הבסיס שהכשיר מ"מים לאלופים

ג'וערה, בסיס גדנ"ע לשעבר ברמות מנשה במרכז הארץ, היה בתקופת המנדט בסיס ההדרכה העיקרי של ההגנה והפלמ"ח להכשרת מפקדים . תזכורת במסגרת 70 שנות מדינה בטור השבועי של אפרים לפיד

צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי

כִּי לֹא לַשָּׁוְא, אָחִי, חָרַשְׁתָּ וּבָנִיתָ,

לַנֶּפֶשׁ וְלַבַּיִת לָנוּ מִלְחָמָה!

גּ'וֹעָרָה, תֵּל עָמָל, כִּנֶּרֶת וַחֲנִיתָה,

אַתֶּן לָנוּ דְּגָלִים, וְאָנוּ הַחוֹמָה.

**מתוך זמר הפלוגות, נתן אלתרמן 1938

ראשוני עין השופט ברמות מנשה עלו לג'וערה ב-5 ביולי 1937 כישוב חומה ומגדל, במועד שעמדו להתפרסם מסקנות ועדת פיל שעמדה להציע חלוקת ארץ ישראל. בשנה הראשונה הדפו המתיישבים בג'וערה התקפות ערביות קשות. כיוון שהאזור היה מבודד ורחוק מעיני הבריטים הוא היה אידיאלי לאימונים ותרגילים.

ג'וערה היתה בתקופת המנדט בסיס ההדרכה העיקרי של ההגנה והפלמ"ח להכשרת מפקדים משנת 1938. הקורס הבכיר שם אז היה קורס מ"מים (קורס קצינים של היום), שם הוכשרה שדרת האלופים העיקרית של עשרים השנים הראשונות של צה"ל. שני שלישים מכלל הקצינים ברמה של מפקד גדוד ומעלה היו בוגרי אחד מקורסי הקצינים של ההגנה בשנים 1947-1937.

ב-1942 עברו לראשונה 120 מדריכות-בנות לוחמות, שהתארגנו במסגרת גב"ל, גדוד בנות לוחמות, הכשרה מקצועית בג'וערה. החל מ-1943 התקיימו במקום גם קורסי מא"זים (מפקדי אזורים), שהוכשרו לפקד על אזור מסויים, קורס קציני קשר, קורס רפואה וקורסי ארגון ומנהלה.

קורס ראוי לציון נערך ב-1944 בפיקודו של יוסף אבידר, לימים אלוף בצה"ל, בהשתתפות 135 חניכים, מחציתם מפקדי פלמ"ח והשאר אנשי חי"ש (חיל שדה) האימונים כללו לראשונה תרגילים פלוגתיים במסגרת גדודית ותרגיל באש חיה. במסדר הסיום הוענקה לבוגרי הקורס  סיכה על סמל חרב וענף זית שעוצבה על ידי אחד המפקדים, משה בר-תקוה (מונדק) וזו הפכה עד היום לסמל של בוגר קורס מ"מים (קורס קצינים כיום) והיתה אף לסמל ארגון ההגנה.

ב-1945 נערך קורס נוסף בפיקודו של יגאל ידין, קורס ראשון לאחר סיום מלחמת העולם השנייה, שעמד בסימן חידוש המאבק בבריטים. במהלך הקורס, ב-9 באוקטובר 1945 השתתפו החניכים בפעולה לשחרור מעפילים בעתלית. באפריל 1948 שימש המקום בסיס יציאה ליחידות הפלמ"ח בדרכן לקרבות על משמר העמק.

עם קום המדינה ניתן למקום שם עברי "גבעת נח", על שם חבר קיבוץ עין השופט שנספה בתאונת מטוס, אך הכל המשיכו לקרוא למקום ג'וערה. בשנים 1967-1950 היה במקום בית ספר למ"כים של חטיבת גולני ומ-1970 עד 2016 התקיים בג'וערה בסיס גדנ"ע ומוזיאון של משרד הביטחון לתולדות ההגנה ומורשת הקרב של האזור.

***

תודה לאלדד חרובי, מרכז המידע פלמ"ח

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית