבה העיקרית לשיתוף הפעולה הביטחוני בסיכול פיגועים אינו אהבת ישראל, אלא החשש מעליית החמאס כמו ההפיכה הרצחנית ברצועת עזה ב-2007. מידי פעם מתדלקים את הפחד הזה.

כך, בשב"כ נידבו מידע על תכנית הפיכה של החמאס ביהודה ושומרון, ממש בעיצומם של הימים הקשים של "צוק איתן" ב-2014, ומידי פעם דואגים להזכיר לאנשי הפת"ח בדרכים מגוונות כי מוטב להם, משיקולים שלהם, להמשיך להילחם בחמאס. תדירות התזכורות מתגברת כאשר החמאס ביהודה ושומרון מנסה להרים ראש, כמו בימים המתוחים השוררים מאז הכרזת ממשל טראמפ על ההכרה בירושלים כבירת ישראל. אם דבריו של ארגמן לא יועילו בקרב קהל היעד הפלסטיני, הם לבטח לא יזיקו. התיאום הביטחוני בין כוחות הביטחון הפלסטיניים לשב"כ עדיין נמשך.

גדי, אהוד, אביגדור

הסיפור המוזר של השבוע קשור לנאומו של אהוד ברק על כך שממשלת הימין עלולה להביא לסירוב פקודה המוני בצה"ל. כפי שנחשף על ידי עמית סגל בחדשות ערוץ 2, הדברים נאמרו על הבמה הנידחת של פסטיבל הבננה בבקעת הירדן, יום אחרי אחד בלבד אחרי שאהוד ברק נפגש בביתו עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט. הפגישה הזאת קרתה כבר ביום רביעי בשבוע שעבר.

גם אם מדובר בקונספירציה חסרת בסיס, בסביבתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן ואולי גם לא מעטים בצה"ל, מעריכים כי אהוד ברק טמן לרמטכ"ל מלכודת ו"השתמש" בו כדי לייצר כותרת. כך או כך, איזנקוט הסתבך בפרשה, לפחות תקשורתית. לא הועילו ההסברים של צה"ל כי הוא נוהג להיפגש עם בכירים שלעבר מידי פעם, להתייעצויות. הביקור שלו בבית היריב אהוד ברק, שנמצא בעיצומו של קמפיין פוליטי נגד הממשלה, הפך מיד חומר נגד איזנקוט בזירה הפוליטית וברשתות החברתיות.

ואולם, גם אם הפרשה הותירה משקעים בין שר הביטחון אביגדור ליברמן ובין הרמטכ"ל עצמו, זה לא ניכר בביקור שהם ערכו ביחד ביום שלישי בתרגיל אוגדה בדרום. בתמונה המשותפת שלהם, שצילם צלם משרד הביטחון, אריאל חרמוני, ביחד עם אלוף פיקוד הדרום, איל זמיר, הם נראים נינוחים, סחבקים. מערכת היחסים ביניהם, כך נראה, ממשיכה להיות עניינית. בשבוע הבא ייכנס איזנקוט לשנתו האחרונה בתפקיד. חשוב בהקשר הזה לזכור כי שר הביטחון ליברמן העניק לו את השנה הרביעית (שנה כמט מלאה, איזנקוט יסיים קדנציה ב-31.12.18), מבלי שהזחיל אותו, כפי ששרי ביטחון השתמשו בעבר בהארכת הכהונה ככלי נשק (או "גזר").

והנה פרט פחות מוכר הקשור לאיזנקוט וליברמן: לא רק איזנקוט עורך התייעצויות מידי פעם עם בכירים לשעבר במערכת הביטחון (אם או בלי רקע פוליטי). גם אביגדור ליברמן נוהג להזמין ללשכתו בכירים לשעבר בצה"ל, להתייעצויות בארבע עיניים. כמה מהם נוהגים להביע חשש כבד מבניין הכוח של צה"ל תחת הנהגת איזנקוט, וממידת מוכנותו והתאמתו של הצבא למלחמה הבאה. ליברמן מקשיב בעניין, וממשיך לסמוך על איזנקוט.

כישלון אווירי מהדהד

וגם זה: התקשורת השבוע חגגה סביב כנפי הטיס שהוענקו השבוע לטייסת הטרייה ל' (תמונה של ל' מקבלת חיבוק מסבתה הופיעה השבוע בכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות", לא פחות), מעיד יותר מכל על הכישלון המהדהד של חיל האוויר בשילוב נשים בקורס טיס: אם כמעט 20 שנה אחרי שהחל בשילוב בנות בקורס (בעקבות בג"צ אליס מילר) כל טייסת היא עדיין בגדר אטרקציה, הרי שהגיע הזמן להודות כי המאמץ אינו משתלם.

ואלה העובדות לאישורן: אחוז הטייסות בקרב צוותי האוויר של צה"ל הוא זעום ביותר. מבין 48 הנשים שסיימו קורס טיס בעבר, אין נשים בתפקידי פיקוד מרכזיים.

גורם בכיר לשעבר בצה"ל, שבקיא מאוד בסוגיה, טען כי "חיל האוויר ממשיך במאמץ האדיר בשילוב נשים ב'קורס הטיס, רק בגלל יחסי בציבור הנהדרים שהוא מקבל והפחד מהלובי הפמיניסטי. אם אין 10-12 בוגרות בכל טקס סיום של קורס טיס, כל המאמץ הכרוך בשילוב הנשים אינו שווה. מצב דומה קיים גם בקורס חובלים של חיל הים, שבו אחוז המסיימות אפילו נמוך יותר מאשר בחיל האוויר.

"צריך להודות כי אין סיכוי אמיתי שהמצב ישתנה באופן משמעותי. כל עוד חיל האוויר ממשיך למיין בכל שנה 10 אלפים בנים ולבחור מתוכם את הטובים ביותר אבל רק כמה מאות בנות, יהיה קשה מאוד להביא לקו הסיום טייסות במסה משמעותית. חלק גדול מהבנות האיכותיות אינן מתנדבות למיונים או שאינן מתגייסות לצה"ל בכלל, כמו בנות השירות הלאומי.

"גם החברה לא ממש דוחפת את הבנות להתנדב לקורס הטיס. במצב שקיים, על כל טייסת חדשה, מאבד צה"ל בדרך עשרות בנות שחלמו להיות טייסות, והיו יכולות לשרת בתפקידים משמעותיים מאוד אחרים, כמו מערכי הסייבר החשובים.

"לדעתי, אחרי כמעט 20 שנה הגיע הזמן לוותר על רעיון בנות בצוותי האוויר כפי שכולם מקבלים את העובדה שאין בנות לוחמות בצנחנים, אבל אין מישהו אמיץ שיגיד את האמת העירומה בקול רם. במקום זאת, חוגגים עם ל' ועם סבתא שלה. כיום, 94 אחוז מהתפקידים האחרים בצה"ל פתוחים לנשים, ועדיף למצות אותן שם".

בחיל האוויר ניסו להקדים תרופה לביקורת ולהציג תכנית להעלאת מספר הבוגרות בקורס טיס.

אור הלר פירסם בישראל דיפנס כי בחיל האוויר החליטו לנקוט בשני צעדים כדי לעודד יותר ויותר נערות להתחיל את קורס הטיס: שיריון תפקידים איכותיים ביחידות מבצעיות וטכנולוגיות, כמו בטייסות קרב, לאלה שנושרות מהקורס, וכן קידום משמעותי של קצינות לתפקידים בכירים בחיל: מד"ר אל"מ יפעת ארליך, קצינת הרפואה הראשית של הזרוע, דרך טייסת תובלה ראשונה כחניכה בקורס מפקדי טייסות  ועד לרס"ן ע', שמונתה לאחרונה לשמש כסגנית טייסת קרב ראשונה. "אנחנו מנצלים עד כלות את הבנים מבחינת מועמדים ואין סיבה שלא ננצל כמחצית מהאוכלוסייה כדי להגדיל את מאתר המועמדים לקורס, במטרה שבסוף יהיו יותר טייסות וטייסים איכותיים", הסביר מפקד בית הספר לטיסה, אל"מ עומר, "אני בעד שנשים כן יחויבו להגיע לקורס טיס".

בחיל האוויר לא מתכוונים לערוך פעולות הסברה ושכנוע לתלמידות תיכון, אך על הצעד שננקט, לשריין תפקיד איכותי לחניכות שנשרו מהקורס, המליצו טייסות מכהנות בכנס מיוחד שדן בנושא. חלק מהטייסות אגב, לא הגיעו לכנס במכוון, בשל רצונן לא לעשות עניין מהיותן נשים.

ראש להק כוח אדם בחיל האוויר, תא"ל נתן ישראלי, ציין כי "אין ירידה במוטיבציה להגיע לקורס טיס ואם מלש"ב עם נתונים גבוהים והתאמה גם ל-8200, העדיפות תהיה לשלוח אותו לטיס. ההחלטה שלנו לעודד עוד מלש"ביות להגיע לקורס טיס לא נובעת מאג'נדה אלא מצורך מבצעי. הן יכולות להשביח את בית הספר לטיסה ואת החיל כולו. אין שום עניין מגדרי בביצוע של טיסה מבצעית. אנחנו בנקודת זמן לא מספיק טובה בנושא הזה ועלינו להשתפר".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית